|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-14 08:32:00
|
|
Annika Lundgren |
Jag hoppas verkligen att du lyckas med att väcka denna frihetsdebatt till liv. Att sätta den enskilda unika människans värde i rampljuset är ju nödvändigt för att samhället ska kunna fungera. Jag önskar dig lycka till!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-14 09:45:00
|
|
peter_ |
Jag är i mina utgångspunkter socialdemokrat, som jag ser det, men jag skulle aldrig drömma om att rösta på SAP. Troligtvis skulle de behöva gå igenom ett stålbad för att komma tillbaka på rätt spår, där hela sosseeliten byts ut mot okorrumperade medlemmar från rörelsens idealistiskt arbetande gräsrötter.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-14 10:22:00
|
|
Emma |
Hur bekämpar man brottslighet och terrorism utan att inskränka på övriga människors frihet och integretet? Att sätta upp kameror överallt i samhället, chippa alla medborgare och bevaka varje steg de tar och varje ord de säger, är det frihet? Inom EU pga terrorism och organiserad brottslighet håller de på skapar en polisstat utan att de sker någon ordentlig debatt först, jag vill behålla min frihet och integretet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-14 10:40:00
|
|
JonathanJ |
Det är sant att många önskar sig större frihet. För att uppnå maximalt mått av frihet måste vi dock ge upp en del av vår frihet - quid pro quo. Avstämningen och balansen är hårfin och frågan är om ni moderater har erfarenhet nog att göra en klok bedömning. Vad tänker ni t ex göra åt Sveriges förfallna utbildningssystem? Vi är inte längre ett industriland, hur ska moderaterna göra plats för reflektiv kunskap i det svenska utbildningssystemet?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-14 11:50:00
|
|
Franklin |
Jag gillar speciellt den frihet ni Moderater planerar för arbetslösa och sjukskrivna. Att sänka ersättningsnivåerna är ett utmärkt sätt att hoppa på de som redan ligger ner. Jag har själv varit arbetslös och upplevt den utsatthet som det skapar. Att vakna varje dag med osäkerheten i kroppen är ingen jävla semester som vissa verkar tro. Och att vara aktiv och söka jobb är inte alltid det enklaste när oron över ekonomin gör en förlamad. Något som knappast kommer att bli bättre med er politik.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-14 12:04:00
|
|
Chris.X |
Jag kan öppet erkänna att jag är mycket mera höger än vänster. Men, jag tror det är farligt att spela "frihets-kortet". Så många människor har pratat om "frihet", samtidigt som de åstadkommit allt annat än just det. Jag vill tro på en borgerlig regering efter vänsterns ständiga klavertramp. Men att prata om frihet... jag vet inte riktigt. :o/
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-14 12:32:00
|
|
bloggeri |
Och på vilket sätt ökar den cancersjukes frihet genom sänkt sjukförsäkring? "Freedom is another word for nothing left to lose..." i moderaternas Sverige.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-14 13:23:00
|
|
Beckisbarnet |
Frihet under ansvar alltså!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-14 13:27:00
|
|
Janne B |
Frihet är ju ett lika oklart begrepp som rättvisa, jämlikhet etc. Varje talare skrivare har lagt sin mening i dessa helt politiska ord. Sedan tranformeras de i hjärnan hos varje läsare, lyssnare.Förmodligen är det suddigheten som gör att dessa ord används så flitigt. Om Fredrik sa:" Frihet är att låsa in alla brottslingar tillsvidare så att ärliga männsiskor kan gå ostörda på våra gator", då hade han gett begreppet en innebörd.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-14 13:29:00
|
|
Janne B |
"Moderat rättvisa är så låga skatter som möjligt även om det innebär att vi måste stänga vårdenheter". Har någon moderat sagt så någon gång. Sannolikt aldrig. Men vad menar då moderaterna och andra då de använder dessa fina ord?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-14 13:33:00
|
|
Beckisbarnet |
Jag tycker det tenderar till att bli lite otillförlitligt. Frihetssnacket kan lätt uppfattas som vackar ord utan innebörd, som en romantisk utopi. Frågan handlar ju snarare om hur problemen skall lösas, hur vi skall få fart på Sverige igen. Och än så länge har jag inte hört något parti som kommit med annat än tomma fraser.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-14 13:33:00
|
|
Beckisbarnet |
Jag tycker det tenderar till att bli lite otillförlitligt. Frihetssnacket kan lätt uppfattas som vackar ord utan innebörd, som en romantisk utopi. Frågan handlar ju snarare om hur problemen skall lösas, hur vi skall få fart på Sverige igen. Och än så länge har jag inte hört något parti som kommit med annat än tomma fraser.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-14 13:47:00
|
|
Tarja |
Herr Reinfeldt i frihetspartiet. Jag som i min enfald trodde att jag var fri. Ja, hur dum får man bli?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-14 17:53:00
|
|
bloggeri |
Reinfeldt kanske skulle börja med att "befria" riksdagsmännen från sina egna sjukersättningar! Full lön under sjukdom! Ingen försäkringskassa att tampas med. Därefter kan han ju fortsätta befrielsen med deras sanslösa pensionsförmåner! Go, Reinfeldt, go. En frisk intelligent riksdagsman ska inte få pension före 65, den saken är klar.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-14 18:26:00
|
|
Anna Drangel |
Det går att byta ut ordet frihet mot pengar i Fredriks text. Då blir texten ganska talande faktiskt. Jag säger inte att Persson är ett dugg bättre med sitt prat om plustjänster i offentlig tjänst. Jag bara undrar hur Fredrik ska få till det där med frihet för alla. Dvs pengar till alla.Det blir det stora kruxet för den moderata politiken på alltmer krympande europeisk arbetsmarknad.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-14 18:44:00
|
|
AlfVerner |
Jag är djupt bekymrad över den smutsiga standard som kännetecknar pretendenterna på den politiska makten. Det är smaklöst och cyniskt att hävda ensamrätten till frihetsbegreppet och det är att utnyttja allmänhetens allt ytligare förhållningssätt enbart i syfte att bygga kulisser för att komma åt den politiska makten.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-10-14 21:13:00
|
|
bloggeri |
Det finns nåt som heter projicering vilket betyder att man anklagar andra för att ha dom dåliga egenskaper man förnear hos sig själv. Direktörer och riksdagsmän är trygghetsnarkomaner med fantastiska pensionsavtal som anklagar folk för att vilja leva på bidrag och snuttefiltar. Dom projicerar.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-10-15 07:12:00
|
|
Claes Samson |
Sorry, Fredrik. Du förnyar inte det moderata frihetsbudskapet den här gången heller. Det händer överhuvudtaget ingenting under detta middagstalet. Bortsett, naturligtvis, från snömoset smälter.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-10-15 08:31:00
|
|
AlfVerner |
Jag kräver att Fredrik Reinfeldt här och nu ber om ursäkt för att han medvetet försöker skyla över den politiska debatten genom att dra billiga poänger på att försöka ställa sig som företrädare för "FRIHET". Hans övergrepp missbrukar det demokratiska kapitalet och syftar inte till annat än att fånga in de politiskt och intellektuellt obemedlade.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-10-15 10:53:00
|
|
Lars Nilsson |
Blodbadet närmar sig enligt Alf, om borgarna tar över. Andra talar om eländes elände om vi inte bibehåller ca 1,5 milj människor utanför arbetsmarknaden och ökar deras ersättning. Inte underligt att s, mp och v går till val på ett större bidragberoende. Den visionen tilltalar många kommer nog att visa sig vara en vinnande strategi. Så vänstern här på Sourze kan sitta lugn i båten.
|
| |