Inlägg #41: Postat: 2006-06-30 15:32:00
|
Mats TCM |
Ang eutanasi så måste ja påpeka att Israel sedan 1 ½år tebax tillåter eutanasi. De intressanta ä att Israel ä 1 mkt religös stat o att de va 1 konservativ högerregering Likud mä Ariel Sharon som banade väg för den nya lagen. Mig veteligt så ä Israel de senaste tillskottet på den fronten.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2006-06-30 17:19:00
|
Mats TCM |
De länder som ida tillämpar eutanasi ä så vitt ja ä informerad om följande stater/regioner:
USA, Oregon, Belgien, Nederländerna, Israel, OZ, Northwestern Territory, Schweiz. Har ja glömt någon stat? De mest överraskande torde va att Israel ä mä på listan.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2006-06-30 17:43:00
|
Mats TCM |
7 Att va flykting i sitt eget land ä vanligare 1 man tror. Man behöver inte va hemlös. Man kan ha jobb, studera på uni ha 1 s.a.s "välordnat" liv o va självförsörjande. Man kan mkt väl ingå i 1 socialt nätverk. Självmord ligger djupare 1 så. Självmord slår igenom på alla kategorier av människor. Den yrkesgrupp som begår flest självmord ä läkare sjuksköterskor o inte bara p.g.a attde har tillgång till mediciner utan även på annat.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2006-06-30 22:52:00
|
Sunny |
Jo de flesta jag känner som valt döden har haft nätverk omkring sig. Jag tycker nog att deras beslut var genomtänkt o vettigt. Utom i 2 fall. Men jag menar bara att lever man som jag helt ensam så kan ingen annan berörars eller angås av vad jag gör. Idag har jag ju en helt annan situation.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2006-07-01 14:27:00
|
Mats TCM |
O ja. Att ha hög & utbildning fast anställning familj å barn ä definitivt ingen garanti mot självmord. Till å mä nobelpristagare har tagit livet av sig så ära & berömmelse ä inte heller 1 garanti mot självmord.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2006-07-01 15:28:00
|
Mats TCM |
Ang. de här mä bef.ökning. Prognoser från demografer indikerar på att runt 2050 kommer jordens bef.att stabilseras på runt 9 miljarder. De beror främst på att den demografiska transitionen kommer att slå igenom i den tredje världen. Alltså att deras höga födelsetal kommer att ersättas av låga födelse tal. Den demografiska transitionen utgör 1 tandempar mä industrialiseringen o iochförsig oxå med unrbaniseringen. Va detta har mä självmord å göra vet ja ej!
|
|
Inlägg #47: Postat: 2006-07-01 16:21:00
|
Janne B |
Jag har ingen stor erfarenhet av att folk tagit sina liv. Men jag tror att det sker när de känner att de förlorat Makten över sina Liv. När allt som är viktigt för dem bara blir sämre. Rikedom är inte mycket att ha om man är ensam med en dödlig sjukdom. Om man känner att en mental sjukdom tilltar.Då hjälper inte en tjusig titel eller samhällsställning. Jag tror många väljer en värdig död "uppe på berget" i stället för att sakta kana utför...
|
|
Inlägg #48: Postat: 2006-07-01 16:31:00
|
Janne B |
46 TCM/ Kanske du är inne på ett sidospår men då åker jag med. Gårdagens sommarpratare sa att det snart kommer en svårt dödlig pandemi internationell epidemi. Sannolikt är den buren av fåglar men även av flygande människor. "Spanska sjukan" dödade 35.000 svenskar på några år. Samt ca 20 miljoner ute i Europa trodde denne biolog, överläkare, professor, fågelskådare mm.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2006-07-01 16:32:00
|
Janne B |
Afrika är minst rustat att försvara sig så stora samhällen där kommer att slås ut helt. Det finns vaccin för de rika i den rika världen. Inte för andra. Han hävdade att detta perspektiv är alla kunniga människor helt överens om. Frågan är bara När? Vi har redan varit svindlande nära några gånger!
