Rasism, främlingskap och fattigdom

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2005-10-30 15:12:00
Friskytten
Tillägg flyktinpolitik. Inträffar en stor katastrof i närområdet för man förstås diskutera att öka flyktingkvoten tillfälligt. Men fördelningen mellan EU-länderna ska vara exakt jämn på det sätt jag föreslagit ovan. Nå. Konstruktiva synpunkter och reaktioner mottages alltid tacksamt...
Inlägg #22: Postat: 2005-10-30 15:24:00
Janne B
19 /Det kan inte vara något fel i att diskutera anhöriginvandringen bara man får med lite nyanser. Vad jag tycker mig se är att dessa anhöriga är i snitt äldre och då med stor säkerhet en större kostnad än vad 30-åringar är. Men om detta redovisas klart för skattebetalarna så tror jag att de ändå godkänner viss sådan invandring av humanitära skäl.
Inlägg #23: Postat: 2005-10-30 15:26:00
Janne B
21 Det kommer aldrig att inträffa att EU blir så enig om en sak. Så vad gör vi under tiden?
Inlägg #24: Postat: 2005-10-30 15:59:00
Friskytten
Vi är i alla då två säg tre med Michael Ståhlberg som INTE tycker att det är fel att diskutera anhöriginvandringen separat. Och med nyanser. Den redovisning av fakta du föreslår är givetvis den rätta. Sedan får man alltså se vad folk tycker om saken. Svar 23: Under tiden gör vi som Finland. Vi har en verkligt obetydlig flyktingmottagning. Om någon klagar på oss påpekar vi att detta gått bra för Finland en längre tid och att vi är trötta på att spela hjältar. För det är vi väl. Eller?
Inlägg #25: Postat: 2005-10-30 16:25:00
Janne B
24 Visst har detta gått bra för Finland, att nästan helt smita från människors rätt till asyl enligt internationella konventioner. Nästan inte släppa in en enda färgad.Därtill omgående sända åter de ryssar som lyckats fly in i Finland. Om detta senare stod det i Media för bara någon vecka sedan. Ingen risk att finnarna är hjältar i detta avseende.// Man räknar med att över en halv miljon finländare, varav många barn tog sig till Sverige 1939-1946. Ibland bara korta tider.
Inlägg #26: Postat: 2005-10-30 16:29:00
Janne B
Jag är glad att Sverige kunde hjälpa till med detta. I min hemby fanns det flera finska barn. De vuxna som förlorat sitt "hemland Karelen" blev ofta kvar i Sverige. Vi gjorde så gott vi kunde i dåtida fattigsverige. Samt gjorde en del fel också.Bor Friskytten i Finland i dag? Berätta i så fall om dina fäder.
Inlägg #27: Postat: 2005-10-30 16:30:00
Friskytten
Nej, jag bor i Sverige. Men det som var rätt och fungerade då, kanske inte är rätt och fungerar nu. Ledsen om jag är besvärlig, men jag tycker att du undviker min fråga: Är vi inte trötta på att spela hjältar?
Inlägg #28: Postat: 2005-10-30 16:34:00
Friskytten
Har Finland verkligen "smitit"? Kunde vara bra med lite fakta och siffror som stöder påståendet tycker jag. Förhåller mig skeptisk tills jag sett dessa. Jag har inte påstått att det är någon risk för att Finland är hjältar i detta avseende. Åter: Jag frågar om vi måste spela hjältar här och nu? Slutligen: Tänk om dagens flyktingkonventioner är fel tänkta?
Inlägg #29: Postat: 2005-10-30 16:36:00
Friskytten
Jag tror också att Finland och Norge och Danmark i hög grad skulle ställa upp för Sverige i motsvarande krisläge i nutid. Detta även om de tre länderna i fråga antagligen tycker att vi är klåpare i många avseenden. Men detta att alla nämnda länder i olika perioder faktiskt varit samma rike sitter nog kvar någonstans i resp. folksjäl. Om man får använda ordet.
Inlägg #30: Postat: 2005-10-30 16:38:00
Friskytten
Men det går inte att jämföra det svenska och den finska kynnet. Finland var ockuperat av Sverige i 600 år om jag minns rätt. Ändå talar några procent där svenska, resten talar finska... Hade det varit tvärtom hade alla svenskar talat finska och svenska varit ett dött språk. Jag lovar.
