Abort släcker ett människoliv

Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #81: Postat: 2007-03-08 22:58:00
peter_
Om det är rätt pga av en viss orsak i ett typfall så kanske det visar sig vara en princip med oönskade effekter på andra situationer merd resultat att man måste fördjupa sin motivering för att hitta en hållbar acceptabel rättsprincip. Det är det debatten borde handla om.
Inlägg #82: Postat: 2007-03-08 23:02:00
Sunny
O du Svanen: Jag har en älskad död dotter själv men ingen grav till henne!
Vilken nytta skulle jag göra genom att sitta där o gråta?
Sentimental romatisering av sorg!
Man måste fokusera på de levande.
Jag har tagit hand om andra barn i stället: oönskade sådana.
Det finns alltid många sådana .
Samt de älskade barnen jag fått behålla.
Inlägg #83: Postat: 2007-03-08 23:02:00
peter_
Att avbryta en annan människas, sitt barns, liv för att man har andra planer just nu är nog ett olyckligt och mycket mer drastiskt beslut än vad många vill inse. Det är väl den vanligaste orsaken eller..?
Inlägg #84: Postat: 2007-03-08 23:09:00
Sunny
Peter: Jag har själv medverkat till en abort där jag förlorad ett barnbarn jag velat ha till varje pris!!!
Men man kan inte vara så egoistisk när barnets födelse hade förstört en unga kvinnas hela liv.Hon hade mist både familj,hemland o sin utbildning för att hanka sig fram som ensam,socialt utstött mamma .Landet är katolskt.Sonen kunde inte tänka sig en framtid i hennes land o hon inte här i landet .
Jag betalde en abort här o jag sörjde flera år.
Inlägg #85: Postat: 2007-03-08 23:12:00
peter_
De flesta, även jag, är motståndare till dödsstraff. Men vi kan ju inte stödja det på principen om livets okränkbarhet längre. Man kan hävda att staten via dödstraff som hämnd själv blir förövare. Men det behöver man ju inte göra. Det finns ju en hel del praktisk nytta med att avrätta de värsta brottslingarna.
Inlägg #86: Postat: 2007-03-08 23:12:00
peter_
Någon kanske rent av skulle hävda att det kan vara värt att någon oskyldig stryker med? Finns säkert fler än George Bush som tycker det. Notera att fundamentalistiskt troende religiösa verkar tänka tvärt om. Dödsstraff är rätt, men abort en dödssynd Varför är man nödvändigtvis mot dödsstraff på den värsta sortens brottslingar? Blir de utsläppta kan de ju orsaka oändligt lidande för oskyldiga. Håller man dem inlåsta så kostar det pengar som kunde räddat åtskilliga liv i sjukvården.
Inlägg #87: Postat: 2007-03-08 23:12:00
Sunny
Peter: så länge sviterna av illegala aborter är den vanligaste orsaken till att små barn världen över mister sin mamma så är det inte mycket att diskutera tycker jag.
Hade män dött på samma sätt hade det blivit ett globalt ramaskrik!
Inlägg #88: Postat: 2007-03-08 23:15:00
peter_
84. Ja, man måste välja och det var väl ett val som blev "fel" hur man än gjorde. Men man måste göra sådana val också. Jag ryser och är glad att jag inte har behövt ta ställning i en sådan fråga. Det hade jag burit med mig livet ut. Även om jag hade ansett det vara rätt.
Inlägg #89: Postat: 2007-03-08 23:15:00
Sunny
Men påven o nägra dårar till förbjuder ju kondomer för att spermierna är liv så det finns en del människor utan samvete. Jag hade en älskare en gång som blev så arg på just detta att han skrek: -O när ska du lära dig att det där samvetet du håller dig med inte är räntabelt!!!
Enda gången jag kastat utr en man med våld ur mitt liv.
Inlägg #90: Postat: 2007-03-08 23:16:00
Joakim Steneberg
Det där resonemanget tror jag inte på generellt, Sunny! I vissa fall ja, i vissa fall tvärtom! Vet du hur det gick till på Titanic?
