|
Inlägg #121: Postat: 2007-03-09 20:34:00
|
|
Sunny |
forts
Fredrik tyckte ata fadern stulit hans o Sofies barn o hämtade hem det så fort ha blev myndig o det var det värsta han kund ha gjort: han var socialt död. Fredriks mamma låg oftas till sängs,hemma eller på dårhus,o födde barn som ibland dog o ibland fick leva o fick en egen barnflicka.Hon dog ung.
Sofies mama ,tidigt bortgift,blev gravid men den ana man o måste fly landet. Hennes man försörjde henne på villkår att hon aldrig mera såg eller hörde av sig till deras 4 barn.
|
| |
|
Inlägg #122: Postat: 2007-03-09 20:39:00
|
|
Sunny |
De här barnen levde bland landets rikaste o mäktigaste men i känslomässig misär.
Men det ansågs vara normalt o en bra barndom.Fäderna var ju aktade män i samhället: det var bara deras kvinnor som blev gravida som måste åtgärdas hela tiden.
Utan aborträtt hängde livet bokstavligt på att man inte födde oönskade barn som överlevde.
I början av seklet fanns ju änglamakerskorna kvar.Strindberg o Siri lämnade sin förtfödda till en sådan: orsaken var att hon kom 7 mån efter bröllopet
|
| |
|
Inlägg #123: Postat: 2007-03-09 20:41:00
|
|
Sunny |
Detta kunde vara till men för föräldrarnas karriärer.
Jag undrar ofta hur Siri kände sig: Hon hade ju just förlorat sitt enda barn med sin förre make!
|
| |
|
Inlägg #124: Postat: 2007-03-09 20:43:00
|
|
Sunny |
119 Ja de är små bacill härdar men man kan ju inte låta bli att vara nära dem: här är det barnbarnen som sprider bacieller!
|
| |
|
Inlägg #125: Postat: 2007-03-09 20:49:00
|
|
Sunny |
Jag blir bara så arg på korkade egoister som Svanen:" Jag skulle visst kunna älska ett handikappat eller svårt sjukt barn "säger de o brukar känns sig riktigt ädla. Det kan nog alla men det handlar ju inte om oss utan om barnet!Som ska få ett så bra liv som vi kan ge det! Annars kan blivande mödrar sätta sig att röka o supa o säga som Svanen: JAG kan säkert ta hand om ete hjärnskadat barn. Det ger MIG lika mycket!
Att använda nuppultra o ta prov ingår i vårt ansvar som föräldrar.
|
| |
|
Inlägg #126: Postat: 2007-03-09 20:54:00
|
|
Sunny |
Vi kan inte hindra att våra barn blir sjuka eller att de dör i olyckor som mina äldsta dotter men vi kan ju försöka ge dem en så bra start i livet som vi kan!
Förr var barn inte så viktiga: Det var Ellen Key som uppfann barnent lio vi vet at de inte kan lämnas bort hur som helst.Nu förändrar föräldraskapet hela livet o det börjar gälla även fäderna. Bra!Väldigt bra!
|
| |
|
Inlägg #127: Postat: 2007-03-09 20:59:00
|
|
Sunny |
Jag hoppas att den lilla kommer sig.
De torkar ju fort ut när de är så små.
Kram till babyn!
|
| |
|
Inlägg #128: Postat: 2007-03-09 21:02:00
|
|
peter_ |
127. Tack! Han är bättre nu. Jag ska gå och krama honom på en gång.
|
| |
|
Inlägg #129: Postat: 2007-03-09 21:58:00
|
|
Janne B |
126 Sunny/ ja det var Ellen Key som först skrev om barnens rättigheter. De skulle respekteras och undervisas. De skulle skyddas men inte från livets erfarenheter. Barn föddes inte med lika möjligheter såg hon tydligt. Därför måste de genom skolgång, barnavård mm ges bättre förutsättningar. Sa denna kloka gumma som levde för så länge sedan.
|
| |
|
Inlägg #130: Postat: 2007-03-09 22:02:00
|
|
Janne B |
Från nätet"Ellen Keys liv hade präglats av strider. I föredrag och böcker som "Missbrukad kvinnokraft", "Barnets århundrade", "Tankebilder" och "Lifslinjer" framförde hon sina radikala åsikter om kärlek, äktenskap, barnuppfostran, livsåskådning och annat. Hon rev upp våldsamma debatter som upprörde och chockerade många och tillbringade flera år utomlands i något som kan betecknas som frivillig landsflykt. // Inget har vunnits utan strid, tilläger jag.
|
| |
|
Inlägg #131: Postat: 2007-03-09 23:40:00
|
|
Leif-Arne |
129 En anekdot om Ellen Key, Hanna Paj kallade Strindberg henne i Svarta Fanor. Hon var i stycken en föregångare, i andra delar var hon en smula vilse, då hon för en tid stödde Herman Lundborgs rasbiologiska institut.
|
| |
|
Inlägg #132: Postat: 2007-03-09 23:41:00
|
|
Leif-Arne |
Det gjorde å andra sida delar av SAP och Bondeförbundet åxå.
|
| |
|
Inlägg #133: Postat: 2007-03-10 19:00:00
|
|
Sunny |
Killar: Det gjorde de flesta människor på den tiden!
Vi är alla i viss mån produkter av vår egen tid o då av vår sociala miljö.
Men Ellen var inte konsekvent i sin människosyn: de lägre klasserna räknade hon inte in som fullvärdiga.
Hon lät sin piga slita sig fördärvad.
Jag vill minnas att det slutade med självmord?
|
| |
|
Inlägg #134: Postat: 2007-03-10 19:03:00
|
|
Sunny |
Högern med läkarna i spetsen var ivriga i sin ormsorg om sitt rasbiologiska institut .
|
| |
|
Inlägg #135: Postat: 2007-03-10 19:07:00
|
|
Sunny |
Janne. ja striden är viktig. Men vill man inte mörda kan man ju luta sig på det budordet: Du ska inte dräpa! Det finns inga undantag nedskrivna för krig eller brottslingar.
Det vi prakitserar är budet i Torbjörn Tännsjös översättning: Du ska under stundom dräpa!
Så vet man inte hur mycket man orkar offra. Min son satt i fängelse för värnpliktsvägran men hade han låtit dem skjuta honom ?
|
| |
|
Inlägg #136: Postat: 2007-03-10 19:09:00
|
|
Sunny |
Den Käre hade defenitivt låtit sig mördas hellre än att döda själv. Men hade han sett sina barn mördas? Nej. Det är en sak att ha ideal att slåss för.
Verkligheten är mycket svårare.Jag slogs i många år för rätten till vår död: alltså dödshjälp o hjälp till självmord.
|
| |
|
Inlägg #137: Postat: 2007-03-10 19:12:00
|
|
Sunny |
Men jag hoppas att jag aldrig behöver prövas. Jag klarar ju inte ens av att låta mina husdjur somna in förrän mycket för sent?
En nära anhörig? Det är som med aborter: man orkar slåss för dem därför att man själv aldrig varit utsatt: Just den upplevelsen har jag sluppit i mitt kaotiska liv.
|
| |