Inlägg #41: Postat: 2006-05-19 10:15:00
|
Janne B |
37 bagge/ Jag kom upp till Umeå 1962 för att studera. Jag lärdes fort att Västerbotten var unikt, det var liberalt eller frisinnat. Norr därom så låg det kommunistiska Norrbotten med sina stora gruvföretag osv. Söder ut låg Ångermanland som nog var 80 socialdemokrati på ett tidigt stadium. / Enda området i Norrland som länge var stort för FP var Västerbotten. Det fanns över 100 FP-lokalavdelningar ute i byarna och stadsdelarna 1962. Jag reste runt till flera av dem.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2006-05-19 10:16:00
|
peter_ |
Den som argumenterar för ändrad lagstiftning i syfte att minska knarkandet har mitt öra. Den som propagerar för fritt knarkande och hävdar att det är bra att knarka samt att grundproblemet är att knarkande inte är accepterat i samhället misstänker jag för att inte bry sig om annat än att få knarka mera.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2006-05-19 10:19:00
|
Janne B |
Västerbotten var de tusentals småbrukarnas och småföretagarnas område, totalt olika Norrbotten.Alla gjorde sitt yttersta för sin egen försörjning.Det påstods att i Norrbotten satt man och väntade tills Staten hjälpte till med gruvor, stålverk, vattenkraft eller annat. Hur denna attitydskillnad uppstått kan jag inte förklara men visst träffade jag en del storslagna frisinnade personer som länge höll FP uppe.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2006-05-19 10:22:00
|
Janne B |
Jag vet inte om folk var mer religiösa än på andra håll.Visst fanns det mer frikyrkor är i Norrbotten, likaså nykterhetsloger.Men då pratar vi om ca 5 av befolkninge
|
|
Inlägg #45: Postat: 2006-05-19 10:26:00
|
Janne B |
Några år tidigare hade jag bott i Jönköping och folk sa mig att "varenda jäkel var religiös". Men då jag tittade på siffrorna så var det ca 10 frikyrkliga i staden Jönköping, men 20 i en del samhällen utanför...Dessa siffror är mycket lägre i dag....men kyrkorna betyder ändå mycket./ Men sedan finns det förstås massor av folk med kanske vagare tro utanför kyrkorna....
|
|
Inlägg #46: Postat: 2006-05-19 10:56:00
|
Nähädu |
Jag och peter brukar sällan ha samma åsikter men här har han helt rätt. Snacket från drogliberaler om knarkets farlighet och fördelarna med att legalisera för att därigenom få knark accepterat är inget annat än en förevändning för att få bort käpparna i hjulet som idag förhindrar dem från att knarka mer.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2006-05-19 10:56:00
|
Nähädu |
Seriöst, vem tror på att en tung knarkare skulle börja gå till apoteket och köpa sitt heroin för svindyra pengar, undergå behandling etc om han fortfarande kan köpa sitt tjack billigare i parken av sin langare?
|
|
Inlägg #48: Postat: 2006-05-19 11:22:00
|
Leif-Arne |
Undrar vem som vill stå som legal försäljare av heroin. Hur hantera produktansvaret.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2006-05-19 11:45:00
|
Backman |
Bara för att man är för en liberal politik så betyder ju inte det att man vill att folk skall knarka.. Jag tycker att man skall föra en sansad öppen debatt med våra ungdomar, och inte skrämma dem. Det skall vara en trovärdig droginfo man ger ut.. Straffa langarna men inte den enskilde brukaren.. Alla kan få ta i knark hur lätt som helst, dom som vill knarka gör det, och dom som inte vill låter bli..
|
|
Inlägg #50: Postat: 2006-05-19 11:50:00
|
Backman |
Det är rädslan att fastna vid en drog som är den största anledning till att låta bli droger, att det är olagligt kommer först på 7e plats enligt CAN. Rädslan för ett kraftigt heroin beroende är anledningen till jag aldrig kommer prova den drogen.. Det är så dom flesta svenskar resonerar..
|
|
Inlägg #51: Postat: 2006-05-19 11:55:00
|
Backman |
Svar till Peter.
Vad vill du att vi skall göra? Drogandet ökar, 400 dör om året. Polisen har tappat kontrollen med drohandlen över nätet. Heroient,amfetaminet har aldrig vart så billigt som nu.. Det fullkomligt flödar in droger i landet och tullens funktion är obefintligt.. Arbetslösheten är skyhög, ungdomarna känner sig presade och mår psykiskt dåligt.. Dagens politik fungerar inte.
|
|