Är självmord alltid fel?

Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #81: Postat: 2006-07-04 21:26:00
Janne B
Matts/ Här finns klokt folk att resonera med men Sourze är ingen biktstol eller en teaterscen där man viftar med puffror. Det känns som om du håller på med någon slags hot eller utpressning. Det fungerar inte. Bara en har ansvaret för ditt liv. Du kan inte lägga det på andra./ Lägg undan puffran och dela gemnenskap med folk omkring dig...
Inlägg #82: Postat: 2006-07-04 22:47:00
Justin Case
Fler boktips…
Antar att du redan är familjär med Peter Singers etiklära men har du läst Kurt Vonnegurts´ ”God bless Mr Rosewater”? Om inte kan du kolla upp den när du ändå går förbi biblioteket.
Om inte annat så för distansens skull. För det är ju så att vi är inte särskilt speciella någon av oss, vi är ganska förgängliga, faktiskt. Tror inte du är den som skall bära mänsklighetens kollektiva samlade skuld på dina axlar. Bättre då att andas, djupt och inåt.
Inlägg #83: Postat: 2006-07-04 23:16:00
Sunny
Hallå ni världsfrånvända gubbar o alla andra! Ni som är lite äldre minns väl den svenska föreningen Rätten till vår död o dess start? En jornalist vid namn Sven Erik hade fått en muskelsjukdom som satte honom i rulltstol
Inlägg #84: Postat: 2006-07-04 23:19:00
Sunny
Han kunde skriva i den men så var det händerna. Han skrev med munnen.Han fick besked om att han snart inte skulle kunna svälja o då fick han hjälp att dö.Av en som vi tycte god vän. Hon skrev en bok om det hela o lämnade ut den läkare som givit henne medecinen: han tog sitt liv!Dråp tycte vi . Hon fick 1 år på Hinsan.
Inlägg #85: Postat: 2006-07-04 23:24:00
Sunny
Jag har ett självmordbibliotek Oxå: där läser jag om böcker som berättar om hur svårt andra haft det.
Jag har mellan 50 o 100 bäöcker om ämnet: den bästa är Den utmätta tiden av Peter Noll som genom att vägra canservård på sätt o vis tog sitt liv.
Inlägg #86: Postat: 2006-07-05 13:08:00
Mats TCM
Tack för de fina svaren Sunny!

Många religiösa människor får 1 helt annan uppfattning om självmord när de själva drabbas av en obotlig sjukdom som ger fruktansvärda smärtor. Ja läste 1 gång om en djupt troende katolik som hela sitt liv va emot självmord men när han på ålderns höst drabbades av en obotlig o smärtfull cancer o läkarna sa att han kunde leva så i kanske 1 år då bad han om eutanasi.
Inlägg #87: Postat: 2006-07-05 13:11:00
Mats TCM
Hej Janne B!

