|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-23 15:56:00
|
|
stålis |
Snälla Billy, jag tycker du är en tillgång i feministdebatten. Och jag anser att du utsattes för justitiemord. Men nu är du tyvärr ute och cyklar. Hade du minsta fingertoppskänsla så skulle du ligga lågt i just detta skede av Europas historia. Din artikel hjälper inte
integrationen. Tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-23 16:44:00
|
|
Malin Michea |
Fattar inte varför en turban skulle vara så jäkla farligt. Men samtidigt måste man undra om det är dessa poliser själva som propsar på att få bära turban, eller om det handlar om en våt politikerdröm om en lyckad integrationspolitik? Sådana uttalanden är oftast kontraproduktiva och drabbar just invandrarna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-23 17:14:00
|
|
Emma |
Du kommer inte långt med att kalla svenskar för "fjantiga rasister" i denna fråga, för att sedan hånfullt referera till att Sverige är ett mångkulturellt land. Vi har rätt att tycka vad vi vill för vi Svenska folket fick aldrig bestämma om Sverige skulle bli mångkulturellt eller inte. Den friheten tog Mona Sahlin & Co att bestämma själva utan att fråga oss om det, när de upptäckte att en förkrossande majoritet röstade åt vänster.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-23 17:29:00
|
|
Daniel Wijk |
Jag förstår varför du skriver detta och jag håller med dig i sak. Dock är det ju så att svenska polisen har en uniform, kanske var det så att det svenska folket tyckte att detta vore dumt att ändra på? En uniform säger genom ordet i sig att alla uniformer ska vara lika tja, beroende på gradbetäckning då iofs.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-23 18:35:00
|
|
Franklin |
Vet du varför jag gillar att resa Billy? Jo därför att alla länder är olika. När jag åker till Storbritannien vill jag se deras kultur och det som är typiskt för just det landet. Samma sak när jag åker till Grekland, Thailand, USA, Kuba, osv. För mig är inte bevarande av traditioner något rakt igenom negativt. Jag tycker att varje land ska få ha sina kulturella uttryck, seder och bruk i fred.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-23 18:37:00
|
|
linero |
Är det snyggare med keps eller stickad mössa i tid o otid av svenskar iklädda T-shirt o stickemössa..vid matbordet.Finns det något löjligare...Snacka om kultur..Jag är svensk svenskfödd o tycker det är ohyfsat...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-23 18:49:00
|
|
Mysan |
Visst många svenskar är rasister och umgås inte med invandrare.Samma sak med invandrare på kurser man gått på de blandar sig inte med svenskar.Så vi har ett segregerat samhälle.Vad ska du göra åt det? Senaste id ag såg jag en 9 åring med turban på perrongen.Älskar indier och dess kultur.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-23 21:26:00
|
|
Redliner |
Intressanta lästips till Franklin, Michael Ståhlberg och Emma:
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-23 22:03:00
|
|
B.Å. |
Att inte tycka om en viss kultur är inte detsamma som att vara rasist!
Alltför ofta blandas rasism, kultur och religion ihop med varandra. Både av de som verkligen är rasister och de som inte är det. Man är inte rasist bara för att man inte vill se en polis i turban. Det bryter nog bara lite mot vår svenska sedvana och kultur, har inget med rasism att göra.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-23 23:06:00
|
|
Calle Z |
91 var emot poliser i turban. Kan det sägas tydligare? Genast så är dessa 91 små fjantiga rasister enligt Butt. Det där med att kalla folk rasister när inte resultaten blir som man önskar, det är skrattretande löjligt. Låt folket i Sverige få säga sin åsikt om invandrarpolitiken med en folkomröstning. Det skulle vara det ärligaste och det bästa.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-24 01:08:00
|
|
megaman |
En polis skall väl framstå som en neutral tjänsteman. Jag tycker vare sig religion eller politk hör hemma på en polisuniform. Inga moderat pins eller synliga kors alltså.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-24 05:02:00
|
|
stålis |
Billy framställer pakistanier och indier som mönster av tolerans jämfört med svenskar. Tja, vad vet jag?
Men på Indiens självständighetsdag 1948, hur många dog då? Varför uppstod Pakistan? På grund av indisk tolerans?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-24 07:45:00
|
|
Nähädu |
Herregud vad den här debatten spårade ur snabbt. En turban är en huvudbonad som dessutom ofta betyder oerhört mkt för den som som bär den. Vill personen i fråga bära den och han dessutom är en bra polis så är det väl inget problem? Använd inte en sånhär detalj till att driva er egen solkiga invandrarfientliga politik, tack.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-24 08:43:00
|
|
Linda i Skåne |
För mig får poliser ha tomteluva bara de gör sitt jobb. Jag är ingen förespråkare för uniformitet. Att sedan muslimska kvinnor bär sjal eller i "värsta" fall burka sas till mig att det var frivilligt? Ge mig ett vettigt skäl till att de bär sjal eller burka? Turban eller inte- han é en polis- någonstans i Sverige
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-24 12:32:00
|
|
marcarolo |
Polisen i sverige är så otroligt dålig, ineffektiv och med dålig moral att det är rent löjligt att diskutera den här frågan. Som att diskutera i vilken färg man ska måla ett fallfärdigt hus.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-24 12:50:00
|
|
Susanna Andersson |
Håller med Billy till punkt och pricka, vad det gäller hans syn på vårt samhälle. Jag är infödd svensk och stolt..var jag! Men inte fn kan man kalla sig stolt över Sverige när vi skickar hem barn som är apatiska!!!
Kan ju alltid hoppas att nu duktiga Sverige ser till att ta hand om dom..
ditt dom skickade stackarna!!!!!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-24 12:52:00
|
|
Marcus |
Du drar väldigt långtgående slutsatser om oss. Det finns andra själ till att man vill ha en polis utan turban än rasistiska. En uniform är en uniform inte rasism. Det finns inga religösa symboler på hallåor och programledare i TV och det är inte rasism heller.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-24 13:18:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Butt & Franklin: Har haller jag med dig Billy Butt. Intoleransen ute i stugorna ar forkrossande hog och kannedomen om olika landers traditioner och bruk extremt lag. Och Franklin: nar du reser till andra lander for att uppleva deras "kultur" sa kanske du ska tanka pa att "kultur" inte ar enhetligt. Det finns alltid manga samverkande "kulturer".
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-24 14:45:00
|
|
Jan E |
Svår fråga. Fler poliser med invandrarbakgrund är nog nödvändigt men att man skulle tillåta en avvikande huvudbonad i form av turban för vissa poliser är tveksamt. Här får vi nog iaf skynda långsamt. En statsvetare vid namn Cecilia Åse har doktorerat på polisuniformer. Hon ser risker med att särskilda grupper får särskilda uniformer. De kan bli utpekade som annorlunda poliser, som kanske inte får den legitimitet och pondus som krävs.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-25 03:20:00
|
|
stålis |
"Malek Zad Azizi, 46, själv polis, är kritisk.
– Turbaner förknippar jag bara med talibaner."
Länk: expressen.se
|
| |