|
Inlägg #41: Postat: 2006-05-10 10:39:00
|
|
AlfVerner |
Man gör underhållning av det och foilket jublar och kan inte komma hem fort nog till sina TV-apparater för att bevaka att "rätt sär" åker ut. Man betalar t o m telefonpengar för att förvissa sig om att "säret" inte ska få vara kvar.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-05-10 10:41:00
|
|
El Guatusi |
/40 Alf, vilka verksamma strukturer talar du om? Och vilken ar kopplingen till "Vi är på väg in i samma upprensningsfas idag, det är bara en tidsfråga innan det blankröstande folket börjar tillbe en ny diktator"?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-05-10 10:42:00
|
|
AlfVerner |
Samtidigt sitter skolfolk och kämpar i sina mobbingråd och föräldrarna, som samtidigt understödjer mediamobbingen och ringandet, rasar mot skolan. Skulle föräldrarna kräva politiska ingrepp mot massmedia, skulle detta vara ingrepp i yttrandefriheten och folks rätt att se vad man vill - nyliberalismen.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-05-10 10:43:00
|
|
AlfVerner |
42>Jag talar om "Lars-Erik Pettersson"-nivån. Ett fullständigt ansvarslöst ledarskap, förebilder som får resten att skita i sina strån till stacken. L-E P m.fl LÄR folk att solidaritet är olönsamt, girighet och hänsynslöshet är lönsamt.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-05-10 10:45:00
|
|
AlfVerner |
Men det är inte L-E P:s "fel". Det är det politsika besluten som överhuvudtaget möjliggör för dessa psykopater att bryta mot första budeordet; "Du ska inga andra Gudar hava jämte mig". Man sätter sig själv i en division som saknar alla proporttioner.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-05-10 10:45:00
|
|
El Guatusi |
43/ Tung analys, Alf. Din argumentation spretar at alla hall samtidigt utan att hitta ett fokus. Detta samtidigt som du ondgor dig over andras "felaktiga" varldsbild och bristande rationalitet. Vilken skola ar du en lysande produkt av, Alf?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-05-10 10:49:00
|
|
AlfVerner |
Mao, Hitler, Stalin, Ben Gurion, Göran Persson, George W Bush, Saddam, Mladic etc - ALLA har en ambition "att göra gott". Det är bara frågan om vilket perspektiv man utgår ifrån. Det finns en tendens att renskriva historien och anpassa sanningarna, men självklart hade inte dessa individer kommit till inflytande utan stöd.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-05-10 10:54:00
|
|
AlfVerner |
46>Kan du förstå att arabernas uppfattning om Palestina är att landet tillhör de araber som fördrevs då landet Israel bildades? Mitt fokus är alltings sammanhang, att det finns minst två sidor av saken. Tar Lars-Erik Pettersson hem en miljard, så fattas den miljarden i något annat sammanhang.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2006-05-10 10:56:00
|
|
AlfVerner |
Detta "andra sammanhang" reagerar och kommer att reagera allt aggressivare - det berättar historien. Om det blir höger eller vänster, men pyramidspelen når sina toppar innan allt raseras. Människan som varelse är inte smartare än att vi med cyklisk precision förintar oss själva med jämna mellanrum.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2006-05-10 10:58:00
|
|
AlfVerner |
Tar vi mitt favortitämne "bonusavtalen" så visar alla gjorda studier, vilket bekräftas av pofessorn på handelshöskolan, att bonusavtal HELT saknar betydelse för om det går bra eller dåligt för ett företag. ÄNDÅ förekommer, och fördjupas bonusavtalen, går det bra är det ur vinsten, går det dåligt är det cashflow som ger bonusen.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2006-05-10 11:00:00
|
|
AlfVerner |
INSIKTEN om bonusavtalen är vetenskapligt bevisad sen lång tid. Då BORDE det innebära att ledarskapet tog till sig av vetenskapen för att som ett första steg visa att man är lämplig att leda företaget. Jag menar, allt annat är fullständigt omdömmeslöst och borde diskvalificera själva ledarskapet. Man borde inte få jobbet överhuvudtaget.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2006-05-10 11:03:00
|
|
AlfVerner |
Kan man inte visa omdöme i en så enkel fråga, hur ska man då kunna visa omdöme i låmngt större beslut som kan avgöra företagate framtid? Det är ytterligare ett exempel på vad strukturen tillåter och hur bananhjärnorna skor sig. Förr eller senare tappar vi andra besinningen och har det gått tillräckligt långt, så väntar revolutionen och blodbadet.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2006-05-10 11:05:00
|
|
AlfVerner |
Därför hade det varit mycket bättre om ledasrskapet tagit sit etiska ansvar redan nu och därför hade det varit mycket bättre om Israel visar full förståelse för att Palestinier tycker att man har rätt till det land man fördrivits ifrån. Utan dessa insikter finns det ingen dialog. Då finns bara kulor och krut - och atombomber.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2006-05-10 11:10:00
|
|
AlfVerner |
Etniska och religiösa motsättningar måste bort, vi måste gå mot ett internationellare beslutsfattande och vi skulle behöva bli "blattar" allihop. Vi måste övergå till att formulera "människans gemensamma historia" och gå vidare därifrån.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2006-05-10 11:14:00
|
|
El Guatusi |
Alf... "vi skulle behöva bli "blattar" allihop". Javisst, men hur tror du dessa "blattar" skulle kunna ha en dialog med en person som foraktar troende och andras synvinkel? "Vi måste övergå till att formulera "människans gemensamma historia" och gå vidare därifrån". Visst, det ar detta som historiker sysslar med! Men du verkar mattligt intresserad av deras resultat...
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2006-05-10 11:14:00
|
|
AlfVerner |
...och jag förväntar mig av Anitra Steen: "Förlåt, 25 miljoner är en helt orimlig siffra, jag förstod inte hur detta avtal kunde skrivas. Om jag jämför min insats i samhället med andras, så förtår jag att jag inte på något sätt förtjänar dessa pengar. Jag ber om ursäkt, förlåt." OM Steen inte formulerar sig så och river avtalet, så blir jag mycket besviken.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2006-05-10 11:15:00
|
|
AlfVerner |
55>Utan att ha läst din synpunkt skrev jag 56:an, så nog vill jag ha resuktat alltid...
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2006-05-10 11:16:00
|
|
El Guatusi |
"Förr eller senare tappar vi andra besinningen och har det gått tillräckligt långt, så väntar revolutionen och blodbadet". Men du kan inte gora revolution ensam, Alf! Sla dina pasar ihop med Unto och borja varva anhangare, sa far vi se hur det gar.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2006-05-10 11:19:00
|
|
AlfVerner |
55> Käre El Guatusi. Kan du förstå att Palestinierna gör anspråk på det land de drevs bort ifrån? Jag kan garantera dig att MIN blick för olika infallsvinklar och förståelse för sammanhang är själva förutsättningen för konflikternas lösningar. Ditt enda brunöga däremot är garantin för evigt krig.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2006-05-10 11:22:00
|
|
AlfVerner |
58>Du fattar inte detta. JAG är INNAFÖR SYSTEMET. JAG tillhör den rika tredjedelen. JAG tillhör de ekonomiskt priviligierade. JAG är rik. JAG har ett mycket framgångsrikt socialt sammanhang och lever i gräddfilen. Det är inte JAG som gör revolutionen, icke desto mindre kan jag naturligtvis se extremismen, både i Lars-Erik Pettersson och i intifadan och Israel/USA:s oförsonlighet.
|
| |