|
|
Inlägg #50: Postat: 2006-07-01 16:34:00
|
Janne B |
Här är namnet : Björn Olsen, professor, fågelinfluensaexpert.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2006-07-01 16:47:00
|
Mats TCM |
Problemet ä oxå att fågelviruset börjar att mutera sig d.v.s sprida sig från määniska till människa o inte bara från djur till djur. De va väl de som hände i Turkiet rätt nyligen.
|
|
Inlägg #52: Postat: 2006-07-01 16:51:00
|
GunnarL |
Jag hakar på sidospåret och påstår att de första fallen av spanska sjukan upptäcktes bland fåglar omkring 1890. Sedan tog det ca 25 år innan viruset hade muterat i en utsträckning som gjorde att det började angripa människor - då i form av spanska sjukan.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2006-07-01 16:53:00
|
GunnarL |
forts. Man hade på den tiden föga kunskap om hur man förhindrar smittspridning. Och dessutom avled inte de flesta av spanska sjukan utan av följdsjukdomar - oftast lunginflammation. Penicillinet var inte upptäckt, heller inga andra antibiotika. Så jag vilar lugn inför hotet om fågelinfluensan!
|
|
Inlägg #54: Postat: 2006-07-01 16:58:00
|
Mats TCM |
Tack för info GunnarL!
De finns infektionsläkare som menar att hela grejen kring fågelinfluensan delvis ä 1 storm i 1 vattenglas. Vi måste besinna oss. Ska ma va riktigt ärlig ä de allra största hoten mot vår överlevnad, växthuseffekten, AIDS, krig, svält. Hotet om 1 storskaligt krig måste tas på allvar. Israel-Palestina ä verkligen 1 krutdurk. Titta bara på va som sker nu när Palestina muckar gräl mä Israel.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2006-07-01 17:09:00
|
Mats TCM |
47 Men ä inte att begå självmord på sätt o vis 1 sätt att ta makten över sitt liv? De ä ju verkligen att ha suveränitet över sin egen kropp. Att bara må illa å låta livet fortgå utan att "agera" är ju 1 position som ja skulle vilja titulera som maktlöshet.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2006-07-01 18:41:00
|
Janne B |
47 Mats/ Så kan det visst vara ibland...När en sjukdom tilltar så vet man att denna vecka kan jag göra det, men det kan vara praktiskt svårt om en månad.Personer som tar sit liv kan i det ögonblicket vara hur klara i huvudet som helst, samt hur förvirrade, desperata som helst....tror jag.
|
|
Inlägg #57: Postat: 2006-07-01 18:43:00
|
Janne B |
51 / Ja Turkiet exemplet handlar om att vi stod inför den akuta risken av masspridning, som denna gång stoppades.
|
|
Inlägg #58: Postat: 2006-07-01 18:47:00
|
Janne B |
53 GunnarL/ är kunskaperna i Afrika större än för hundra år sedan.?? Nej de flesta av dessa länder har inte heller tillstymmelse till hälsovårsorganisation osv. Folk lever nära inpå sina fän. NOG kan vi bromsa en hel del i Europa och USA,,,men i övrigt?
|
|
Inlägg #59: Postat: 2006-07-01 20:49:00
|
GunnarL |
58/ Jo då, jag tror nog att man kan bromsa pandemier i hela världen! Du nämner Europa och USA men bortser från att de asiatiska länderna i dag är i stort sett lika utvecklade när det gäller hälsovård. Beträffande Afrika så är läget att FN o andra organisationer får göra det bästa av det! Men så länge Afrikas styrande skikt inte förmår att ta sitt ansvar så är det en i alla avseenden "svart" kontinent!
|
|
Inlägg #60: Postat: 2006-07-01 20:55:00
|
GunnarL |
55/ Mats, Visst har man den fulla makten över sin kropp när man begår självmord! Men man har ju gått in i en situation där man förklarar att jag har gett upp! Problem har alla människor då och då - men problem löser man inte genom att fly in i ett självmord! Problem löser man på ett eller annat sätt och så fortsätter man att leva! Livet är ju dock så underbart! Och de flesta av oss lever ju inte i ett vacuum - vi har anhöriga, bekanta, osv som också berörs! Självmord är den feges lösning!
|
|