Är självmord alltid fel?

Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2006-06-29 14:24:00
Mats TCM
Tack återigen för det positiva omdömet! Nej, ja ä inte småbarnsmamma. Ja har inte den typen av åtaganden i livet. Ja tänker själv ta mitt eget liv senare i sommar o har mina skäl. Goda o giltiga skäl dessutom! De hela ä bestämt o ja ä inte intresserad av samariter i någon form.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-29 15:24:00
Janne B
Självmord drabbar nästan alltid de anhöriga i form av skuldkänslor. Varför förstod vi inte? Hade vi kunnat hjälpa till? Ett självmord kan utlösa ett till.Orken viljan att gå vidare kan ta slut. Det är nog få självmord som kan ses som en ren privat enskild angelägenhet. Vi är alla med i ett socialt nät, även i de stunder som vi inte upplever det.
Inlägg #3: Postat: 2006-06-29 16:26:00
Mats TCM
Kanske kanske inte. Jag vill dock mena att för att leva bör man må något sånär bra. Ja vill bara leva om ja mår bra. Inte för någon annans skull även om man ingår i ett socialt nätverk. Alla människor står sig själv närmast. Även du. Ja säger inte att självmord ä rätt, men inte alltid fel heller. Skuldkänslor kan läggas därhän. De är ja som har den privata äganderätten till min kropp, precis som 1 gravid kvinna har de o skall få göra abort.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-29 17:04:00
Leif-Arne
3 Om du verkligen avser att ta livet av dig själv, ta antigen kontakt med någon som du har möjlighet att prata med om du vill ha hjälp, vill du inte ha hjälp håll det då för dig själv. Raljera inte om det, och riskera få någon annan med dig. Det ansvaret tror jag inte du vill ta.
Inlägg #5: Postat: 2006-06-29 17:11:00
Mats TCM
Ja raljerar definitivt inte. Ja tar bara ansvar för mitt egen liv inte för någon annans. Ja försöker föra 1 seriös debatt utan personangrepp o med något sånär sakliga argument. Ja ä grav allvarlig. Precis som att 1 gravid kvinna skall få läkarhjälp till abort bör oxå självmordskliniker introduceras så att man kan få 1 säkert självmord tillstånd. Inte behöva hoppa framför tåget här inte. Undersökningar visar att 90-95 av svenskarna är positiva till 1 sån här sak.
Inlägg #6: Postat: 2006-06-29 17:20:00
Leif-Arne
5 "Ja tar bara ansvar för mitt egen liv inte för någon annans" Där är haken, även om inte du vill veta av det så är du ansvarig för hur dina handlingar påverkar dina medmänniskor. Det ansvaret fick vi människor iom vår förmåga att tänka i orsak- verkansamband. Du måste tänka på om du iom. dina skriverier kan förmå en annan medmänniska att ta sitt liv. Väx upp och var inte så egocentrisk.
Inlägg #7: Postat: 2006-06-29 17:29:00
Sunny
Janne: under alla mina tidiga år när jag funderade mycket allvarligt på självmord ingick jag ju inte i något som helst nätverk. Jag levde som flykting i mitt eget land för att ingen skulle se att jag var hemlös o jag hade absolut inga ens avlägsna anhöriga.Hade jag dött djupt inne i skogen spom var planen då hade jag aldrig blivit raporterad saknad av någon.Hela rätten att bestämma var således min egen. Så kan det bli igen. De som lämnat mig via självmord har alla haft goda skäl till det
Inlägg #8: Postat: 2006-06-29 17:32:00
Sunny
Men du har rätt i att det kan utlösa reaktiner man inte räknat med. Min "plastson" J som tog sitt liv förra påsken räknade nog inte mned att hans biologiska pappa skulle hoppa framför ett tunnelbanetåg på årsdagen?
Inlägg #9: Postat: 2006-06-29 17:37:00
Solen
Depressioner och allt psykiskt går väl att fixa,men brukar kanske vara den vanligaste självmordsanledningen.
Men det finns rent ohyggligt plågsamma sjukdommar man kan drabbas av...Å så måste man ju vara modig nog att våga he ihjäl sej förståss...
