"Farväl, lilla bebis, jag älskar dig"

Showing page 2 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #21: Postat: 2007-06-15 18:32:00
Mahria
Jag funderar mycket på vem det var som övertalade dig att utföra aborten ?
Inlägg #22: Postat: 2007-06-15 18:33:00
Svanen
ca 36000 aborter per år är katastrofala siffror, mer än var fjärde barn som ska födas aborteras i det här landet. Är det för lätt och ansvarslöst att göra abort i Sverige? Vad krävs för att ändra dessa siffror?
Inlägg #23: Postat: 2007-06-15 18:40:00
Svanen
Minna Jonsson: majoriteten av de ca 36000 aborterna är inte särfall i det här landet. En syster till mig valde att behålla ett sådant särfall en på miljonen födslar, barnet föddes och visade sig inte vara livsdugligt, efter timmar av läkarteamens insatser. Föräldrarna kallades in och fick själva besluta om att upphöra den livsuppehållande insatsen. Barnet fick ett namn, ett sött ansikte, en värdig begravning och en evig plats i deras familj. De ångrar inte detta.
Inlägg #24: Postat: 2007-06-15 18:45:00
Svanen
Med det vill jag säga att livet är för komplicerat och värdefullt än att sluta i en skål på abortkliniken. Jag häpnas varje dag av min dotters snabba utveckling. Barn är mer komplicerade än vi tror. Helt underbara faktiskt.
Inlägg #25: Postat: 2007-06-15 18:47:00
Svanen
Minna Jonsson: Tyvärr talar statistiken för att många gör det på mycket enkla grunder.
Inlägg #26: Postat: 2007-06-15 20:10:00
Elina
22/ I alla fall 2 saker: mera ansvarstagande av BÅDA parter och Bättre preventivmedelsrådgivning.
När jag arbetade som kurator på en MVC mottagning för missbrukare lyckades vi ändra preventivmedelssiffrorna från 5 till 95. Ingen kom tillbaka för abort på tre år alla fall. Vi hade vår egen, tydligen bra, metod.
Inlägg #27: Postat: 2007-06-15 20:51:00
angus
Ett sorgligt ämne som återkommer med jämna mellanrum, usch !
Inlägg #28: Postat: 2007-06-15 23:59:00
Mahria
MINNA:"Om man inte är redo att ha barn...".Ack, så lättvindigt du uttrycker dig.Att älska är ett gemensamt ansvar,och att älska utan skydd,vet var och en om vilka följder det kan få.Jag var på ultraljud med min ofödda dotter i v-6,jag kunde redan då se att hjärtat slog,man kunde se ryggraden,hon var 3,1cm vid detta tillfälle.Det finns många som skulle vilja ta hand om dessa oönskade barn,om bara mammorna kunde bära dem tiden ut.
Inlägg #29: Postat: 2007-06-16 09:48:00
Reflections
Denna text är inte skriven i ett försök att försvara aborter i allmänhet, jag kan endast utgå ifrån mig själv och min egen situation. Jag vet också att det finns de som har än värre förutsättningar för att inte vilja föda det liv de bär på, exempelvis de som blivit våldtagna. Men, jag talar som sagt enbart utifrån mig själv och om någon vill klandra mig för mitt val bör man kanske veta hela sanningen innan man uttalar sig.
Inlägg #30: Postat: 2007-06-16 09:54:00
peter_
Det jag vänder mig emot är de abortförespråkare som framställer en abort som moraliskt okomplicerad. Abortdebatten tar inte full hänsyn till det, tvärtom man fokuserar på fel saker. Jag tyckte artikeln var bra.
Inlägg #31: Postat: 2007-06-16 09:55:00
Minna Jonsson
Man kan läsa in mycket i ”inte redo” så att det inte blir lättvindigt. Som jag sa tidigare och därför inte såg det nödvändigt att upprepa, det kan bero på medicinskt eller psykiskt tillstånd, m.m. Bättre för barnet att bli aborterat när den är stor som en liten böna än att den skickas från instans till instans för att föräldrarna inte var kapabla att ta hand om den.
Inlägg #32: Postat: 2007-06-16 09:55:00
Minna Jonsson
Ponera att mamman inte mår bra psykiskt, kanske äter medicin för det – det skadar barnet så då måste hon sluta – kanske slutar med att det varken finns mamma eller bebis. Jag håller med Elina, bättre att jobba med att förebygga att det blir barn över huvudtaget men en olycka kan inträffa och då har Sverige den goda smaken att erbjuda abort.
Inlägg #33: Postat: 2007-06-16 09:56:00
Minna Jonsson
För övrigt så får man ALLTID prata med en kurator innan man tar beslutet och det ÄR inte ett lättvindigt beslut men det kan ju inte ni veta eftersom ni uppenbarligen inte har varit i den situationen.
Inlägg #34: Postat: 2007-06-16 09:56:00
Reflections
För övrigt hade min emotionella instabilitet inte något som helst med graviditeten i sig att göra, utan det är något jag tampats med i åratal både i efterhand och dessförinnan. Och vad är det för idioti att en kvinna inte skall vara förmögen att bestämma över huruvida en födsel är lämplig eller ej?
Inlägg #35: Postat: 2007-06-16 09:57:00
Reflections
Ett barn är inget man bara "skaffar", det är ett livslångt ansvar. Om olyckan skett att en kvinna blivit ofrivilligt befruktad så bör väl ändå det bästa för det ofödda barnet begrundas? Det må låta krasst, men ibland så är nog abort att föredra. Intet sagt att det skulle vara ett lättvindigt beslut.
Inlägg #36: Postat: 2007-06-16 10:01:00
Minna Jonsson
Visst, det finns några få som ser lättvindigt på abort, som näst intill använder det som p-piller. Men de är inte många och det är inte något jag försvarar heller. Dessutom kan aborter försvåra att få barn när/om man är redo i ett senare skede. Men de som ser på abort på det sättet är så få, men för mig känns det som om ni människor är emot all abort bara för att man älskar sitt barn när det väl kommer ut.
Inlägg #37: Postat: 2007-06-16 10:01:00
Minna Jonsson
Hur står ni vid punkten: Gravid via våldtäkt? Samma där? Är det egoistiskt av mamman att göra abort då med?
Inlägg #38: Postat: 2007-06-16 10:05:00
Minna Jonsson
35 Precis! Man ska inte behöva försvara sitt beslut, de är tillräckligt svåra att ta ändå..
Inlägg #39: Postat: 2007-06-16 10:05:00
Reflections
Ju förr desto bättre, som man brukar säga. Och som Minna också påpekar. Det finns så många barn som växer upp under så pass taskiga förhållanden att de säkerligen hade önskat att de blivit aborterade. De har inte valt livet, de kanske istället _tar_ sitt liv i unga år.
Inlägg #40: Postat: 2007-06-16 10:14:00
Reflections
30 peter_ Det var också vad jag försökte föra fram här, att även om man gjort sitt val så kan det under inga omständigheter bli okomplicerat att avlägsna ett liv. Abortdebatten är helt klart snedvriden och lättvindig. Dock tror jag mig veta att majoriteten utav de aborterande kvinnornas beslut INTE är lättvindiga. Tack för att du gillade artikeln!/Johanna E Frankli
Showing page 2 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...