Tack för orden. Ja lider psykiskt precis varje nanosekund av mitt liv. Varje da sedan 15 år sedan har ja tänkt på självmord. Det här har gått för långt. Ingenting händer, absolut ingenting som vänder situationen.
Inlägg #88: Postat: 2006-07-05 14:31:00
Janne B
Matts /Jag tror att vi är en mycket stor del av befolkningen som då och då gått i självmordstankar. Vi har bara känt att tunneln blivit mörkare. Fogden står bakom dörren. Värden klagar. Folk orkar inte med mig.Den obönhörliga sjukan blir sakta värre. Att bli äldre är som regel att bli handikappad på flera sätt. // Varför lever vi då ändå vidare.
Inlägg #89: Postat: 2006-07-05 14:31:00
Janne B
En plågad man sa mig:MEN NÅGON KAN BEHÖVA MIG I MORGON. // KANSKE ÄR DETTA DET KLOKASTE SOM KAN SÄGAS. För det innefattar även känslomässiga behov av dig och mig.
Inlägg #90: Postat: 2006-07-05 15:51:00
Mats TCM
Tack igen för orden! Ja upprepar, ingenting händer ingenting händer.
Inlägg #91: Postat: 2006-07-05 16:49:00
Mats TCM
Janne B! Ja vill inte va petnoga men ja heter Mats mä ett t men de gör inge. Tror du som ä mä i Missionskyrkan att bön hjälper?
Inlägg #92: Postat: 2006-07-05 16:58:00
Janne B
Bäste Mats/ Gud är av evighet och förändras knappast av våra böner. Men jag kan ändra på min stavning och på allt annat i mitt liv. Jag kan få vägledning om hur jag skall leva genom många ord från Jesus. Mitt böneliv handlar mest om att jag ska förstå Ordet vad det vill säga mig. Kanske att jag bad om en "Mercedes" och liknade som ung. Bön, andakt, meditation ska stärka mig själv till ett bättre liv.Jag är med i en församling för att få del av andras erfarenheter.
Inlägg #93: Postat: 2006-07-05 17:02:00
Janne B
Livet i kristen gemenskap medför ju att man blir mer inriktad på andras behov. Det motverkar vår naturliga egocentricitet. Men detta kan ju även ske i en rad andra sammanhang. Det är farligt att bli fånge i sig själv, sina behov, sina lustar. Kanske det kallas Hedonism.
DET svenska ensamboendet är ett elände för många. Vi är skapta för ett liv i gemenskap...
Inlägg #94: Postat: 2006-07-05 17:07:00
Mats TCM
Hej janne!

Ja gemenskap ä viktigt men ja tänker hela tiden på självmord även när ja ä tillsammans mä andra människor. Om vi utgår från att gud finns, hur kan vederbörande tillåta att 1 ateist som ä kriminell mördare överlever en svår cancersjukdom men ett oskyldigt barn på 1 afrikans savann dör av svält som 1 spädbarn? Ä inte detta 1 konstig prioritering av gud?
Inlägg #95: Postat: 2006-07-05 17:09:00
Mats TCM
Eller varför en diktator som ä ateist o mördar miljoner oskyldiga blir 90 å 1 troende oskyldigt litet barn som ber varje da till gud blir skjuten av polisen i Rio de Janeiro ä inte de 1 konstig prioritering av liv av gud?
Inlägg #96: Postat: 2006-07-05 17:50:00
Mats TCM
Fast frågan var ju om ja el någon annan kan förändras till de bättre genom bön o inte om gud kan förändras för han/hon/den/det eller detta övernaturliga ting är naturligtvis bestående i sig o kan således icke förändras.
Inlägg #97: Postat: 2006-07-05 20:11:00
Sunny
89 Janne: Märkligt att din vän kommit fram till samam slutsats som deckarnas grand old lady Agatha Christie.I många böcker tar hon upp moral o etik med fokus hos engelsk medelklass på 1920 -talet.Visst finner man antisemitiska o rasistiska haranger: hon är ett barn av sekelskiftet.
Inlägg #98: Postat: 2006-07-05 20:17:00
Sunny
I nyare översättningar är orginaltexten ofta lite tillrättalagd.Men hon kunde sina klassiker o det var hon som visade mig Shakespeare som barn! Hon berör oíbland självmord: en bok som heter Klockan K bygger på det temat. En person missyckas med sitt självmorsdsförsök o den lilla katolaska sjuksköterskan får här bli Agatas språkrör: "Du kanske behövs till någonting viktigt. Inte genom stora hjältedård men bara genom att befinna dig på en viss plats en viss tid.kl K!"
Inlägg #99: Postat: 2006-07-05 20:33:00
Mats TCM
98 Jodå ja känner till boken Klockan K. 1 gång i tiden läste ja mkt Agata. Ja har väntat hela mitt liv o varit på många platser o aldrig upplevt att ja behövs till någe viktigt. Om nu gud bryr sig så måste vederbörande göra något kvickt som fan för tiden håller på att rinna ut för mig.
Inlägg #100: Postat: 2006-07-05 20:35:00
Mats TCM
Om de nu ä så att alla behövs till någe viktigt o att alla liv ä meningsfulla hur kommer de sig att många oskyldiga barn dör av svält, krig o av tusen andra orsaker. Va va syftet mä deras liv? Att dö i smärtor?
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...