|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-29 19:11:00
|
|
Janne B |
Ibland måste jag behärska mig...jag blir så mångordig!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-29 19:11:00
|
|
GunnarL |
Leif-Arne, Givetvis måste man följa de regler som arbetsgivaren ställer upp - annars kan man ju starta eget. Men här är det alltså staten, som inte är arbetsgivare, som går in och ställer ultimatum. "Vig homosexuella - annars tar vi ifrån svenska kyrkan vigningsrätten!" Det är inte särskilt snyggt. Och även om man är troende så kanske man förtjänar en viss anställningstrygghet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-29 19:45:00
|
|
Janne B |
Vi ska nog betänka att homofrågan inte alls var aktuell, då flertalet av dagens präster avgav sina prästlöften./ Däremot har kvinnoprästfrågan varit aktuell i 50 år...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-29 19:59:00
|
|
GunnarL |
3/ Ja, och i kvinnoprästfrågan är ju kyrkan också enig. Den som inte ställer upp på kvinnliga präster vigs inte i dag. Det har också förekommit avskedanden. Det skrivs fortfarande mycket om kvinnoprästmotståndet som i själva verket är ytterligt marginellt. Det finns naturligtvis fjollar bland präster precis som inom andra yrkeskategorier.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-29 20:02:00
|
|
GunnarL |
f/ På något sätt så är det mycket roligare att skriva om problemen inom svenska kyrkan än om de positiva saker som uträttas och som aldrig blir synliggjorda. Jag kan beträffande Din artikel säga att den vimlar av missförstånd - som är skrivna p.g.a. att Du inte vet hur saker och ting fungerar. Nu såg jag inte "uppdrag granskning" men befarar att man även där inte satt sig in i situationen ordentligt - allt i sin iver att smutskasta kyrkan.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-29 20:03:00
|
|
GunnarL |
f/ Frågan är bara varför debatten blivit sådan.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-29 20:10:00
|
|
Joakim Steneberg |
Varför skulle kvinnoprästmotståndare vara "fjollor"? Bara för man inte följer med stömmen? Det kan ju finnas mycket djupare orsaker bakom, än de PK som jämt förs fram!
Är katoliker fjollor, eller muslimer?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-29 20:13:00
|
|
Joakim Steneberg |
Frågan har alltså inte en religiös dimension i Sverige, utan en politisk, trots att kyrkan nu är skild från staten! Har inte läst artikeln än dock
Konfirmerad av en känd "kvinnoprästmotståndare"
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-29 20:22:00
|
|
Leif-Arne |
Egentligen finns det en elegant lösning på detta med prästernas ömma samveten vs homosexuella med flera. Det är att man som medlem i Sv k inte beroende på geografi blir hänvisad en församling. Man skall kunna välja församling fritt, tycker jag den ag tillhör skulle jag kunna byta till en mer öpensinnad. Då skulle församlingarna få konkurrera sinsemellan.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-29 20:25:00
|
|
Leif-Arne |
Vad gäller vigningsrätten tycker jag exempelvis Frankrike har en bra modell. Obligatorisk borgelig vigsel för alla, vilket reglerar den juridiska aspekten. Sedan religiös ceremoni efter tycke och smak, där samfunden helt bestämmer själva.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-29 20:36:00
|
|
Mats TCM |
8 Jag är inte konfirmerad alls, därför att som 14-åring trodde jag inte på Gud. Men det gör jag idag, därför att vetenskapen öppnade upp min Gudstro! Paradoxalt nog så var det universitetsvärlden som fick mig att inse det rimliga i att det finns en Gud. På mitt skrivbord ligger det faktiskt just nu en Bibel jämte en bok i Organisk kemi. Spelar det någon roll? Ja, faktiskt, religion och vetenskap är inga antipoder enligt mitt förmenande.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-29 20:40:00
|
|
Mats TCM |
11 Förr i tiden så trodde 20 av forskarna på Gud och 80 var ateister, idag är förhållandet det omvända. Jag menar att ju mer vetenskap man lär sig ju mer inser man att det finns någonting bakom alla ekvationer, konstanter, diagram och formler. Detta "någonting" skulle då vara Gud menar jag! Jag vet en kille som är docent i Fysikalisk kemi som är den mest matematiska grenen av kemi. Han menar att detta är bland det närmsta förutom att läsa Bibeln och gå i kyrkan man kan komma Gud.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-29 21:05:00
|
|
GunnarL |
7/ Nej, inte nödvändighetsvis fjollor men när det ingår i anställningsvillkoren så är det ju inte så mycket att snacka om. Vill man inte följa de villkor som arbetsgivaren stipulerar så får man ju avstå från anställningen och söka sig till annan arbetsgivare eller starta eget.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-29 21:11:00
|
|
GunnarL |
9/ Förstår Din tanke Leif-Arne. Problemet blir väl bara att glesbefolkade och fattiga församlingar skulle bli utan medlemmar, medan Oscars församling i Stockholm som jag tror har lägst kyrkoavgift skulle få ytterligare någon miljon medlemmar. Detta skulle inom kort innebära att våra landsortskyrkor skulle stå förfallna och att landsorten skulle utarmas ytterligare. Det är ju illa nog som det är.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-29 21:12:00
|
|
GunnarL |
10/ Inte helt dumt. Det är väl OK även om jag tycker att traditioner är värda att bevaras. Möjligheten till borgerlig vigsel finns ju i dag också - även om de flesta fortfarande väljer den kyrkliga.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-01-29 21:15:00
|
|
GunnarL |
12/ Klokt skrivet Mats TCM. Det är ju så, att ju mer man lär sig - desto mer inser man hur lite man vet. Och hur oändligt stor och svårförståelig verkligheten är. Att naturvetenskapare är religiösa tror jag inte är något märkligt - de om några förstår människans litenhet!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-01-29 21:25:00
|
|
Mats TCM |
16 Ja, jag brukar alltid säga att Gud inte är teolog i första hand utan naturvetare! Kanske lite kontroversiellt! Personligen så tycker jag att det som står i de naturvetenskapliga verken är på sätt och vis lika mycket Guds "ord" som orden i Bibeln. På ren svenska så menar jag att Newton var lika mycket "påverkad" av Gud när han skrev om kraft och motkraft i naturen som de som präntade ner Bibelns ord var "påverkade" av Gud.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-01-29 21:30:00
|
|
Mats TCM |
Jag tror alltså att Gud verkar genom naturens alla processer, alltså finns "svaret" på Guds existens lika mycket i en naturvetenskaplig bok om Organisk kemi som i Bibeln. Det verkar ju också som att ett vetenskapligt problem kan förklaras hur djupt som helst. Detta innebär en kunskapsackumulering som jag menar kan vara en indikator på Guds existens. Om det hade funnits en botten i ett vetenskapligt problem så hade vi tillslut vetat allt och Gud hade blivit överflödig!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-01-29 21:30:00
|
|
Sunny |
16 Så är det med mig oxå.Jag käner mig lite mera ödmjuk för varje år som går.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-01-29 23:16:00
|
|
Calle Z |
Varför bara ställa krav på svenska kyrkan? Varför inte ställa samma krav på våra svenska moskeér? När skall det första homosexuella paret få vigas i en svensk moské?
|
| |