|
Inlägg #41: Postat: 2007-03-07 08:46:00
|
|
Svanen |
Anna Drangel svar 39: Att ge liv är väl en större gåva än att ta det? Jag fattar inte hur t ex feminister är funtade. Det är tur att en graviditet tar 9 månader, annars skulle många barn födas ovälkomna till världen. 9 månader att få ordning på sina tankar och börja lära känna och älska sitt barn. Även det mest oönskade barnet skulle bli önskat med hur graviditeten är uppbyggd.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2007-03-07 08:48:00
|
|
Svanen |
forts. Även de som känner att de inte klarar att ta hand om sitt barn, kan få stöd och hjälp men också möjlighet att ge barnet ett annat liv i en annan familjs händer. Är det rätt att kapa en annan människas livsträd med alla dess grenar av andra liv? Det är inte ett liv man aborterar - utan många. Även sina barnbarn.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2007-03-07 09:15:00
|
|
Inger-Sofia |
Det verkar råda brist på ärlig,verklighetsbaserad information.
-Om risker,möjligheter,det är ju människans rättighet att kunna fatta beslut, utifrån dom faktiska förhållanden,som råder.Brist på information i en kritisk valsituation..är ett svek,som drabbar den utsatta,Läkaren,sjukvårdspersonalen,behöver inte leva med skulden,leva med det beslut ,som fattades utifrån bristfällighet.Detta gäller många valsituationer vi ställs innför.Det är våra kroppar det handlar om-våra liv.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2007-03-07 09:54:00
|
|
Anna Drangel |
Svar 42: är det rätt att kvinnor utsätter sig för livsfara för att göra en illegal abort. Faktum kvarstår Svanen. Hur gärna du än vill att alla barn ska vara önskade här i världen så är inte så. Vad vill du - hjärntvätta dessa kvinnor som inte vill ha barn. Låta dem tvångsföda.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2007-03-07 09:58:00
|
|
Anna Drangel |
Du skriver att det är tur att en graviditet tar 9 månader. Jo, nog är det väl det. Och... det är otur att det tar 3 sekunder att sprida miljoner spermier.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2007-03-07 10:01:00
|
|
Bongo Bongo |
Svar 32. Aborterat mig själv???? Eh, har det brunnit på riktigt i skallen på dig? Jävligt enkelt för en kristen idio... fundamentalst med ett tragikomiskt naivt sätt att se på saker att förespråka förbud mot aborter.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2007-03-07 10:03:00
|
|
Bongo Bongo |
Komer aldrig glömma historien som min mormor berättade om hennes bästa vän som blev steril efter en illegal abort eller de sorger och kval som jag sett bland föräldrar med svårt utvecklingsstörda barn.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2007-03-07 10:07:00
|
|
Bongo Bongo |
Naturligvis gäller DET INTE ALLA föräldrar till svårt handikappade barn men varför begränsa valmöjligheterna?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2007-03-07 10:28:00
|
|
Leif-Arne |
Anna, du sköter denna debatt på ett ypperligt sätt. Vill bara uttrycka min uppskattning för detta.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2007-03-07 11:14:00
|
|
Svanen |
Bongo Bongo: Dina personangrepp är patetiska, de stärker ju knappast dina argument utan snarare sänker dig själv till en nivå där få andra vill vara. Jag har svårt att ta dig på allvar. Även legala aborter gör kvinnor sterila, det finns inget som heter säkra aborter. ca 36 000 aborter per år sker knappast pga risken för handikappade eller utvecklingsstörda barn.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2007-03-07 11:22:00
|
|
Svanen |
Leif-Arne: Jag gissar att de som själva genomfört aborter har speciella skäl att försvara en viss linje. Det blir som en skygglapp som hindrar personen ifråga att se objektivt och tänka rationellt. Aborter sker i en sådan stor omfattning nu att det inte längre handlar om särfallen som gärna lyfts fram som försvar.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2007-03-07 11:29:00
|
|
Leif-Arne |
51 Det är ganska magstarkt av dig "Svanen" att utföra ett personangrepp när du själv skriver anonymt. Skämmes ta mig f.n
Leif-Arne Undvall.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2007-03-07 14:52:00
|
|
Anna Drangel |
Svanen: Du återkommer gång till gång om att kvinnor blir sterila vid legala aborter. Det Svanen - är mycket ovanligt. Det är vanligare vid illegala aborter att det går snett. Men det verkar du inte bry dig om i dina argument kring fria aborter.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2007-03-07 14:56:00
|
|
Anna Drangel |
Sedan är det väl ingen som framfört att abort bara skulle handla om "särfall". Om en kvinna inte ser sig lämplig som mamma vid det tillfället hon blir gravid på grund av många olika orsaker som vi här bara kan spekulera om, måste möjligheten ges till legal abort. Det ska självklart inte användas som p-metod, men det tror jag inte någon tjej med ngt vett i huvudet gör heller.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2007-03-07 15:00:00
|
|
Anna Drangel |
Att gå tillbaka i utvecklingen och göra det än svårare och tillochmed kriminellt för kvinnor att genomföra abort är väl inte att föredra. Hur kan du överhuvudtaget vilja att vi ska få tillbaka detta?
Tack Leif-Arne och Sunny för support i debatten!
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2007-03-07 15:02:00
|
|
Anna Drangel |
Man har ju hört skräckhistorier från förr om kvinnor som efter att ha fött sina oönskade ofta utomäktenskapliga barn - helt enkelt satt ut dom i skogen. Mannen som gjort dom med barn ville man inte vanhedra om han råkade vara gift.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2007-03-07 15:06:00
|
|
Anna Drangel |
Jag tycker det är underbart att se att vi idag ser föräldrar som verkligen vill ha barn när de få barn. De är lyckliga och ser fram emot att bli föräldrar - båda två. Det är något positivt över det. Istället för att tvinga de tjejer som av misstag blir gravida ev "utan" partner att tvångsföda ett barn som hon inte vill ha. Det är väl ändå ingen bra start för en människa.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2007-03-07 18:44:00
|
|
GunnarL |
57/ Så har jag alltid känt det när vi väntat barn tre blev det. Och så skall varje förälder ha rätt att känna det. Jag ser just nu den lycka Du talar om på nära håll hos min son och hans sambo - skall bli farfar i maj! Barn har rätten att vara önskade! Bra skött debatt Anna!
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2007-03-08 03:12:00
|
|
Svanen |
Leif-Arne Svar 52: Tycker du? Jag kan spetsa till det ytterligare; Debatten känns inte helt rumsren, det är som en massa hundar finns begravna, det är som om den andra parten inte är nöjd med livet, de älskar inte att leva. De älskar inte livet. De respekterar inte livet.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2007-03-08 03:13:00
|
|
Svanen |
Anna Drangel citat: "Det ska självklart inte användas som p-metod, men det tror jag inte någon tjej med ngt vett i huvudet gör heller". Ja du, det är mitt huvudargument mot abort. Här skapar du en lögn du gärna vill tro på. Om det fanns någon uns sanning i det du skrev där, skulle merparten av de ca 36000 aborter inte ske.
|
| |