|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-30 10:49:00
|
|
Michael Lundahl |
Yvonne, jag har i artikeln argumenterat om *varför* rättsäkerheten är hotad av Aftonladets beteende. Ditt svar "Löjligt påstående" håller inte precis någon vikt som motargument. Vidare, om du har tänkt själv, säg mig då varför 600 000 är rätt skadestånd men 500 000 inte är det. Vad är ditt genomtänkta argument för det? Visa att du tänker själv genom att lägga fram ett resonemang som inte är en upprepning av det som Aftonbladet vill att man skall tänka.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-30 10:52:00
|
|
Michael Lundahl |
Offret i detta fall får en halv miljon för att minska sviterna av det som hon - ofrivilligt - utsatts för. Hon får precis det du efterlyser. Så varför kommenterar du det ens?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-30 11:44:00
|
|
sthlmjesper |
Yvonne, tycker du inte att livstids fängelse är att straffas ordentligt ?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-30 17:11:00
|
|
Beckisbarnet |
Yvonne-
lågutbildad/låg bildningsnivå?
Har man begått ett straff antar att du menar ett brott skall man straffas därefter. Jaha, och vad menar du då...?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-30 20:34:00
|
|
KH |
Vad jag ser är det bara Lundahl som orerar över skadeståndets storlek och efterlyser vettiga resonemang kring detta från inläggskribenten. Yvonne har åtminstone inte i bokstavlig mening påtalat att vad som ska minimera sviterna efter brott ska handla om reda pengar. Det kan lika gärna handla om att samhället ska erbjuda fullgott psykologiskt stöd.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-30 20:51:00
|
|
KH |
Lundahl läser här in mellan raderna vad han förväntar sig och sätter sig på övertaget och försöker mästra den ev. oliktänkande med låga jämförelser med AB. Vad som hotar rättssäkerhet är nämligen att motverka likhet inför lag och det gäller i högstra grad att ge vissa åsikter om den företräde framför vissa andra. I den mån är Lundahl och AB lika goda kålsupare.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-30 22:16:00
|
|
Michael Lundahl |
KH: Med tanke på att det enda rättsväsendet blandar sig i ett brottsoffers tillfrisknande är just med skadestånd så finns ingen anledning att diskutera annat. Många människor i denna debatt har helt missat att rättsväsendet inte har någon som helst vårdande funktion. Detta är det andra myndigheter/instanser har hand om. Denna diskussion handlar *enbart* om rättsävsendet och inte om övrig offervård varpå Svar 5 är ett sidospår som inte har med sakfrågan att göra.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-30 22:18:00
|
|
Michael Lundahl |
Vad gäller svar 6 så har "Lika inför lag" och åsiktfrihet inte med varandra att göra. Det är två olika saker och hur du lyckats mixa ihop dessa är för mig något som kräver ytterligare förklaring innan jag accepterar det som något slags argument. Vidare skall uppmörksammas skillnaden i Aftonbladets och mitt beteende i det att Aftonbladet i praktiken orsakar trakasserier och hot mot rättsväsendets representeanter. Jag gör inte det.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-30 22:21:00
|
|
Michael Lundahl |
Sett dessutom i beaktande av vilket genomslag Aftonbladet har i jämförelse med vilken publik jag når så är skillnaderna så stora att jag ser jämförelsen i Svar 6 som inget annat än en retorisk fint... en dåligt utförd sådan.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-31 04:30:00
|
|
KH |
Svar7: Nu handlade det om vad Yvonne _inte_ skrev, men som du ändå läste in i texten och sedan kritiserade henne för. Det angreppet anser du, av ditt svar att döma, försvaras av att det inte finns anledning att diskutera något annat än det som du själv vill diskutera? Och du vill diskutera "enbart rättsväsendet". Yvonne tog upp att rättsväsendet ifråga bör tillse att
offret får "vad som krävs". Var anser du att motsättningen "sidospåret" ligger häri, jämte
vad du ville diskutera?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-31 04:32:00
|
|
KH |
Rättsväsent blandar sig visst i "vården" i så måtto att dom dömer gärningsmän till både psykiatrisk
vård och kontraktsvård. Förefaller det dig då långsökt att det finns folk som tycker att en domstol även borde tillerkänna ett_offer_ mer utöver skadeståndsbelopp, som expv. gratis pskyiatrisk vård
