Inlägg #41: Postat: 2005-12-07 19:21:00
|
bloggeri |
Att jag först skriver vad CMO uttryckt för att sedan krossa hans sizziga argument med några väl underbyggda fakta beror på att jag utgår från att ingen annan än jag läser CMO.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2005-12-07 19:22:00
|
bloggeri |
Alla andra än CMO ser naturligtvis att nedanstående är en förklaring, ett "resonemang".
|
|
Inlägg #43: Postat: 2005-12-07 19:58:00
|
CMO |
41/ Men om även du slutar läsa CMO så är det ju ingen alls som gör det. Och då kan du ju ägna dig åt något vettigare.....
|
|
Inlägg #44: Postat: 2005-12-07 20:35:00
|
Lars Nilsson |
När man läser bloggeris kommentarer vill jag bara upprepa CMO:s ord om denne gentleman på annan plats. "Just när man tror att bloggeri inte kan producera en mer yxig nonsenskommentar så kommer han igen som från ingenstans och förvärrar sitt eget personsämsta. Imponerande."
|
|
Inlägg #45: Postat: 2005-12-07 20:41:00
|
Nähädu |
Det finns mkt att säga om elmarknaden. Men vad många inte tänker på är att stora delar av elmarknaden alltid varit privatägt. Vattenfall bildades faktiskt en gång i tiden för att möta de privata krafterna. Men visst, man hade inte de valmöjligheter att byta som man har nu.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2005-12-07 20:46:00
|
AlfVerner |
34>Elegant och korrekt. Jag säger att folkets vilja INTE var att privatisera el, tele, omsorg m.m. och folkets vilja INTE är att samhällets svagaste ska sova under broarna och dö i vinterkylan. Detta är inga "högertrafikfrågor" utan stora ideologiska förändringa som definitivt saknar stöd i det breda folklagret.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2005-12-07 20:51:00
|
AlfVerner |
Parlamentet har blivit teater, där starka särintressen odlar sina skådespel och där "folket" har blivit åskådare. Man är så fjärmade av mediabrus och silikon och den privata sfärens hemligheter att man inte märker hur makten bär iväg med guldet. Samhällsbygget har gått i stå och är utlämnat åt den dagliga marknadsstyrda konsumtionen.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2005-12-07 20:57:00
|
AlfVerner |
Även den strukturella underbyggnaden för ett folkligt inflytande undergrävs genom att man försvagar skolorna. Politisk historia, kritiskt tänkande, strukturellt tänkande är begrepp som ingen kan stava till längre. Skolorna har en inbyggd struktur som producerar lågutbildad tjänsteklass, för stora klasser och där läraryrket har bytts ut mot "ordningsman i klassen".
|
|
Inlägg #49: Postat: 2005-12-07 21:33:00
|
CMO |
46/ Folkets vilja är nog att få bra service till låga priser. Att Svensson i gemen skulle hysa någon ideologisk aversion mot privata alternativ på vissa marknader men inte på andra tvivlar jag på. Ingen vill förmodligen att hemlösa ska frysa ihjäl eller att folk ska dö till följd trafikolyckor eller att kvinnor ska våldtas etc.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2005-12-07 21:34:00
|
CMO |
Frågan är om dessa saker kan förhindras i ett samhälle som inte är totalitärt. Frågan är också om var gränsen för politikernas ansvar går. Samhället består inte bara av staten och medborgarna kan ibland få sin vilja igenom effektivare genom att ta sig an problemen själva snarare än att vänta på att politikerna ska ta ansvar.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2005-12-07 21:50:00
|
CMO |
44/ Tack för det Lars N!
|
|
Inlägg #52: Postat: 2005-12-07 22:16:00
|
Janne B |
50 CMO/ Mycket bra formulering igen. Samhället i en liberal stat är väldigt mycket mer än det staten står för.Det goda samhället har ett omfattande föreningsliv på alla nivåer.Samhällsföreningar,kvartersklubbar, lokala kyrkor mm som alla drivs av ansvariga individer.Vårt väldigt tungrodda samhälle med politiker i toppen nästan kantrar över, det är för tungt överst.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2005-12-07 22:20:00
|
Janne B |
Det kostar ofantliga summor att hålla den väldiga kolossen off. sektorn i gång. Så länge den var effektiv med pengar och personal så var jag ivrig tillskyndare. Framförallt AMS slukar nu allt mer pengar till allt mindre nytta. Deras viktigaste och dyraste projekt kallas allmänt för "Vuxendagis" och liknande.Jag har mött folk som varit tvångsinskrivna där med närvaroplikt som kallat det Gulag.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2005-12-07 22:24:00
|
Janne B |
Det nu off samhället inte längre klarar av försöker de få kyrkor och ideella organisationer att ta över. Det kan handla om härbärgen, dagcentraler för missbrukare,sökandet efter familjehem, utspisning osv. Frälsningsarmen har protesterat mot denna utveckling flera ggr och sagt att dessa ansvarsområden ligger på kommunerna, inte på FA.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2005-12-07 22:28:00
|
Janne B |
Utslagna eller nödlidande människor som känt sig illa behandlade på SOC slutar gå dit.De klarar inte av SOC:s regler. Så efter några nätter på gatan eller "under broarna" söker de sig till vissa kyrkor./ I går skrev stadsrevisorerna i Göteborg att myndigheterna skapar flera problem än de löser....
|
|
Inlägg #56: Postat: 2005-12-08 07:31:00
|
AlfVerner |
49>Ser du ingen skillnad i uteliggare som fryser ihjäl och trafikolyckor?? I en civilisation finns det ingen som helst anledning att ha samhällets svagaste människor i rännstenen, detta är en ENKEL sak att lösa.
|
|
Inlägg #57: Postat: 2005-12-08 07:34:00
|
AlfVerner |
50> Helt uppenbart är din uppfattning om demokrati att den är totalitär. i motsats då till?? När jag växte upp på 60-talet fanns inte ens ordet uteliggare?? Vad kallades den styrelseformen som kunde hindra det??
|
|
Inlägg #58: Postat: 2005-12-08 07:38:00
|
AlfVerner |
Sen kan jag i och för sig skriva under på att dagens Göran Persson-diktatur är totalitär. Ingen har producerat mer avdemokratisering än just denne charlatan och det enda som återstår av socialdemokratin är namnet.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2005-12-08 10:19:00
|
Janne B |
Totalitär är att ta i för mycket. Men visst har han samlat på tok för mycket makt kring sin person i Statsrådsberedningen. Om han då inte finns på plats då står det still för vice statsministern heter Bo Ringholm/ Visst har du rätt i att uteliggare är en grov försummelse trots att resurser finns och lagen är glasklar på denna punkt. Trafikolycker har många komplicerade förklaringar, bl.a. ökat droganvändande.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2005-12-08 11:29:00
|
El Guatusi |
/57 Det finns ingen "styrelseform" som kan forhindra forekomsten av uteliggare. I vastvarlden ar familjeupplosningen sedan nagra decennier ett enormt problem, och da okar antalet hemlosa exponentiellt. I Sydeuropa ar fattigdomen mer utbredd an i t ex USA eller Skandinavien, men antalet totalt utslagna manniskor farre - pga att familjebanden annu ar forhallandevis starka.
|
|