Inlägg #31: Postat: 2005-10-30 16:48:00
Janne B
Friskytt/ Du är inte besvärlig, vi har ett fint samtal Men jag behöver lite betänketid. Känner du till världens länsta tunnel från åren 1944-1956. Ryssland hade ockuperat Porkala, ett stort område utanför Helsingfors. Därigenom gick enda lämpliga järnvägen från Åbo till Helsingfors. Så tågen gick i 12 år med ogenomträngliga fönsterluckor med ryska soldater på de öppna plattformarna i båda ändarna på varje vagn. Det var rena tunnelresan...
Inlägg #32: Postat: 2005-10-30 16:50:00
Janne B
Jag frågade var du bodde eftersom du skrev "Om någon klagar på oss påpekar vi att detta gått bra för Finland en längre tid ". Återkommer.
Inlägg #33: Postat: 2005-10-30 16:53:00
Friskytten
Du smickrar mig. Frågorna vi diskuterar är ju allvarligt talat väldigt svåra. Och betänketid för replik är därför högst rimlig... Känner ej till episoden, men det låter intressant. Min formulering kanske var konstig och oklar, men jag gillar Finland helt enkelt, kanske därför...
Inlägg #34: Postat: 2005-10-30 17:03:00
Janne B
Jag bodde i nästan 30 år i Umeå så mitt semesterland var ofta finska kusten.Det var billigt att resa med barnfamilj där.Fina sjöar att bada i. De finnar vi träffade talade inte svenska men förstod det mesta vi sa så de pekade alltid i rätt riktning.Finlandssvednskarna var kul, både de fattiga och rika. De skulle liksom ta hand om oss. Hjärtat smälte.// Samtidigt kom tusentals norrmän från det dimmiga och kalla nordnorge och njöt av Piteå underbara havsbad. Lofotenrallyt kallat.
Inlägg #35: Postat: 2005-10-30 18:36:00
stålis
Anhöriginvandring skall bara omfatta make/maka plus barn. Inte farmor och farfar och kusin si eller kusin så. Varför skall svenska skattebetalare försörja utländska pensionärer som flyttar hit och som aldrig betalt ett öre i skatt? Snacka om omoral.
Inlägg #36: Postat: 2005-10-30 18:38:00
stålis
Men varför inte folkomrösta? Vi lever i en demokrati? Visserligen en representativ sådan till skillnad från direkt-demokrati, men då krävs det ju också att den är representativ för sina väljare snarare än utländska medborgare.
Inlägg #37: Postat: 2005-10-30 18:49:00
stålis
Finland har haft en extremt restriktiv asyl- och invandringspolitik. Ändå talas sällan om finnarnas främlingsfientlighet. Bara om danskarnas.
Trots att Danmark har haft en mycket generös sådan politik. Beror det på att finnarna dels kämpade hårdare för sin självständighet gentemot Sovjet, dels
levde i skuggan av Sovjet mer än Danmark? På att finska män är manligare än svenskar? Svenskar ses som fjollor i Finland.
Inlägg #38: Postat: 2005-10-30 18:49:00
stålis
Ang. DN:s plötsliga beundran för finsk utbildningspolitik, så undrar jag om inte den finska skolans prestanda hänger samman med landets restriktiva invandringspolitik? I Sverige är det ju invandrareleverna som har sämst betyg.
Inlägg #39: Postat: 2005-10-30 19:07:00
stålis
Vore intressant att veta vad Anna anser om Shimon Perez tal när han gästade svenska socialdemokraternas partikongress 2001 och sa att Israel måste förbli en judisk stat? Att den nuvarande demografiska balansen med 80 procent judar och 20 procent icke-judar mestadels muslimska araber måste få förbli intakt.
Inlägg #40: Postat: 2005-10-30 19:08:00
stålis
Detta som svar på frågan om palestinska flyktingars rätt att återvända.
I artikeln "Antisemitismen II" i Samtiden: "Även de mest förhärdade kritiker av Israel borde kunna medge att Peres har rätt i sakfrågan: omfattande muslimsk invandring hade i grunden förändrat den judiska staten. Få ifrågasätter att den mexikanska invandringen har förändrat Los Angeles. Varför skulle inte en omfattande muslimsk invandring kunna förändra Israel?"

Länk: samtiden.com
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...