Rasism, främlingskap och fattigdom

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2005-10-30 19:09:00
stålis
Per Ahlmark har sagt att varje land har rätt att bestämma sin invandringspolitik. Olyckligtvis bara i samband med en debatt i SvD om Israel. Han har aldrig sagt något sådant i den svenska invandringsdebatten.

Ahlmark har också klargjort att den är som emot en judisk stat är antisemit. Vad är då den som är emot en svensk stat?
Inlägg #42: Postat: 2005-10-30 19:09:00
stålis
Samtiden: "För Peres är Israel en judisk stat. Demokratiminister Mona Sahlin anser inte att Sverige är en svensk stat och att det är viktigt att invandringen inte rubbar den demografiska balansen. Medan Peres anser att en judisk befolkningsmajoritet är något bra, intar hans svenska kollega närmast den motsatta ståndpunkten. Sveriges regering anser inte ens att det svenska folket har en gemensam historia."
Inlägg #43: Postat: 2005-10-30 19:15:00
stålis
P.S. Hoppas jag inte härmed lockar fram den sämsta sidan hos mina meningsmotståndare utan bemöts med sakskäl i stället för glåpord som "rasist" etc. Jag begär dock inte denna intellektuella ansträngning av Unto.
Inlägg #44: Postat: 2005-10-30 19:36:00
stålis
Svar 3 Janne B: "Just nu har vi minimal invandring. . ." DN 26/10:
"DN kan idag avslöja att det finns en prognos som pekar på att de asylsökande är ännu fler än vad Integrationsverket presenterade tidigare i veckan

Enligt den förra prognosen kommer 24.000 personer att få stanna i Sverige som en följd av att gömda flyktingfamiljer får en ny prövning.

Förvåningen i socialförsäkringsutskottet är stor."

