Legalisera allt!

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-05-14 13:00:00
bagge
Människan verkar ha en tendens att göra destruktiva saker.
- ha en någon slags religion.
- använda våld mot andra människor.
- använda droger.
- misstro andra människor

Jag vet inte varför men det finns väldigt många teorier. Det finns naturligtvis personer som hävdar att vi inte föds våldsamma tex.
Men faktum är att genom hela historien har människan använt droger.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-14 19:51:00
ufpopen
Men att individer har mördat, våldtagit och förintat sina gelikar är väl knappast en motivering att vi ska tillåta och acceptera det i vårt samhälle? Finns det inte en poäng i att vi kallar oss civiliserade? Eller är det så att Thomas Quick är den som bejakar sitt "naturliga" jag?
Inlägg #3: Postat: 2006-05-14 23:10:00
bagge
Håll dig till ämnet. Du undrade retoriskt varför vi använder droger. Jag svarade att det verkar vara mänskligt. I och med att du erkänner att människor mördar varandra så verkar du även anse att det ligger i människans natur att vi använder droger.
Då får du svara på detta. Nästan alla som använder droger skadar bara sig själv. Om man har "mördat, våldtagit och förintat sina gelikar" så har man skadat andra. Vi tillåter alkohol som är en drog som gör en del våldsamma.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-15 12:16:00
ufpopen
Mja...saken är väl den att du påpekar att vår vilja att droga oss är samma som att bruka våld. Och inte är väl våld tillåtet? Det är inte ens ansett som ett normalt beteende för civiliserade människor. Återgående till grundproblemet så kanske bottnar viljan i att ta droger ur liknande viljan som att äta socker och fett. Men droger är substanser som aldrig någonsin varit gjorda för att ha någon funktion i vår kropp, såsom socker och fett i viss mån har.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-15 12:18:00
ufpopen
Droger för kroppen och hjärnan är som butan-gas för lungorna. Det lurar vår kropp på olika sätt men är aldrig gjorda för den. I större dos är den oftast dödlig.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-15 15:50:00
bagge
Vet inte om du medvetet missförstår mig eller inte. Jag säger att det VERKAR vara som om människan gör en mängd saker. Anledningen VET ingen, det är däremot många som TROR. Så läs följande noga:
Människor begår våldsamma handlingar, människor använder droger.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-15 15:53:00
bagge
Och visst våld är till viss del förbjudet inom vissa delar av samhället. Inom vissa grupper är det däremot uppmuntrat. Tex vissa slåss för att komma högre i rangordningen i skolan.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-15 15:57:00
bagge
Så för att komma till slut. De som är så säkra som du är, har ofta fel. Du vill att något ska vara på ett sätt och du drar dina slutledningar därefter. Jag skulle vilja att droger var förbjudet men ser att det inte fungerar.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-15 15:57:00
bagge
Personer som inte bara ser svart eller vitt undersöker fakta och komma fram till en ny handlingsplan. Jag vet inte vad som är smartast, att förbjuda droger helt eller släppa vissa fria eller att släppa allt fritt. Det är en väldigt svår fråga.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-15 21:38:00
ufpopen
Ah, det är väl så att jag gärna diskuterar genom att ifrågasätta samt komma med mothypoteser. Att påstå att jag har fel för att jag skulle vara säker på min sak är inget argument som tillför sakfrågan något. Droger är inte förbjudet i mina ögon. Endast vissa. En del droger finns det vissa restriktioner för, andra anses vara nyttiga och tas som läkemedel.
Inlägg #11: Postat: 2006-05-15 21:45:00
ufpopen
Ytterligare en del droger flödar fritt. Jag känner inte att man kan komma vidare i tankarna kring droger ifall man stannar vid frågan ifall allt ska vara tillåtet eller inte. Man måste penetrera grundorsaken till varför så många vill droga ner sig. Ifall ungdomar upptäcker att man uppnår ett rus genom att trycka i sig 200 halstabletter så blir det fel ifall vi förbjuder halstabletter.
Inlägg #12: Postat: 2006-05-15 21:59:00
bagge
Att säga att vi förbjuder saker som våld hindrar inte att vi gör det. Det är en anledning till att våld är förbjudet, därför att det finns våld...
Visst du kan jättegärna komma med en mängd hypoteser om varför vi använder droger.
Jag tror däremot att det är smartare att du tänker på följande. Förutsatt att människor kommer använda droger, hur ska man kunna göra så att den totala skadan av användandet blir så lite som möjligt.
Inlägg #13: Postat: 2006-05-16 05:57:00
ufpopen
Hm, för att applicera det på mitt exempel är det osmart att ifrågasätta varför någon skulle vilja sätta i sig 200 halstabletter. Vi bara gör det. Det är väl där som narkotikadebatten har grävt ner sig. Jag är medlem i både RNS och RFHL. De är de två största organisationerna som för debatten idag. Tyvärr vill de inte heller ta i den något besvärliga frågan varför folk drogar sig.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-16 06:02:00
ufpopen
En annan fråga som också är besvärlig är vad som egentligen är en drog och vad som inte är det. Draget till sin spets så är t ex Cipramil för RNS ett läkemedel sålänge Apoteket har öppet och den intas efter rekommendation av läkare, men en drog i andra fall. På det sättet kan man komma in i ganska omöjliga tankebanor där det snarare är fråga om attityd i grund och botten över vad som är läkemedel eller drog.
Inlägg #15: Postat: 2006-05-16 06:25:00
ufpopen
Att just ifrågasätta vad som egentligen är en drog och vad som inte är det, samt varför människor är benägna att droga sig, är i förlängningen ett ifrågasättande med långt större konsekvenser än drogproblematiken. Det blir ett ifrågasättande av vårt samhälle och hur vi lever.
Inlägg #16: Postat: 2006-05-16 06:30:00
ufpopen
Och där vill varken RNS, RFHL eller drogliberaler hamna. Ingen av er tjänar pengar på det och välfärdsstaten hade i sig blivit ifrågasatt, vilket bara tanken kan få många politiker att få panik.
Inlägg #17: Postat: 2006-05-16 14:01:00
Backman
Det som är konstigt i drogdebatten är att man i andra sammanhang får utsätta sin kropp för stora risker. Tex operera in silicon, eller tatuera sig, eller heltk enkelt köra racing hoj hjärn kirurger är inte positiva till hojjar
Att köra hojj är ju enligt mig betydligt farligare än röka en joint cannabis 1gg i månaden.
Inlägg #18: Postat: 2006-05-16 14:05:00
Backman
Men när det gäller hjärnans belöningssystem då anser staten att man har rätten att bestämma.. Jag kan i pricip slå sönder mitt knä, och kanske tvingas bli sjukpensionär utan problem.. Né det är en konstig värld vi lever i..
Inlägg #19: Postat: 2006-05-16 14:13:00
Leif-Arne
Om vi bortser från att droger är just droger, så tror jag ändå aldrig att de skulle vara möjliga att sälja med det produktansvar som följer tillverkare/försäljare. Om alkohol eller tobak introducerades idag skulle det å andra sidan knappast legaliseras heller av samma skäl.
Inlägg #20: Postat: 2006-05-16 14:15:00
Leif-Arne
Det är mängder av läkemedel som aldrig kommer ut på marknaden pga. biverkningar som kanske ytterst få känner av.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...