| Inlägg #1: Postat: 2007-01-16 12:27:00 | |
|
Janne B |
En trevlig och varm artikel på många sätt Ulrika. Men bitvis lite ogenomtänkt. Svenskar som far och jobbar i länder med arbetslöshet, gör de fel? Tar de jobb från spanjorer t.ex. Vi får nog acceptera att Europa håller på att bli EN arbetsmarknad. / Min erfarenhet av muslimer är samma som din.De som flytt hit för att de är förföljda i något hänsende har mycket hög benägenhet att acceptera vår kultur, utan att ansluta sig till den helt. Fin inställning tycker jag.
|
| Inlägg #2: Postat: 2007-01-16 12:31:00 | |
|
Janne B |
"Sverige är ju ett kristet land, historiskt sett" skriver du. Jag vill nog påstå att vi länge har haft en blandkultur men där den kristna tron är den dominerande tron, även om tro är svår att mäta. Men just att vi redan har blandkultur har gjort det lite lättare för bl.a. muslimer att anpassa sig här. Sedan de väl förstått att grannarna inte anser sig vara heltända, "frälsta" eller så...
|
| Inlägg #3: Postat: 2007-01-16 13:26:00 | |
|
Joakim Steneberg |
Jag tror knappast att muslimer eller judar generellt äter griskött! Det kanske är en "fördom", poppisord,"grisar är orena" men den här typen av fördomar bör och har man rätt att få klara av själv, som individ. Busch d. äldre gillade inte broccoli av någon anledning, min fru konfessionslös äter lite skinka på julafton, inte mer.
|
| Inlägg #4: Postat: 2007-01-16 14:53:00 | |
|
Mysan |
På mitt jobb hade vi muslimer.visst de lever som oss men de bär slöjor och har inte sex innan äktenskapet.Hur man nu kan på tvinga någon till det?
|
| Inlägg #5: Postat: 2007-01-16 14:58:00 | |
|
akejansson |
Tanken att skolavslutning i kyrkan är en ursvensk tradition är ju inte sann. Jag gick i skolan 1967-79 och hade aldrig avslut i kyrkan. Många jämnåriga eller yngre rapporterar samma sak. Brist på tillräckligt stora lokaler var nog anledningen att vissa nödgades hålla till i kyrkor. Och väl där passade givetvis prästerna på att blanda in g-d och psalmsång. Något som givetvis inte hör hemma i en upplyst tid.
|
| Inlägg #6: Postat: 2007-01-16 16:56:00 | |
|
Unto S |
Alltid, alltid detta muslimhat och protektionism. Somliga går rakt på sak med sitt hat, somliga försöker linda hatet i mjuka trasor. Skribentens tankar sammanfaller med det nya arbetarpartiet Sverigedemokraterna. Det är muslimerna som blir offer gång på gång trots att islam och judendom och även kristendomen har många beröringspunkter. Judendomen håller man utanför hatet, européernas dåliga samvete från Andra Världskriget är anledningen.
|
| Inlägg #7: Postat: 2007-01-16 17:00:00 | |
|
Billy Butt |
Jag gillar inte att du skriver "Det finns invandrare som arbetar och sköter sej exemplariskt, men de tar ändå upp en plats som en svensk kunde fått." Ett sådant uttalande från en svenskfödd svensk är farligt. Det säger att författaren av inslaget saknar koll - och det är en förolämpning mot oss 1,5 miljoner invandrare utan vilka Sverige skulle onekliogen sluta ticka"
|
| Inlägg #8: Postat: 2007-01-16 22:59:00 | |
|
Calle Z |
Ulrika. Har du Butt och Unto emot dig? Då har du rätt. Men dessa båda herrar har ett visst underhållningsvärde..
|
| Inlägg #9: Postat: 2007-01-24 10:38:00 | |
|
Per W |
Fläsk kan man få slippa ändå...det är väl ingen svensk "tradition". Jag äter aldrig fläsk.
|
| Inlägg #10: Postat: 2007-02-11 03:35:00 | |
|
tallex9 |
Det finns inga underbara muslimer - de har alltid sin religion i botten. Vilken är kvinnofientlig, kvinnor är inte lika mycket värda osv. Det är vidrigt att svenskar går på deras sjuka människosyn och dessutom tar hänsyn till den.
|
| Inlägg #11: Postat: 2011-01-08 23:49:00 | |
|
allea |
Så du Ulrika menar att jag som är invandrare kom hit -87 och har svenskt medborgarskap, talar och skriver bättre svenska än många svenskar, bor ihop med en svensk man, jobbar för ett svenskt företag och betalar skatt, samt älskar sverige och är stolt över att bo här, tar upp platsen för en "svensk"?????? Löjligt.
