Utgå inte från våldtäkt

Den här tråden diskuterar artikeln Utgå inte från våldtäkt.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2005-03-03 13:58:00
Chris.X
Lysande artikel! Själv vågar jag inte ha sex med en full tjej. Dels för oron att hon inte vet vad hon vill, och dels för oron att bli falskt anklagad. Har märkt att det är många killar som resonerar exakt som jag. "Better safe than sorry". Tyvärr är det så. :o/
Inlägg #22: Postat: 2005-03-03 14:07:00
Marcus
Strålande! Söt är du också ;-
Inlägg #23: Postat: 2005-03-03 16:48:00
Jan E
Nå Anna, tänker du svar på mina frågor? Jag upprepar: Hade saken varit annorlunda om din sexpartner, tillika granne, inte hade haft skydd? Antag att han inte hade brytt sig om skydd och smittat dig med nåt. Hade du berättat om händelsen då? Och hur pass mycket visste han om ditt intresse för ett knull? Du talar bara om en flört under kvällen och att du var mer intresserad av nån annan.
Inlägg #24: Postat: 2005-03-04 11:05:00
Inger Olsson
Jo Anna, du beskriver den verklighet som är idag. Och du gör en klar beskrivning av skillnaden mellan blackout och medvetslöshet samt det personliga ansvaret för sin KÅTHET oavsett kön! Vem minns inte stunder av blackouter som de andra inte har sett och viceversa? Och visst kan man i o f s tycka att det ÄR korkat att supa sig för berusad då alkohol inte är uppåtpiggande...
Inlägg #25: Postat: 2005-03-05 04:19:00
AmerikaMike
Nå Jan E, tänker du föklara vem du vill utmåla som sexualförbrytare när du skriver följande: "För en del av dina mindre nogräknade ryggdunkare tycks din artikel ha blivit en bekräftelse på deras machoinställning ”dunka först – fråga sen”. Tala ur skägget! Vem är det du syftar på med dina insinuationer om att de skulle vara beredda att begå övergrepp?
Inlägg #26: Postat: 2005-03-05 10:53:00
Franklin
Alla som tror att kvinnor är små oskyldiga mähän som aldrig kan begå en ond eller korkad handling kan ju läsa denna artikel: Länk: expressen.se
Inlägg #27: Postat: 2005-03-05 11:24:00
Anna Drangel
Du skriver "utgå inte från våldtäkt" - jag vet inte i vilken debatt ditt inlägg hör hemma, men antar att du syftar på den så omdebatterade "hockeyskandalen". Men om en tjej anmäler för våldtäkt måste man väl ändå utgå från att hon upplever sig ha blivit våldtagen och inte utgå från att hon ljuger.
Inlägg #28: Postat: 2005-03-06 12:01:00
Anders Klasson
Artikeln verkar skriven med
utgångspunkten att sex och alkohol
automatiskt hör ihop,vilket jag vill
ifrågastätta,därför sätter jag inget
betyg alls.Varför måste man vara
full för att ha sex och varför måste
man ha sex när man är full ?
Inlägg #29: Postat: 2005-03-06 23:28:00
Redliner
Du uttalar dig om vad alla tjejer tycker, känner och tänker. Vad kvalificerar dig till det? Självklart är tjejer kåta, men jag kan helt förstå att det finns många som mår illa av porr, eftersom den i 99 fall av 100 är kvinnoförnedrande.
Inlägg #30: Postat: 2005-03-10 06:50:00
ufpopen
En gång när jag gick hem ifrån krogen skulle en kille nita mig. Då jag tränat kampsport i 10 år så blev jag aldrig upprörd utan såg det hela som ett tillfälle för god motion. Efter lite god sportsutövning så sprang han sin väg. Jag kan själv aldrig fatta vilka fjollor som anmäler en sådan sak som en misshandel. Det är ett bra tillfälle för motion och dessutom roligt! :-D
Inlägg #31: Postat: 2005-03-17 14:03:00
Ivar Larsson
Ska tycka till lite jag också! :

Faktaenligt mig såklart, ni är välkommna att tycka annorlunda:
1. Minnesluckor förekommer, detta innebär inte automatiskt att man var medvetslös under minnesluckan.

2. Killar och tjejer kan bli rejält kåta

3. Två berusade människor har båda troligtvis en av varierande grad skev verklighetsuppfattnining under berusningen.
Därmed inte sagt att man under berusning förlorar all medkänsla och omdöme
Inlägg #32: Postat: 2005-09-26 17:12:00
Mijo Berg
I den infekterade köns-debatten där killar utmålas som sexuella monster, och tjejer antingen är horor eller helgon... är ju aningens... idiotisk... Så i den mentala kvällstidningsörja producerad av iditoer, för idioter som översvämmar oss, behövs tänkande människors röster för att nyansera debatten... MEN är jag den enda som fick tanken att grannen lagt något i din drink? Brukar du få minnesluckor?
Inlägg #33: Postat: 2007-07-01 22:42:00
Stig
Jättebra artikel. Fullt normalt om en kille och en tjej kåtar upp varann att det kan bli samlag. Om man sen - som du - somnar till och inte minns allt så är det ju en annan sak, Våldtäkt är något helt annat - att bli tagen med våld mot sin vilja.
Inlägg #34: Postat: 2011-01-06 18:51:00
Bizon
En mycket nykter inställning av Anna Ekelund och många andra här – ja frågan är om det handlar om ”black out”? Ser ofta uttalanden som dessa där kvinnor absolut måste ha något att skylla på efter en göknatt eller ett tillfälligt skjut i baksätet,,, dom var för fulla, dom visste inte vad dom gjorde. Han var ju så trevlig – kunde väl inte tänka mej att han bara ville knulla osv. Varför kan inte tjejer bara erkänna att dom var kåta och stå för det? Nu talar jag alltså inte om tvingande våld – utan ungefär som Anna Ekelund beskriver det – hon vaknade med byxorna nere, men vill inte skada sin självbild genom att fundera över hur byxorna hamnade där dom hamnat. OK kalla det ”black out” så länge – men denna lilla berättelses bonus är att ”oturen” inte var framme – det blev ingen anklagelse för våldtäkt – jag skulle nog vilja byta betydelse på det där ”otur” till hederlighet. Anna Ekelund har troligen den moraliska resning som behövs för att inse att man inte ska utsätta andra för vad som helst för att rädda sitt eget skinn – om det överhuvudtaget skulle behövas – vad är det för fel med att leva sin lust även om den är tillfällig?
Inlägg #35: Postat: 2011-01-07 23:49:00
Bizon
Prata om det - eller trodde dom att jag var med på det? Vilket ansvara har var och en att kommunicera den upplevelse vi egentligen har. Är det en hänsynslös hänsyn att skydda lögnen genom att inte kommunicera sanningen?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...