Rasism, främlingskap och fattigdom

Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #61: Postat: 2005-10-31 19:00:00
Friskytten
Svar 45: Fundering. Om Sverige hade gått en annan väg och bestämt sig för att vara den enda kristna staten i världen, alltså den enda garanterat kristna, inskrivet i grundlag osv, hade vi då varit en sann vän till den judiska staten Israel, eftersom vi helt och hållet hade förstått dess mentalitet, eller hade det blivit tvärtom?
Inlägg #62: Postat: 2005-10-31 19:39:00
stålis
Svar 60. Mycket bra frågor. Svar 61.
Tvekar lite inför jämförelsen därför att jude och kristen inte är jämförbara begrepp. Jude är en etnisk beteckning, medan som bekant kristen, muslim, buddist är religiösa beteckningar. När man talar om en judisk stat talar man dels om en etnisk stat, dels en stat där judendomen intar en särställning.
Inlägg #63: Postat: 2005-10-31 19:39:00
stålis
Så uppfattar jag det åtminstone, fast jag är oklar över om judiska religiösa seder påverkar lagstiftningen i Israel. Officiell sabattsdag t ex. Kanske Anna kan bringa lite klarhet i frågan?
Inlägg #64: Postat: 2005-10-31 20:59:00
Friskytten
Svar 62. Begreppen är inte riktigt jämförbara, det är ju ett riktigt påpekande, men vissa resonemang borde ändå kunna föras om saken... Hoppas som stålis att Anna kanske kan ge lite besked om hur det är med lagstifningens förhållande till religionen i Israel.
Inlägg #65: Postat: 2005-11-01 08:43:00
Anna Veeder
63/Ett tydligt exempel är t ex att judiska religiösa helger är officiella helgdagar och att även nyare minnesdagar, som Shoa-dagen, självständighetsdagen och dagen till Yitzhak Rabins minne infaller enligt den judiska kalendern och inte enligt den gregorianska.
Inlägg #66: Postat: 2005-11-01 08:45:00
Anna Veeder
63/forts: De religiösa partierna har också ett inflytande över lagar t ex öppettider på Shabbat, import av griskött etc. Men detta är faktiskt helt enligt de demokratiska spelreglerna. Om KDS var större skulle de också ha mer att säga till om.
Inlägg #67: Postat: 2005-11-01 08:49:00
Anna Veeder
62/ gillade ditt svar, Stålis. Och Israel är en judisk stat, men om ni läser självständighetsförklaringen ser ni också att Israel förklarar sig vara en stat "för alla sina medborgare". Detta innebär alltså även beduiner, tjerkesser, druser och palestinska muslimska och kristna araber. Det står ingenstans att alla andra ska slängas ut. Det är en ide som bara förespråkas av den extremnationalistiska högern.
Inlägg #68: Postat: 2005-11-01 09:01:00
Anna Veeder
61/vill bara påpeka att i den judiska staten Israel finns det mer än en åsikt och mer än en mentalitet vad nu det är för något? väldigt luddigt begrepp. Och hypotetiska frågor tycker jag har ett väldigt marginellt intressevärde.
Inlägg #69: Postat: 2005-11-01 11:20:00
Janne B
67 Anna/ Här gör du tydliga klargöranden. Israel är i praktiken till för alla sina medborgare.Därför flyttar inte araber ut, de vet att de har större rättigheter i Israel än någon annan stans.Kristna minskar i antal för de upplever sig väldigt klämda mellan de stora sköldarna i området. De upplever att de har större frihet i Libanon eller i Europa.Det tycks vara relativt enkelt för kristna att få bosätta sig på vissa platser i Libanon.
Inlägg #70: Postat: 2005-11-01 11:23:00
Janne B
De kristna i Irak har det nu enormt svårt. Trots att deras kyrkor är tusen år gamla påstås de nu vara "USA:s lakejer" så deras kyrkor bränns och de troende trakasseras på många vis.Den dag som USA-alliansen helt drar sig ur kan situationen bli helt omöjlig för de kristna i Irak. Ytterligare en följd av ett ogenomtänkt krig...