Länk: dn.se
Inlägg #45: Postat: 2005-10-30 20:18:00
Anna Veeder
39/Stålis, detta är en rätt oomstridd åsikt i Israel, höger som vänster. Israel är den enda judiska staten i världen och vill så förbli. Exakt hur är omstritt, men just detta argument framförs till förmån för ett tillbakadragande från Västbanken.
Inlägg #46: Postat: 2005-10-30 20:22:00
Anna Veeder
39/forts. I alla fall så är det lag på att makar till israeler, även palestinier med israeliskt medborgarskap, kan få israeliskt medborgarskap. 2002 gjordes en lagändring av säkerhetsskäl. Jag skrev om det i "den osynliga muren".
Inlägg #47: Postat: 2005-10-30 20:29:00
Anna Veeder
40/ ändå skulle jag inte sätta likhetstecken mellan palestinska flyktingars rätt att återvända, som faktiskt stöds av en FN-resolution, och muslimsk invandring till Europa/USA i allmänhet. Kriget 1948 skapade både det palestinska flyktingproblemet och många judar fördrevs från arabländerna. Det är ett problem som bör lösas genom förhandlingar.
Inlägg #48: Postat: 2005-10-30 20:36:00
Anna Veeder
41/Finns det ingen svensk stat? Överstiget antalet invandrare totalt 20 av befolkningen? Visst, jag hörde mycket arabiska när jag shoppade i Uppsala förra julen, men det stör mig inte alls. Antagligen för att jag förstår vad de säger.
Inlägg #49: Postat: 2005-10-30 20:40:00
Anna Veeder
41/ min personliga åsikt, som bygger på ett fåtal artiklar jag läst av Ahlmark, är att hans lojalitet mot Israel gör honom oförmögen att kritisera något den israeliska regeringen gör. Precis som SSU har väldigt svårt att kritisera den palestinska ledningens fel och brister och skyller allt på ockupationen. Båda gör det alldeles för enkelt för sig.
Inlägg #50: Postat: 2005-10-30 20:45:00
Anna Veeder
43/och jag har svarat sakligt och kallar dig inte rasist. Den stora invandringsvågen är utan tvivel ett stort projekt för det svenska samhället. Men att vara för en svensk stat och svenska traditioner och värderingar behöver inte nödvändigtvis vara lika med stoppad invandring, eller tvärtom.
Inlägg #51: Postat: 2005-10-30 21:07:00
bloggeri
Stålis skriver: "Per Ahlmark har sagt att varje land har rätt att bestämma sin invandringspolitik" med tillägget att han aldirg vågat säga detta om Sverige. Vem tror Stålis bestämmer svensk invandringspolitik? Att ett rikt land som Sverige inte skulle kunna ta emot flyktingar är vedervärdigt tänkt. Flest flyktingar att ta hand om har fattiga länder, oftast afrikanska. Men inte gnäller dom.
Inlägg #52: Postat: 2005-10-30 22:42:00
stålis
Svar 51. Med tanke på att vi har 12 procent utlandsfödda 2003 mot Danmarks 6 procent, Norges 7 procent, och med tanke på med de utlandsfödda, så har vi 8 procent med minst en utlandsfödd förälder.
Har inte vi redan tagit emot flyktingar? Har vi inte tagit emot 92 procent som saknar id-handlingar och som i många fall saknar asylskäl, dvs. ekonomiska flyktingar?
Inlägg #53: Postat: 2005-10-30 22:43:00
stålis
Och vad 17 skall svenska skattebetalare försörja deras åldriga föräldrar? Är det inte billigare med större u-landshjälp?
Inlägg #54: Postat: 2005-10-30 22:46:00
stålis
forts. svar 51. Jo, formellt har svenska väljarna röstat för vår invandringspolitik. Men varför är samtidigt en liten majoritet emot den? Är det för att de blivit itutade att man "måste rösta" annars "har man ingen rätt att klaga", dvs. auktoritetstro?
Inlägg #55: Postat: 2005-10-30 22:47:00
Janne B
44 Stålis/ Jag har givetvis talat om NY invandring och blev lika förvånad som utskottet över den väldiga siffran 24.000 pers. Men hur vet man hur många som hemligt håller till i torp o källare. Alla siffror är fel nu för ingen vet. Men låt oss inte hyckla. Kommer dcet fram ca 20.000 då får vi många problem. Är det för att få någon balans som utvisningsplanen går i skytteltrafik nu?
Inlägg #56: Postat: 2005-10-30 22:55:00
Friskytten
Har läst alla intressanta inlägg, men kan ej svara själv nu på grund av lite extra kvällsarbete som just dök upp.
Inlägg #57: Postat: 2005-10-30 22:56:00
stålis
Slutligen Anna Veeder som svarar utförligt och sakligt. Uppriktigt menat tack för det. Jo, jag är övertygad om att vi nått den punkt där bevarandet av det europeiska i alla europeiska länder plus i Nordamerika är i akut fara om vi fortsättningsvis tillåter en lika omfattande invandring som under de senast 20-30 åren.
Inlägg #58: Postat: 2005-10-30 22:58:00
stålis
Redan nu tvingas väst till anpassning till nya kulturer och religioner och trots att aldrig ambitioner till integrering saknats, så har vi ändå sett samma mönster överallt; uppkomsten av etniska enklaver, mitt i västdemokratierna.
Inlägg #59: Postat: 2005-10-30 23:02:00
stålis
Vad säger att vi kan bryta den trenden? Om vi skall ha en chans åtminstone, och inte spela bort allt på ett politiskt korrekt vågspel, så bör vi inte tillåta fortsatt inflöde till dessa enklaver.
Inlägg #60: Postat: 2005-10-31 18:56:00
Friskytten
Inga svar på frågorna i svar 58-59? Janne, Lars och Anna: Vill ni ha fler etniska enklaver? Tycker ni att det spelar ju ingen roll, det finns ju tornedalsfinnar, och de har ju klarat sig? Har ni sett eller hört West side story och tjusats av de romantiserade gängkrigen i densamma, eller är det tyst av någon annan anledning?
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...