Inlägg #1: Postat: 2006-12-29 13:36:00
|
Franklin |
Även om jag också tycker att facket tar i lite för mycket och agerar på fel sätt i just det här fallet så tycker jag att du, och många med dig, blundar för "the big picture". För om facket låter bli att agera i detta fall, hur ska de bete sig nästa gång en arbetsgivare struntar i LAGEN? Var ska vi dra gränsen? Ska bara små söta flickor som driver företag kunna strunta i regler och förordningar, eller ska även stora stygga farbröder kunna göra det?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-12-29 14:52:00
|
Friskytten |
Bra artikel! Jag stöder helt denna näringsidkare och det du skriver i din artikel. Det MÅSTE vara möjligt att kunna få de flesta människor att förstå att företagare inte är människor som är principiellt onda, och att fackföreringar inte är principellt goda, utan att verkligheten är lite mer komplicerad än så...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-12-29 15:30:00
|
steno |
Jag tycker såväl arbetsgivare som anställda ska vara organiserade.En grupp har lättare att få bra avtal inte minst när det gäller försäkringar. Folkpension lär ingen klara sig på, alla behöver en tjänstepension och det får man bl.a. genom avtal. Fackförbundet Hotell & Restaurang förvånar mig, de gjorde inte mycket nytta under mina tio år i branschen och då var ändå krogägarna någorlunda hederliga forts
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-12-29 15:44:00
|
Lars Nilsson |
Det märkliga är att så många tar fackets maffiametoder i försvar. Det gällde också när fackpamparna stod utanför bygget i Vaxholm och skrek "go home" till letterna för att på så sätt visa den internationella solidariteten inom arbetarrörelsen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-12-29 20:27:00
|
Lars Nilsson |
Oavsett hur facket stretar emot minskar dess makt successivt. Inte bara i Sverige utan i hela världen. En otidsenlig dinosaur som är på väg till historiens skräpkammare. Vare sig Steno, LO:s ordförande eller andra vill det eller ej.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-12-30 00:33:00
|
Uno Hansson |
Det är naturligtvis helt absurt att fackföreningar med hänvisning till stupid lagstftning, skall tillåtas använda maffiametoder utan att stoppas av polisen! Varför skall fackföreningar ha särskilda regler i förhållande till andra föreningar?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-02 17:38:00
|
Elvy |
Sofia, stå på dej!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-03 10:31:00
|
Nähädu |
Sourzes egen lilla mästerpopulist tar som vanligt till brösttonerna. Det här med att teckna kollektivavtal inte är samma sak som att gå med i facket verkar ju inte bekymra henne. Vad jag vet så går det alldeles utmärkt att vara anställd utan att vara fackligt ansluten. Kollektivavtal är bra och behövs. Särskilt i rufflarbranscher som krog- och restaurang.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-03 17:33:00
|
Uno Hansson |
Utan att ha egna inkomster så får nog de flesta barn ofta lite betalt ibland, när de gör något hemma som är till nytta för de andra inom familjen. Detta sker gissningsvis ganska ofta, utan att snokande myndigheter hittills har betraktat det som svartjobb, eller att LO-facket har krävt att familjen skriver på kollektivavtalet och betalar avgifterna! Barnarbete är förstås lagbrott, så det skulle sannolikt bli ett både kostsamt och tidsödande dilemma för flera olika instanser.../
|
|