|
Inlägg #61: Postat: 2007-03-08 03:15:00
|
|
Svanen |
Jag kommer ihåg när en vänn fick sig en oönskad graviditet på halsen i ett oseriöst förhållande med en kvinna som redan dessutom hade ett barn. Han var ung, planerat att bryta upp och flytta till mindre ort för högskolestudier. Vi gick tillsammans genom stan en stilla sommarnatt och pratade igenom det, han var i panik och ville fly, ville ha abort, ville hyra ett rum hos mig. Om jag hade sagt och gjort det min vänn önskade att jag skulle, så hade det barnet säkerligen aborteras.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2007-03-08 03:15:00
|
|
Svanen |
Nu gjorde inte jag det. Jag sa till honom att han skulle ta sitt ansvar och att han aldrig skulle ångra det efteråt. Jag rådde honom också att inte nämna ett ord för hans mor, som han tidsvis fortfarande bodde hos, för jag visste att hon var en "Anna Drangel" typ. Han är mig evigt tacksam för att jag gav honom råg i ryggen, och barnet är det bästa som hänt honom även fast förhållandet med kvinnan inte höll mer än 10 år.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2007-03-08 03:16:00
|
|
Svanen |
Där har ni skillnaden mellan mig och er. Jag ser valmöjligheterna, att det alltid finns alternativ än det som tillsynes vara det enda riktiga och logiska.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2007-03-08 03:17:00
|
|
Svanen |
Jag tänker också på slaveri när abort diskuteras, då en grupp saknar mänskliga rättigheter, lagligt skydd, men anses ägas utav någon annan som i lag erkänns som människa. Ägarna kan förfoga över slavarna helt enligt egna önskemål. Hur kan begreppen blivit så förvridna att ord som frihet och rättighet används i argumentation för att släcka ett liv?
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2007-03-08 07:44:00
|
|
Inger-Sofia |
Abort är stort och svårt att ta till sig och disskutera.För i dess innehåll rymms oxså skuld,vrede sorg,förtvivlan,förnekelse.I samtal med kvinnor,har jag noterat att många- som jag sagt tidigare inte blivit informerade om alla processerna,utan som till barn,som skall skyddas, från den bistra verkligheten,som dom själva får ta itu med ,mångfaldigt upp,när alla bitarna i processerna tar plats.Abort är en komplex frågeställning,som berör,rör om,rör upp, så många känslor.för så många.forts.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2007-03-08 07:47:00
|
|
Inger-Sofia |
Ibland har människor inget val.Ibland är det annat som styr.Men vad det än är,har vi föräldrar-vuxna ett stort ansvar.Att finnas,vägleda i snårig terräng,informera sanningsenligt,ge kunskaper,stötta.Lyssna. k.m.v
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2007-03-08 15:35:00
|
|
Bongo Bongo |
Ja det är ju helt klart at signaturen Svanen inte ha alla hästarna hemma i stallet. Men för underhållningens skull, hur hde du tänkt förhindra kvinnor att ta abort? Förbjuda,spärra in, straffa? Ett samhälle som tvingar kvinnor att föda oönskade barn är kanske ett drömsamhälle för er tokkristna?
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2007-03-08 15:46:00
|
|
Janne B |
Bongo Bongo/ Du nyansernas mästare. Kan du beskriva skillnaden på dina tokkristna och klokkristna?
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2007-03-08 15:49:00
|
|
Janne B |
SVT:s helt underbara Hästmannen kommer i repris om en timme. ETT gammalt människoliv, både underbart o hemskt...
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2007-03-08 18:07:00
|
|
Bongo Bongo |
Enkel match, Janne. Svanen Tokkristen. Janne B Klokkristen ;-
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2007-03-08 19:03:00
|
|
Janne B |
Å BB/ Jag har haft en del motgångar så detta var vad jag behövde få fastslaget!
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2007-03-08 22:35:00
|
|
Sunny |
31 Ja illegala aborter skördar ungefär 70 000 unga kvinnors liv varje år. De flesta är småbarnsmammor.Alternativet är ju inte legala aborter contra inga aborter utan det gäller medecinskt säkra aborter contra de aborter våra mödrar gjorde med strumpstickor o stålgalgar!
Drygt 300 kvinnor gör sen abort varje år I Sverige. Ofta gäller det då mammans liv ellel ett skadat foster. Dessa drygt 300 foster väger alltså mera än de 70 000 kvinnor som dör!
Sjukt är bara förnamnet!
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2007-03-08 22:39:00
|
|
Sunny |
4 O Svanens galna ide om att det är lätt att göra abort i dag är helt fel det med. Vi har en kö i Stockholm upp till en månad för läkarbesöket o sedan ytterligare kö till operationen.var o en som burit på ete barn inser hur enormt jobbigt detta måste vara.Kostar gör det redan för de rika står ju inte i den kön utan söker privat. Det är bara de fattiga kvinnorna som drabbas av höga avgifter.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2007-03-08 22:40:00
|
|
Sunny |
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2007-03-08 22:44:00
|
|
Sunny |
& Du tycks helt sakna förmåga till empati?
Vet du hur svårt det är med handikappade barn i ett allt snålare samhälle?
Att behöva leva hela livet i svår ångest för hur det ska gå när man själv är borta?
Att behöva kämpa på heltid för att få ta del av det där rättigheterna man har på papperet samt att mannen som regel försviner under de 3 första åren?
Hur syskonen blir åtsidosatta o att man sedan har ångest för det?
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2007-03-08 22:46:00
|
|
peter_ |
75. Är det skäl nog att döda barnet menar du? Kanske det. Det finns befogade invändningar vilket vi sett i diskussionerna här.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2007-03-08 22:50:00
|
|
Sunny |
Jag har levt nära handikappade barn så jag vet vad jag talar om.
Våra bästa vänner som vi fick när vi flyttade hit för 35 år sedan var då runt 60 o hade sin dotter på ett vårdhem sedan födslen. Hon var runt 40 då. De var där varje helg .
De var förtvivlade för att hon inte fick dö .Jag såg o hörde mamman mycket senare när hon var 85 o dödsjuk: Hon gick o grät på sin sida staketet på nätterna o jag vandrade med henne.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2007-03-08 22:57:00
|
|
peter_ |
77. Ja, det finns säkert fall vi kan vara eniga om. Hursomhelst, diskussionen är felfokuserad då den handlar om ifall abort är att avbryta en annan människas liv eller inte, eller om den inte alls handlar om det. Det är en mycket viktig etisk diskussion som kan få oanade konsekvenser. Vi har en lagstiftning som tillåter oss att avsiktligt avbryta en annan männsikas liv.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2007-03-08 22:57:00
|
|
Sunny |
Hon var förkrossad att behöva dö ifrån dottern:den ångesten förmörkade parets ålderdom.
Sedan blev pappan 94 o fick uppleva lättnaden äntligen fick dö.
Min systers syster har en ärftlig defekt som gör att hennes dotter inte var direkt störd men svag o passiv o i behov av hjälp.
Hon skulle inte ha några barn o efter en son så ordnade mamman abort var gång hon blev gravid. Men Så höll hon det hemligt tills det var för sent. Dottern är både svårt utvecklingsstörd o döv.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2007-03-08 22:58:00
|
|
peter_ |
Då vi nu övergett principen om det mänskliga livets okränkbarhet så måste man mycket noga överväga i vilka fall det är rätt att göra det, med mycket omsorgsfull hänsyn till andra situationer då någon kan tänkas vilja medverka till att avbryta någon annans liv.
|
| |