i mån av behov livet ut? Den betydelsen kan mycket väl ligga i uttrycket " att få vad som krävs",
även om jag inte alls gör anspråk på att ha tolkat Yvonne rätt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-31 04:37:00
|
|
KH |
Svar8: Sedan när har de grundlagsstiftande mäskliga fri- och rättigheterna inte med varandra att
göra? Alla syftar ju till att symbiotiskt verkande garantera vår rättssäkerhet. Likhet inför lag har verkligen med åsiktsfrihet att göra, så länge man beroende av börd, socialt och etniskt ursprung, sexuell läggning, och status i samhället osv tillmäts olika grader respekt och lyhördhet för sina åsikter. -->
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-31 04:38:00
|
|
KH |
-->Bl.a. yttrandefriheten beskärs och krymper genom ideliga rättsvidriga
grundlagsingrepp, och det är naivt att tro att det inte syftar till att kväsa vissa målgruppers möjligheter att göra sig hörda på lika villkor. Och då står vi ansikte mot ansikte med "likhet inför lag" jämte åsiktsfrihet. Vad Man tycker har större betydelse och tillmäts mer hänsyn och tillmötesgående, ju högre ställning och inflytande Man har i samhället. Det är där som det egentliga hotet mot rättssäkerheten ligger. -->
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-07-31 04:41:00
|
|
KH |
->I förhållande till det hotet är ditt "hotet som AB utgör" en huvudskakning i en tromb! Rättsväsendet är i allt mindre utsträckning till i praktiken för den enskilde medborgaren och då i synnerhet om motparten råkar vara ett staligt organ eller tjänsteman. Då åtnjuter inte den enskilde ens möjlighet att få rättshjälp - och jag antar att du förstår vem detta gynnar. -->
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-07-31 04:42:00
|
|
KH |
-->Så länge straffen slår olika hårt ut för samma brott, beroende på vilken ställning man har i samhället så kan man inte tala om vare sig likhet inför lag eller rättssäkerhet. AB har inget ansvar för hur deras läskrets reagerar, om du nu har klarlagt att det just AB:s läskrets som har reagerat trakasserat på det sätt som du beskriver. Är det på det sättet?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-07-31 04:45:00
|
|
KH |
Svar 9: Jag har genomtänkta åsikter som jag både kan förklara, utveckla i mån av efterfrågan och även försvara. Men är det så att du av olika skäl inte vill dividera dina
egna sakfrågor, tillika svar, så kan jag genast sluta ansätta dig med mina reflektioner? För att försöka omforumulera vad du ansåg var en retorisk fint: Du menar att AB hotar rättssäkerheten genom att ge vissa åsikter och tolkningar företräde, men du gör på likartat vis när du underminerar en åsikt med orden:
-->
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-07-31 04:46:00
|
|
KH |
-->"Visa att du tänker själv
genom att lägga fram ett resonemang som inte är en upprepning av det som Aftonbladet vill att man skall tänka." Det har i min mening inte med genomslagskraft och upplagor att göra, utan om attityd - något du själv satte ner foten i för att kritisera.-->
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-07-31 04:47:00
|
|
KH |
-->Är vad jag citerade ett lämpligt sätt att besvara en åsikt om att ´du överdriver AB:s roll och påverkan´, genom att helt enkelt utgå från att folk som läser AB också tror på allt som skrivs där - och därmed per automatik har "rättsosäkra" åsikter underlägsna dina? Så uppfattade jag ditt svar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-07-31 21:41:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 10: Jag känner inte för at diskutera den delen... så jag låter bli. Vad ska du göra, tvinga mig? Svar 11: Att rättsväsendet dömer till vård betyder inte för den sakens skull att de *ger* vård. Rättsväsendet är ingen *vårdande* instans. Det är överhuvudtaget inte rättsväsendets uppgift. Dess uppgift är att se: Vad har den svarande gjort? Vad skall vi döma honom till?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-07-31 21:43:00
|
|
Jonas Cullemark |
KH, i din iver att debattera har du helt lämnat sakfrågan, nämligen att AB fått en sänkning av ett skadestånd att framstå som en direkt kränkning mot offret. När offret i själva verket tilldömts ett rekordstort, för svensk rätt, belopp.
|
| |