|
Inlägg #61: Postat: 2006-05-10 11:24:00
|
|
AlfVerner |
För att försöka återfinna ämnet kan jag säga att privaskolorna odlar enögdheten, historielösheten och oförsonligheten både till innehåll och form. -Nu får det räcka med dagens lektion. Det är rast.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2006-05-10 11:28:00
|
|
AlfVerner |
Hemläxa: Fundera inte överhuvudtaget över "onda och goda människor", fundera på strukturerna, sammanhangen och det demokratiska ansvaret och på vilket sätt systemen släpper fram mer eller mindre nogräknade individer till makten och vilka vi egentligen vill ha där!
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2006-05-10 11:35:00
|
|
El Guatusi |
62/ Alf, an en gang: att tanka i banor om "strukturer" ar ett marxistiskt tankegods som kan vara till hjalp ibland men som oftare sprider dimridaer. Historien ar och forblir en "berattelse" dar maniskan star i centrum. Vad hade hant om Hitler kommit in pa sin universitetsutbildning? Hade hans hat o konspirationsmani odlats lika deliriskt?
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2006-05-10 11:38:00
|
|
El Guatusi |
Hitlers egentliga efternamn var Schicklhuber. Hade massorna vralat "Heil Schicklhuber" med samma entusiasm som "Heil Hitler". Vad hade hant om inte Napoleons hjarna varit dimmig av influensa o feber vid Waterloo? Vad hade blivit av Mussolini om han inte traffat Angelika Balabanovna i Lausanne?
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2006-05-10 11:41:00
|
|
Unto S |
Jag har lusläst alla dina Alfs kommentarer och även din artikel. Om man skulle sammanfatta så menar jag att du har en gedigen kunskap och resonerar enormt förnuftigt. Du höjer Sourzes status avsevärt. Till Löfman vill jag säga att just nu i Skåne har vi en underbar dag, solen skiner, en dag när man vill kalla sig blatte, låta solen ge färg i den bleka hyn, man har bara lust att se ut som en neger på sommaren. Var lugn Löfman, revolutionen kommer. Hur blodig? Beror på borgarklassen!
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2006-05-10 11:41:00
|
|
El Guatusi |
Historiens drivkraft ar inte bara ekonomiska o sociala strukturer som Marx undervisade och valdet ar inte dess enda havstang, som Sorel havdade. Den manskliga tillvaron har ett oandligt antal variabler, vilket gor att analysen kraver talamod o intellektuell uppriktighet.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2006-05-10 11:45:00
|
|
El Guatusi |
Tack ska du ha Seppala, jag ar sjalv pa god vag med solbrannan! Om revolutionens ankomst eller ditt pigments revolutionerande forvandling ar mer sannolikhet kan du och Alf spekulera om.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2006-05-10 15:14:00
|
|
CMO |
48/ Pinsamt Alf, landet tillhör inte "palestinierna" det tilllhör Allah/Islam det är "Waqf". Det är det det gäller. Arabisk solidaritet, yeah right.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2006-05-10 21:57:00
|
|
AlfVerner |
68V Påstår jag det? Är det inte så att jag undrar över en förståelse, att det finns två synsätt på problemet??? Jag tar det en gång till: "Kan du förstå att arabernas uppfattning om Palestina är att landet tillhör de araber som fördrevs då landet Israel bildades?" JanneB trivs inte med mitt förakt - börja då med att förstå innehållet i det jag skriver och undvik att recensera min person.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2006-05-10 22:23:00
|
|
CMO |
69/ Nej det är "araberna" läs Hamas, Wahabiterna, Iran som påstår det. De arabiska islamisternas inställning och de persiska islamisternas inställning är att landet tillhör "Islam". Araberna såväl som perserna skiter högaktningsfullt i palestinierna det har de alltid gjort. Kan du förstå det Alf? Den arabiska solidariteten och pro-palestinska humanismen är en produkt av din livliga fantasi och svaghet för enkla förklaringar.
|
| |