Och hade kvinnor varit män och män kvinnor så hade det varit likadant. Ja, fast tvärtom förstås...
:-:-
Inlägg #91: Postat: 2007-03-08 23:19:00
Sunny
1 Elina. Frågan är väl snarare att man inom kort kommer att kunna hålla väldigt för tidigt födda o även svårt sjuka barn vid liv in absurdum?
Är det etiskt försvarbart?
Där kommer man in på samma debatt som förs om gamla svårt sjuka: ska de hällas vid liv till varje pris?Även om det liv som återstår bara är en enda plåga?
Inlägg #92: Postat: 2007-03-08 23:21:00
peter_
87. Snälla Sunny, blanda inte in den uppiskade könskonflikten. Jag blir såå trött. Män dör över hela världen i krig och olyckor, helt utan egen skuld, utan att någon annan än närmast sörjande tycker att det är särskilt märkvärdigt.
Inlägg #93: Postat: 2007-03-08 23:21:00
Sunny
o 13 Elina. I missbrukarkretsarv har tjejerna ofta en svagare ställning. livet o sexet sker på killarnas villkår o missbrukare kanske prostituerar sig oxå så därför är nog prevetivmedel inte överst på killarnas prioriteringslista?
Inlägg #94: Postat: 2007-03-08 23:21:00
peter_
Jag säger inte att det inte finns godtagbara skäl bara att det måste ifrågasättas och särskilt den som ska ta beslutet måste få möjlighet att tänka igenom alla aspekter innan det är försent. Jag tycker det verkar som att man försöker förenkla valsituationen.
Inlägg #95: Postat: 2007-03-08 23:21:00
peter_
Att en kvinna ska ha oinskränkt rätt att begå abort därför att det bara handlar om hennes rätt att ta beslut som gäller hennes egen kropp. Det är fel och den som får lida mest av det är den som inte inser det förrän hon fått ingreppet utfört och sedan inser att hon gjorde fel.
Inlägg #96: Postat: 2007-03-08 23:24:00
Sunny
forts I länder o sociala skikt där kvinna har en starkare ställning används flera o effektivare p_medel. I länder som södra Afrika där männen bestämmer skiter de i det: De behöver ju inte rikskera sina liv.I missbrukarkretsar är tjejerna ofta utsatta på ett sätt som påminner om u-länder.
Inlägg #97: Postat: 2007-03-08 23:25:00
peter_
89. PÅven har fel enligt min mening. Spermier har ett kort liv. Om man inte gör något så blir det inget av det. Spermien kan inte växa och utvecklas på egen hand. Om man inte gör något åt ett befruktat ägg så blir det en människa.
Inlägg #98: Postat: 2007-03-08 23:29:00
Sunny
Peter. Det är just det jag är så trött på: att abort görs till en kvinnorfråga när det behövs både en man o en kvinna ifall det ska bli några barn. Varför ställs aldrig alla dessa fäder till ansvar någon enda gång? Vi tycker ju annars att barn har rätt till sina fäder? Jag tycker det i alla fall. Så det är hög tid att killarna börjar ta sitt ansvar för onödiga aborter. Det finns kondom.
Inlägg #99: Postat: 2007-03-08 23:31:00
Joakim Steneberg
96. Svarta män i södra Afrika har inte haft någon som helst ställning alls, och sämre än sina svarta systrar. Att de generellt sett mår dåligt och ibland kanske hävdar sig på kvinnors bekostnad är en konsekvens av det helvetet de upplevt. Sedan kan man tycka det är fel förstås, att detta måste förändras, tillsammans med vidskepelse och annat.
Detta var bara ett försök till förklaring.
Inlägg #100: Postat: 2007-03-08 23:41:00
Sunny
Peter: Livet är riskabelt o dödligheten är 100 överallt!*lol*
Vi kan inte skydda våra barn ifrån olyckor o sjukdommar under livets gång. Det vi KAN göra är att så långt det är möjligt ta ansvar för att de barn vi sätter till världen är så friska som möjligt,att vi lever ett så ordnat liv att vi kan ta hand om dem o att vi verkligen vill ha barn.Alla vil inte det.
Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...