Jag tillhör underklassen - känslan bara är där

Den här tråden diskuterar artikeln Jag tillhör underklassen - känslan bara är där.
Inlägg #1: Postat: 2007-03-22 20:45:00
Urban
Sluta gnäll. Om du vill komma någonvart nuförtiden så är det jätterätt att vara underklass. Då vågar ingen ifrågasätta dig för att du är minsann underklass och vad ska ni komma där och komma som inte vet hur det är att vara underklass. Använd ditt "lyte" rätt istället för att klaga. Ett tips från en som det också är synd om för jag är bög och du ska minsann inte komma och anklaga mig för något för det är mycket värre att vara bög än att vara underklass.
Inlägg #2: Postat: 2007-03-22 22:46:00
Eleni Schmidt
Intressant text. Men du själv motbevisar ju att underklassen inte är representerade som skribenter; du är ju själv en skribent! Och nog vågar du väl ta plats, åtmindstone på nätet? Det är en bra början.
Inlägg #3: Postat: 2007-03-23 00:31:00
Uno Hansson
Erik, du är ju i varje fall en av de bättre skribenterna och tänkarna här på sourze, och det har du ju tydligen själv märkt.
Inlägg #4: Postat: 2007-03-23 05:34:00
Inger-Sofia
God m.Intressant.Läser mer in en trötthet,resignation, undran. än gnäll, i dina ord.När jag var ung började jag tänka på det där med klasser,kön,status,ålder.som om vi vore olika sorters människor,Varför?så jag började iakta,lyssna.Är det inte på tiden, att lämna gamla rostiga,förmultnande ,unkna skelett från forntiden,Det är ett effektivt sätt att hålla människor nere,genom att stänga ute,fås, att känna skam....
Inlägg #5: Postat: 2007-03-23 10:07:00
steno
Klasstillhörigheten och minnen från uppväxten gör sig påmind hela livet oavsett om man blir Vd för Ericsson eller inte. Men det gäller att leva i nuet, påverka det man kan påverka dvs nuet och framtiden. Kanske du måste kapa banden med dina föräldrar eller syskon, inte ta avstånd men flytta isär och långt bort för att leva ett eget liv där du inte ständigt blir påmind om ett förlorarliv?
Inlägg #6: Postat: 2007-03-23 13:44:00
CMO
Den osäkerhet som du ger uttryck för kan man känna lika väl vilken samhällsgrupp man än tillhör. Det är snarare ett karaktärsdrag än något som hänger i hop med den sociala bakgrunden. Och det där med att få ekonomisk hjälp från föräldrar etc det är faktiskt något av det farligaste som finns. Det gör lätt att man aldrig lär sig leva inom sina egna ekonomiska förutsättningar.
Inlägg #7: Postat: 2007-03-23 15:21:00
Mysan
Den sociala arvet blir man aldrig av med.I dag finns inte en chans om du inte är rik eller har jobb eller betyg och utbildning.Du kommer alsrig ifrån skiten på ren svenska.HÖrde även att reinfeldt tyck33r att man nus ka söka jobb ihela sverige hur ska det gå till utan bostad?
Inlägg #8: Postat: 2007-03-24 18:25:00
KM Gustafsson
Aldrig har jag läst något så patetiskt.
Något så fenomenalt ryggradslöst och ärelöst till modern litania!Vämjeligt. Ett tidens tecken att du kan publicera detta - UTAN att bli nerskrattad....

Om det vore någon ide skulle jag ropa: ryck upp dig människa! Men jag avstår.
Inlägg #9: Postat: 2007-03-25 03:03:00
Justin Case
Tryggheten var det ja, sätt benet i halsen på Jante och gå vidare för du är aldrig tryggare än din egen självkänsla eller insikt över vem du verkligen är.
Inlägg #10: Postat: 2007-03-26 19:50:00
Drule
Jag blir ganska irriterad på några av kommentarerna här. Det handlar inte om lathet, det är en konstant utanförskap och oro över saker som folk inte slänger en tanke åt. Oro och rädsla gror sedan i det och när vuxenkliven kommer så ser du bara ekonomiska orosmoln. Folk har fallskärmar och stöd, men vad har du som ensam individ med en skranglig uppväxt bakom dig? Du får aldrig se möjligheterna i framtiden, bara problemen i vardagen.
Inlägg #11: Postat: 2007-03-26 22:55:00
Viveca
Du skriver bra...bara det!Jag var i flera år tillsammans med en man som var överutbildad.Han var inte den öppnaste typen...en dag trodde jag att han fått en hjärtinfarkt...men han bara började storböla...Jag blev lite skraj,men han var så ledsen över det han hade fått uppleva under alla sinauniversitetsår som vanlig arbetargrabb.Det var så många sociala koder han inte förstod och ´han kände ett utanförskap.
Inlägg #12: Postat: 2007-03-27 23:01:00
Viveca
Även för att man kommer ifrån en medelklassfamilj så hoppas jag att föräldrarna inte är så dumma att dem betalar möbler och hyror.Det är viktigt att tjäna sina pengar själv och förstå värdet ut av det.Du klarar dig bättre i livet .
Laddar...