Inlägg #71: Postat: 2005-11-01 21:23:00
stålis
Tack för svar Anna. Vet av egen erfarenhet att det ibland tar emot att hamna i debatter på trådar här på Sourze, just därför min uppskattning. En sak som jag dock hela tiden har i bakhuvudet är denna rädsla faktiskt som jag och många icke-judar känner inför att frankt diskutera judiska företeelser som det gällde vilket annat folk som helst. Naturligtvis beror det på judarnas speciella historia, men ibland känns den påstådda judiska "överkänsligheten" lite nojande.
Inlägg #72: Postat: 2005-11-01 21:24:00
stålis
Inte för att man konkret märker av den, men den där rädslan för att bli misstänkt för smyg-antisemitism finns där hela tiden på ett konstigt outtalat sätt. Att du svarar på djuplodande frågor på ett vänligt och tålmodigt sätt är berömvärt.
Inlägg #73: Postat: 2005-11-01 21:26:00
stålis
Förlåt, nu slog mig ett konkret exempel trots allt. La tidigare nånstans ut webbadress i en tråd om när New York Observer anklagade John Updike för antisemitism av en absurd anledning. Läste du artikeln om saken i www.slate.com eller skall jag googla fram den igen?
Inlägg #74: Postat: 2005-11-01 21:32:00
stålis
Och nu rinner minnet till. Kommer ihåg en absurd reaktion från författaren Lars Gustafsson i Austin, Texas, som är gift med en judinna, som menade att Olof Palmes användning av ordet "hoppla" var antisemitiskt!
Inlägg #75: Postat: 2005-11-01 21:32:00
stålis
Kan jag minnas fel? Det verkar ju så absurt. Och så minns jag ett annat utbrott från Gustafsson visavi Vestmanlands läns tidning som amklagades för antisemitism. Naturligtvis skall ingen behöva stå till svars för vad andra gör en dålig dag, men bara som lite bakgrund till den här nojan jag talar om.
Inlägg #76: Postat: 2005-11-01 21:34:00
stålis
Jo, och så Mel Gibsons Jesus-film. Kunde inte uppleva den som judefientlig, men jag kanske inte kan läsa "koder". Äh, skit samma, men som sagt, bara som lite psykologisk bakgrund till åtminstone min noja, som förvisso inte begränsar sig till
diskussioner om judiska saker utan ger sig till känna på en rad områden ;-
Inlägg #77: Postat: 2005-11-01 21:40:00
stålis
Jo, och så den här diskussionen i USA om att nykonservativ/neocon är ett antisemitiskt kodord för jude. Vilket alltså gör det nojigt att kritisera nykonservativa. En nykonservativ har själv dock sagt att det är märkligt att så många nykonservativa är judar, men också att så få judar är nykonservativa. Vilket stämmer med min bild av den amerikanska Irakdebatten.
Inlägg #78: Postat: 2005-11-02 06:07:00
Anna Veeder
71-77/Efter intim bekantskap med många överlevande från Förintelsen har jag personligen en synnerligen djup förståelse för många judars vad du kallar "noja" kring vad de uppfattar som antisemitism. Det betyder inte att denna känsla alltid är berättigad.
Inlägg #79: Postat: 2005-11-02 06:15:00
Anna Veeder
76/ har inte sett Mel Gibsons Jesus-film. Men jag har läst att piratkopior säljer väldigt bra i arabiska länder, liksom filmatiseringar av "Sions Vises Protokoll", som visades i åtminstone Syriens statliga TV förra årets Ramadan och fick höga tittarsiffror. Så en helt oförklarlig "noja" är det faktiskt inte. Här är syftet också att legitimera attacker mot Israel och mot judar, dvs tanke för till handling.Det tycker jag man ska ha i åtanke när man diskuterar ett sånt här ämne.
Inlägg #80: Postat: 2005-11-02 10:35:00
Janne B
Det är nog en väldig skillnad på att se Gibsons film i Sverige, Texas eller på en biograf i arabvärlden, där alla "hurrar på fel ställe".
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Laddar...