Jag är definitionen av svensk. Om du har minsta intelligens vet du att alla är invandrare, hemlandet blir det land där man bestämmer sig för att leva sitt liv och vara en del av dess samhälle. Sverige är mitt hemland nu, och visst kan jag åka tillbaka till landet där jag är född men jag har valt att bo här, av egen fri vilja. Ska du tvinga mig tillbaka till det land där jag föddes, bara för att jag föddes där? Så om din morsa är alkoholist och din pappa är pedofil, måste du fortsätta leva med dom när du har ett val? Min pappa tog hit mig och min familj för att vi ska få en bättre framtid, och det har vi skapat oss. Jag har anpassat mig, arbetar och betalar skatt. Jag tillför dagligen något bra till detta land, och därför har även jag rätt att ställa krav på Sverige. Jag är glad att Sverige finns, dock måste det ställas krav på de invandrare som kommer hit, samma krav som gäller för svenskfödda: lära sig språket, vilja att kommunicera och anpassa sig, samt arbeta och bidra till samhället och landets ekonomi. Jag är varken muslim, kristen, katolik eller jude, mina religioner är förnuft, samvete, ansvar, jämlikhet och frihet. |
| Inlägg #12: Postat: 2011-01-08 23:49:00 | |
|
allea |
Så du Ulrika menar att jag som är invandrare kom hit -87 och har svenskt medborgarskap, talar och skriver bättre svenska än många svenskar, bor ihop med en svensk man, jobbar för ett svenskt företag och betalar skatt, samt älskar sverige och är stolt över att bo här, tar upp platsen för en "svensk"?????? Löjligt.
Jag är definitionen av svensk. Om du har minsta intelligens vet du att alla är invandrare, hemlandet blir det land där man bestämmer sig för att leva sitt liv och vara en del av dess samhälle. Sverige är mitt hemland nu, och visst kan jag åka tillbaka till landet där jag är född men jag har valt att bo här, av egen fri vilja. Ska du tvinga mig tillbaka till det land där jag föddes, bara för att jag föddes där? Så om din morsa är alkoholist och din pappa är pedofil, måste du fortsätta leva med dom när du har ett val? Min pappa tog hit mig och min familj för att vi ska få en bättre framtid, och det har vi skapat oss. Jag har anpassat mig, arbetar och betalar skatt. Jag tillför dagligen något bra till detta land, och därför har även jag rätt att ställa krav på Sverige. Jag är glad att Sverige finns, dock måste det ställas krav på de invandrare som kommer hit, samma krav som gäller för svenskfödda: lära sig språket, vilja att kommunicera och anpassa sig, samt arbeta och bidra till samhället och landets ekonomi. Jag är varken muslim, kristen, katolik eller jude, mina religioner är förnuft, samvete, ansvar, jämlikhet och frihet. |
| Inlägg #13: Postat: 2011-01-10 17:34:00 | |
|
Bizon |
Artikeln börjar bra med "Min dotter har flera muslimer i sin klass och de är underbara människor som accepterar våra seder och bruk och de kräver inte att deras barn skall få slippa fläsk i matbespisningen utan tycker att är man i Sverige får man leva därefter." Men sedan är det hela uttömt, trots det fortsätter Ulrika Johansson med att ”vår historia är ju kristen och vi skall väl vara rädda om den kultur vi har, eller? - Nja, skulle det kännas lika naturligt konservativt att följa historien om du varit kannibal eller en inbiten kommunist som krävde rättning i ledet från alla andra sovjeter oavsett dom ville eller ej? ---
”För en tid sedan stod det en insändare i GP om att det kunde vara stötande för muslimer när vi sätter upp våra adventsljustakar. Men HALLÅ! Det är ju vår tradition, eller hur?” – Först och främst tror jag att det är en överdrift att några adventsljustakar här och var skulle kunna vara särskilt stötande för varken muslimer eller andra religiösa eller ickereligiösa,,, och förresten - Advent? Hmmm,,, är väl en kyrklig liturgi hämtad från den romerska katolicismen och inte svensk över huvud taget. ------ Sedan fortsätter artikelm med ett lustigt påstående som är en i dagarna ofta upprepad myt ”Sverige är ju ett kristet land, historiskt sett, och det skall det förbli, vi skall värna om det som är vårt och inget annat.” - Sverige är ett historisk sett även ett Asa-troende folk vilket en del ortnamn fortfarande vittnar om och julen har konverterats från midvinterblot till den i särklass årets största kommersiella köpfest – för övrigt är kristendomen inte svenskt - den är importerad från mellanöstern. Ett annat citat//men jag anser att Sverige inte skall ge uppehållstillstånd om man inte vill och ser till att leva som man gör HÄR//sc. Här är det första i artikeln jag kan hålla med om till viss gräns. Så länge som infödingar och invandrare håller sej till deklarationen om de mänskliga rätt- och skyld-igheterna så kommer det att fungera oavsett tro eller religiös underkastelse. Med lite ömsesidig hänsyn kommer även övriga kulturyttringar att passera. --- Därefter kommer ett stycke som det går att instämma i i första meningen – ”Att man ska försöka hjälpa de som kommer hit att komma tillbaks till sitt eget hemland så fort det går” Dock saknas tillägget - OM dessa inte rotat sej här och blivit en del av det svenska samhället. Vilket kan räcka med att barnen i flyktingfamiljer går i skola och lärt sej språket och fått kamrater och därmed fått lite framtidshopp vilket vi inte borde vilja vara med om att rasera – det är helt horribelt hur svenska myndigheter hanterar folk och att det är så få som vågar ställa sej upp och vägra verkställa beslut grundade på inhumana lagar. För övrigt skulle det svenska samhället kollapsa om alla eller bara hälften av de invandrare med anställning eller egen verksamhet strejkade en vecka - att se alla som kommer från andra håll på jorden som en belastning är därför inte riktigt verklighetsorienterat eller rättvist – Denne Ulrika Johansson har troligen legat i någon sorts realpolitisk koma sedan 1960 och vad hon låg i innan är höljt i dunkel… |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.