|
Inlägg #1: Postat: 2005-07-30 10:39:00
|
|
yvonnebjorklund |
Det är INTE aftonbladet som hotar rättssäkerheten. Löjligt påstående rent ut sagt. Och att tidningen skulle tänka åt mig stämmer verkligen inte. Jag har en hjärna och den använder jag för att tänka själv och kommer fram till att det är inget rättvisande rättssystem vi har i Sverige. Har man begått ett straff ska man straffas därefter. Och offret ska få vad som krävs för att på något sätt kunna minimera sviterna efter vad någon annan åsamkat offret, som INTE valt att utsättas för ett brott.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-07-30 10:49:00
|
|
Lars Nilsson |
Nu är det dessvärre inte bara AB, som stundom kan sägas hota rättsäkerheten. Våra politiker reagerar också villigt på alla kvällstidningars juridiska omdömen. Förslag till ny lagstiftning poppar ofta upp från någon politiker så fort kvällstidningar har gjort väsen av ett enskilt fall utan prejudiserande intresse. Det är bla därför sexanknutna brott röner så extremt stor uppmärksamhet från politikerna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-07-30 11:37:00
|
|
sthlmjesper |
Jag håller helt med dig.
Själva brottet som den dömde mannen är givetvis fruktansvärt. Att livstidsdomen står fast är ett tecken på att också rätten kommit fram till detta. En skillnad på 100000 i skadestånd är en struntsak i sammanhanget. Jag antar att rätten vet vad som är praxis i sådana fall och har gjort att korrekt beslut.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-07-30 12:58:00
|
|
Annika Lundgren |
Bra skrivet. Media gör nog mer skada än nytta för rättsväsendet. Jag vill säga två saker som jag tycker är viktiga:
1/ Rättssamhället består inte bara av domstolar. Åklagar- och socialmyndigheter måste fungera för att domstolar ska kunna fungera.
2/ Media använder sig inte alltid av bra expertis. Det är skillnad på att vara en genuin expert och att vilja stå i ljuset då och då.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-07-30 16:49:00
|
|
steno |
Fem stjärnor, Michael
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-07-30 17:09:00
|
|
Beckisbarnet |
Bra skrivet! Aftonbladet är verkligen en "hora" som alla nyttjar i smyg.. äckligt!
Det du tog upp i artikeln tror jag nästan man inte kan snacka om tex på en fest eller på en arbetsplats utan att bli lynchad. ALLT här i landet styrs av PK och liknande ostadgade lagar. Deprimerande i sanning!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-07-30 17:22:00
|
|
Stefan_B |
Jävligt bra artikel Lundahl. Jag brukar inte rösta, men denna gång fick du en välförtjänt femma. Hade jag själv skrivit en artikel i ämnet hade den sett likadan ut som din, åsiktsmässigt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-07-30 18:14:00
|
|
sandra lundgren |
Bra Lundahl! Aftonbladet sjunker bara längre ner i skitträsket. Såg att de för ngn dag sedan hade ett löp där det stod ngt i stil med "Hans liv var bara värt ett år", syftandes på Kungsgatandomen. Blir bara så jävla trött, för de bortser helt från den bedömning rätten gjort och gör en egen vriden tolkning.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-07-30 22:05:00
|
|
Stig |
Rättssäkerheten hotas inte av att skadeståndet sänktes. Däremot av det ordval höga jurister börjar använda. Inte " lidit tillräckligt " är ett sådant ordval som bildade jurister inte bör använda. Fattar inte Lundahl detta ??
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-07-31 04:44:00
|
|
Andreas Viklund |
"Bästa jag läst...", ja faktiskt. Här fick du till det, och jag kan inte göra annat än att applådera. Dock är det värt att påpeka att det inte bara är Aftonbladet som gör såhär, jag har sett det även i övriga tidningar. Media idag är inte vad jag skulle önska att det var...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-07-31 11:11:00
|
|
Janne B |
Sourze är som bäst när en artikelförfattare gör som ML nu gör.Snabbt kastar in positiva kommentarer, aldrig är snarstucken.Snabbdialog.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-07-31 15:25:00
|
|
Friskytten |
Väl rutet! Och du fångar verkligen kärnan i eländet bra när du skriver "Hur skall man kunna ta ett juridiskt korrekt beslut om denne vet att någon upplagekåt lösnummerkrämare kommer att se till att en miljon människor hatar dig för det?!" Feministdårarna på AB skulle sälja sina döttrars oskulder på marknaden i Marakesh om de kunde sälja fler lösnummer på affären.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-07-31 22:45:00
|
|
JohannaP |
Välskrivet, även om artikels trumfkort inte direkt är fakta. För det första är det Aftonbladet som säljer bland de bättre, därutav kan man inte dra slutsatsen att svenska folket "smygläser" dagstidningen. Det klingar lite falskt. Jag förstår poängen med artikeln, och håller delvist med. Men att AB skulle hota rätssystemet är långdraget och helt felaktigt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-08-01 11:30:00
|
|
Anders Klasson |
Instämmer,mycket bra skrivet
- vad sen brottslingen egentligen
borde haft för straff enligt ens
personliga åsikter är en helt annan
fråga,jag hoppas att alla som läst
denna artikel har det klart för sig.
Frågeställningen gällde ju AB:s
hotfulla attityd emot Rättvisan
och Rättsäkerheten.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-08-01 11:52:00
|
|
Anders Klasson |
Aftonbladet är Värst,men Expressen
är "samma andas barn".Överhuvudtaget är media en hydra av allsköns kommunister,
PK-iter och psykopater.Psykopaternas favoritarbetsplats må vara AB,men
dom finns på fler tidningar än AB och
säkert på några TV-stationer oxå.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-08-01 17:23:00
|
|
Sunny |
En bra o saklig artikel! Men våra skadestånd till brottsoffer är på tok för låga.
Samt det är många oliks media som samtidigt skriver ungefär likadana katastrofreportage.Säger det inte någonting om oss läsare?
|
| |