Inlägg #10: Postat: 2006-06-29 17:43:00
Leif-Arne
"Precis som att 1 gravid kvinna skall få läkarhjälp till abort bör oxå självmordskliniker introduceras så att man kan få 1 säkert självmord tillstånd" För det första blandar du ihop begreppen, det finns en disskussion om att möjligen erbjuda mycket svårt sjuka människor dödshjälp. Redan den disskussionen är svår. Självmordsbenäga människor behöver hjälp, men av helt annan sort än den du förespråkar.
Inlägg #11: Postat: 2006-06-29 17:44:00
Leif-Arne
Jag har även haft människor i min närhet som tagit sig själv av daga. Ingen av dessa pratade om detta innan. De som i tid och otid hävdar att de skall ta livet av sig gör det mer sällan. De framstår mera som själviska posörer.
Inlägg #12: Postat: 2006-06-29 17:50:00
Mats TCM
Leif-Arne!

Min mening är väl egentligen inte att prata alltför mkt om mina egna åkommer. Jag vill med emfas understryka att 1 psykisk smärta kan vara lika smärtsam som 1 fysisk. Alltså en svår personlighetsstörning kan göra lika ont som cancer även om den inte går att gradera mäta på samma sätt. Grundfelet ä att psykiska smärtor inte tas på allvar av någon inte ens läkarna. Allt man för ä 1 recept på något SSRI.
Inlägg #13: Postat: 2006-06-29 17:51:00
Solen
Leif Arne !
Det blir ju nästan som du utmanar han ,när du uttrycker dej på det viset...
Typ Du törs inte ! Bevisa det då !!
Ungefär
Inlägg #14: Postat: 2006-06-29 17:51:00
Leif-Arne
9 Jo det är två helt skilda situationer. Om man bara lider av "livsleda", så varför inte börja friklättra utan lina exempelvis. Jag lovar att dem mest livströtte klammrar sig fast vid minsta lilla grepp. Efter en lång exponerad klättring så infinner sig rena euforin. För mig även om jag alltid säkrade.
Inlägg #15: Postat: 2006-06-29 17:55:00
Solen
Psykiska grejjer går ju att fixa !
Även om man känner sej ledsen...
Dör man kan man ju inte äta nå mer goda hamburgare,eller se nå mer bra filmer,eller snuska med nå fina tjejer mer....Så lösningen kanske kan vara att göra sånt som är trevligt plus nån rejäl dos alkhohol nån månad framöver ? :
Inlägg #16: Postat: 2006-06-29 17:55:00
Mats TCM
Eller varför inte röka 230000 cigg om dagen å få lungcancer o dö eller åka utan bilbälte varje da. Kanske dör du kanse inte. Ja menar att vuxna helt seriösa människor som vill dö värdigt ej slänga sig framför tåg skall få dödshjälp även vid psykiska besvär. 1 läkare borde då kunna få skriva ut 1 dödlig dos av Pentobarbital Sodium utan att bli av med legitimationen.
Inlägg #17: Postat: 2006-06-29 17:55:00
Leif-Arne
13 Om vederbörande verkligen menade det han skriver hade han redan gjort det, däremot så har jag personer i min närhet som olyckligtvis frekventerat siter som hyllar en slags dödskult, eller åtminstonde självdestruktion. Hyllande av dessa gör mig rätt förbannad.
Inlägg #18: Postat: 2006-06-29 17:57:00
Leif-Arne
16 Hur många tror du inte det finns som idag är själaglada över att mogon omintetgjort deras själmordsförsök. Målet måste alltid, alltid alltid vara att bejaka livet.
Inlägg #19: Postat: 2006-06-29 17:58:00
Mats TCM
Ja hyllar inte dessa sajtär! Men de måste finnas sajtär som inte tabubelägger självmord o där potentiella självmördare kan diskutera sinsemellan. De kanske ironiskt nog kan minska antalet självmord. Vi får inte stigmatisera självmord.
Inlägg #20: Postat: 2006-06-29 18:02:00
Leif-Arne
16"230000 cigg om dagen" Nja grejjen är inte riktigt densamma. Det är just euforin då man befunnit sig helt på kanten som är obetalbar. Jag hade en fallolycka för ett antal år sedan 9 meter mot asfalt, innan jag föll han jag hänga ett par sekunder i ena handen. Just tankarna då var att "nu dör jag, jahapp" inget mer. Efteråt en otrolig eufori, hjärnskakning och trasigt knä, strunt samma.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...