"Farväl, lilla bebis, jag älskar dig"

Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #1: Postat: 2007-06-15 01:17:00
Mahria
Ofrivillig abort, för barnets bästa?
Inlägg #2: Postat: 2007-06-15 01:43:00
Reflections
Ja, den var ofrivillig eftersom det var ett liv jag visste att jag skulle älska högre än något annat det var dock ej en planerad graviditet. Men som jag blev övertalad att avlägsna. Och med tanke på omständigheterna, de som jag var medveten om då samt de som jag fått vetskap om idag, så kan man nog uttrycka det som att det var för det ofödda barnets bästa.
Inlägg #3: Postat: 2007-06-15 01:55:00
Mahria
Jag tycker mycket synd om dig, att du övertalades att genomföra aborten. Jag var i en sådan situation för många år sedan. Jag blev gravid och min dåvarande pojkvän ville inte ha barnet. Han hotade mig till livet om jag inte gjorde abort. Då beställde jag tid och kom så till sjukhuset, fick kläder och droppslang m sockerlösning kopplad. Då kände jag:nej inte för någon annans skull! Jag är idag en mycket stolt mamma till en 15-årig dotter. Jag önskar dig det samma, då tiden är inne.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-15 11:54:00
Svanen
Mahria: Starkt, det låter som en historia som är värd en artikel.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-15 11:59:00
Svanen
Mahria: Folk har ofta en snedvriden inställning till abort och upphöjer dem som gör abort framför dem, sådana som dig Mahria som faktiskt tar ett större ansvar och försvarar det lilla livet.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-15 13:34:00
Mahria
Jag skulle gärna skriva en artikel om min livshistoria, om jag bara visste hur man gjorde.Så här efteråt, kan man tycka den är intressant, med ingredienser som abortproblematik, invandrars integration ochekonomiska förutsättningar.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-15 13:48:00
Reflections
Svanen:Det är också att ta en sorts ansvar för det lilla livet att inte föda det till ett liv i misär.Med den vetskap jag i nuläget har om min dåvarande situation så hade mitt barn med största sannolikhet fått en mycket trasig moder.Jag kan inte låta bli att ha uppfattningen att ett barn har rätt till en mor som står starkt på egna ben, det gjorde jag inte då.
Inlägg #8: Postat: 2007-06-15 13:50:00
Reflections
forts Dock;det var det mest fruktansvärda val jag någonsin gjort i mitt liv, tvingas välja bort livet som växte inuti mig,som gjorde sig påmint genom illamående under dygnets alla timmar.När illamåendet försvann var det som en lättnad och en övermäktig sorg i ett sköljde över mig.Jag förstår ej de som har inställningen att "det är väl bara att göra abort".Det är betydligt svårare än så.
Inlägg #9: Postat: 2007-06-15 14:36:00
Leif-Arne
8 Ett tungt och viktigt vittnesmål till de som brukar hävda att abort är någonslags "lättsinnighet" och att därför beslutet inte kan tas av kvinnan själv.
Inlägg #10: Postat: 2007-06-15 16:41:00
Svanen
Leif-Arne: Lättsinnigt val som t ex jordgubbsyoghurt eller barnet? Bara de kraftiga hormonsvängningarna hos kvinnor i början av graviditeten borde diskvalificera dem från att ta sådana beslut. Inte låter man t ex ett fyllo köra barn till dagis, det är lätt hänt att det slutar illa då? Man kan säga att omdömet hos "fyllot" är inte där det bör vara?
Inlägg #11: Postat: 2007-06-15 16:59:00
Svanen
Reflections: Graviditeten tar ca 9 månader, den tiden behövs för att även ett ovälkommet barn ska vara välkommet. De sista 3 månaderna händer det mycket i relationen barn/moder. Det ska mycket till att ett barn inte är önskat och välkommet av sin mor när det väl föds. Ett barn ger mer än den tar. Samt att hjälp och stöd finns för dem som behöver. Men också vänner/släkt. Livet finner vägar även om de är smala ibland.
Inlägg #12: Postat: 2007-06-15 17:14:00
Minna Jonsson
Klart att barnet alltid är älskat om man väljer att behålla det oavsett om det var önskat från början eller inte. Men om man inte är redo att ha barn så är det så.
Inlägg #13: Postat: 2007-06-15 17:14:00
Minna Jonsson
Man kan aldrig sätta sig in i andras situationer och man kan aldrig som utomstående säga at barnet skulle få det bra. Man kanske inte känner att man kan ta hand om det ekonomiskt eller emotionellt. Vad är det för uppväxt man ger barnet då? det finns fri abort i Sverige av en anledning - att kvinnorna själva ska få välja.. Och det är aldrig ett ländvindigt beslut.
Inlägg #14: Postat: 2007-06-15 17:35:00
Reflections
Svanen: Givetvis hade jag älskat mitt barn, ingen tvekan om den saken, det behövdes inga nio månader för att konstatera den saken, ändock, det val jag gjorde ångrar jag ej även om det smärtar.
Inlägg #15: Postat: 2007-06-15 17:37:00
Reflections
För övrigt skulle jag aldrig likställa en abort/icke abort med val av yoghurt. Herre Gud, är du helt från vettet?
Inlägg #16: Postat: 2007-06-15 17:44:00
Reflections
Minna: Det är så sant att man aldrig bör döma andra för de val de gjort endast på grunder av sin egen uppfattning/tro/ståndpunkt i frågan. Texten ovan skriven utav mig vittnar bara om en liten del av en oändligt stor bild. Jag vet dessutom av egen erfarenhet att en emotionellt instabil mamma gör alltför stor skada på ett barn som ej valt sin situation, för att replikera Svanen.
Inlägg #17: Postat: 2007-06-15 17:52:00
Svanen
Minna Jonsson/Leif-Arne: Jag tror en omdefinition krävs här, det är ett lättsinnigt/ländvindigt beslut med svår baksmälla för vissa. Allt är gjort för att det ska vara så enkelt som möjligt att göra abort i det här landet. Det svåra beslutet som kräver ansvar är att behålla barnet.
Inlägg #18: Postat: 2007-06-15 17:53:00
Svanen
Det är också en skrämmande tanke att de på sjukhusen här gör allt för att rädda och skydda livet på t ex förlossningsavdelningen, och några meter därifrån, kanske våningen ovanför, i industrialiserad form släcker liv på löpande band. Fräter ihjäl dem i små skålar i rummet intill om de råkar födas ut levande.
Inlägg #19: Postat: 2007-06-15 18:08:00
Svanen
Emotionellt instabila är kvinnor i början av en graviditet, många barn har blivit lättvindigt aborterade utan egentlig orsak. Minna Jonsson citat: "Men om man inte är redo att ha barn så är det så" Ja du, dem finns det gott om också, de som gör abort för att de kom i "fel tidpunkt" - att de t ex ville passa fint i baddräkten på semestern.
Inlägg #20: Postat: 2007-06-15 18:32:00
Minna Jonsson
Är det något som kan ta tillbaka dej till 20-talet där du hör hemma? Vadå generalisera.. Det är väl nästan ingen förutom väldigt få undantag som gör abort på så enkla grunder tex "Passa fint i baddräkten", det går nog lite djupare än så ska du se. Du skruvar mina ord och ger dem en ny innebörd, som är felaktig. En abort är jobbig oavsett orskaken till varför man gör den.. har du tänkt på att det även kan finnas medicinska orsaker till varför abort kan vara nödvändigt..
Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...