Inlägg #1: Postat: 2005-02-17 12:32:00
|
Sofia Hadjipetri |
Pa sa satt skapar man associationer invandrare-valdtakt-kultur. Vidrigt. varfor valdtar "svenska" man? Vill nan beratta det for mig? Eller ar de kanske bara undantag?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-17 12:35:00
|
Sofia Hadjipetri |
Redliner forsoker fa er att tanka till. Men han nar tyvarr inte fram. For sa fort han forsoker fa till en ordentlig diskussion ar det nan som skriver: "ja, men blunda inte for problemen, invandrarna valdtar MER", etc, etc. Pa sa satt byter man fokus. Som sagt, mina kara kommentatorer, sanningen gor ont. "Svenskar" valdtar. Varfor? Pga den "svenska kulturen"?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-17 14:05:00
|
Franklin |
Tror ingen här förnekar att även ingrodda svenskar våldtar. Inte jag i alla fall. Däremot kan man inte blunda för att en majoritet av alla våldtäkter sker av unga invandrarmän. Och eftersom så är fallet är det väl inget konstigt att man vill diskutera detta. Det är som att inte prata om Hells Angels när man diskuterar Mc-kriminaliteten.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-17 14:07:00
|
Franklin |
forts: Angående Redliner så är denna person otroligt enkelspårig. Om jag skriver att det finns många svenskar som är rasister men samtidigt många invandrare som också är rasister så reagerar vederbörande enbart på det sistnämnda. Jag har aldrig stött på någon här på Sourze som så övertydligt inte klarar av att ta till sig komplexa inlägg som belyser flera sidor av ett problem.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-17 14:10:00
|
Franklin |
forts: Dessutom finns det inget "manlighetsproblem" hur mycket du än önskar det. Det finns ett mänskligt problem som handlar om makt. Även kvinnor våldtar, förnedrar, misshandlar och går till prostituerade när de får chansen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-17 14:12:00
|
Sofia Hadjipetri |
Inget ar ju svart eller vitt, men sa fort nagon prata om det som i vart samhalle beror pa den europeiske mannens framfart sa blir det ett himla liv. Skriver man att svenskar valdtar sa ska det genast diskuteras att invandrare minsann valdtar mer. Skriver man att man misshandlar kvinnor, da ska man helt plotsligt byta riktning och prata om att kvinnor ocksa misshandlar, tro inget annat. Ja, detta kallas att diskutera. Men det ar ocksa ett smart satt att undvika den forsta fragestallningen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-17 14:25:00
|
AmerikaMike |
Ja tänk Sofia att människor inte bara accepterar kollektiv eller historisk skuld och utan prut ber om ursäkt och lovar bot och bättring för att de råkar vara män, europeer, kristna, judar etc. Det är för bedrövligt....
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-17 14:46:00
|
Sofia Hadjipetri |
Som sagt AmerikaMike, ett smart satt att undvika den forsta fragestallningen. Det ar ett historiskt vedertaget faktum att undvikande ar maktutovande. Att inte namna problemet eller latsas som om det regnar ar ett satt att visa att problemet inte finns. JA, invandrare valdtar ocksa. JA, kvinnor misshandlar ocksa. Men att byta fokus ger inte svar om nu sadana finns pa fragorna.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-17 15:19:00
|
Nähädu |
manlighetsproblem..? pyttsan säger jag. Det är ett allmänsamhälleligt problem att ungdomar tar sina värderingar från internet, dokusåpor och kvällspressen. Killar får lära sig att tjejer vill bli smiskade på stjärten och tjejer får lära sig att det är så det ska vara. Ansvaret ligger på en generation föräldrar som inte hängt med på vad deras tonåringar sysslar med. Thats it.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-17 15:28:00
|
AmerikaMike |
Svar 8, Det är ett historiskt vedertaget faktum att de som stått för världshistoriens värsta våld och förtryck är sådana som likt dig klumpar ihop och skuldbelägger folk i olika grupper, klasser, raser istället för att se varje människa som en individ utan kollektiv skuld.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-17 15:31:00
|
AmerikaMike |
För övrigt är din argumentation i svar 8 snarlik de medeltida häxprocesserna. "Om du förnekar din skuld bevisar du att du att du är skyldig."
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-17 15:33:00
|
Fowler |
Och var får internet, dokusåpor och kvällspressen sina värderingar ifrån, det är ju inte ungdomar som producerar detta.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-17 15:35:00
|
Fowler |
Amerikamike då kanske du borde lägga ned lite mer krut i den kollektiva skuld som alla invandrare får här på Sourze. Men det kanske är ok att skuldbellägga vissa.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-17 15:43:00
|
Sofia Hadjipetri |
AmerikaMike:vad ar det blundar for? Man valdtar- oavsett kultur. Man har koloniserat varlden och fort krig - oavsett kultur, men pga diverse tekniska framsteg har europeerna tagit for sig och fatt leda varlden. Det at livsfarligt att klumpa ihop folk, dar haller jag med dig. Men att erkanna att det - faktiskt - finns ett manlighetsproblem ar nog ett bra steg mot att avveckla detta.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-17 15:43:00
|
Sofia Hadjipetri |
Och glom inte, fortfarande uppmuntras smakillar att vara aktiva, man koper leksakspistoler till dem, man spelar valdsdataspel som gar ut pa att doda, man menar att killar ska "ta for sig", etc. Jag tror att kvinnor hade kunnat vara lika valdsamma som man om de historiskt hade tillatits. Men nu ar det inte sa. Och meningen ar inte att alla ska fora krig och utfora brott, utan att sa fa som mojligt ska gora detta. Sag till om jag ar otydlig.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-17 15:59:00
|
Franklin |
Svar 6: Jag kan absolut hålla med dig där Sofia. Men om du tänker efter lite kan du nog förstå varför många män reagerar så. Det beror till stor del på den kollektiva skuld som ni feminister försöker tvinga på oss. Något som gör att många män reagerar med moteld eftersom de känner sig oskyldigt anklagade och utpekade. Och det är inte konstigt. För du anser att jag som aldrig slagit eller våldtagit en kvinna är medskyldig. Men det kommer jag ALDRIG att acceptera så länge jag lever.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-17 16:02:00
|
AmerikaMike |
Det är tack vare att europeiska och amerikanska vita män tillsammans med andra män gått ut i krig mot kollektivister av olika politiska schatteringar och dött för att försvara friheten som du har möjlighet att utrycka dina åsikter.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-17 16:03:00
|
Franklin |
Svar 15: En 50-årig kvinna i min klass berättade att hennes man hade försökt hålla en av sina söner borta från allt som hade med vapen och våld att göra. Han fick inga krigsleksaker, fick inte titta på filmer eller program som innehöll våld. Vad tror du hände? Jo pojken gick ut i skogen och letade upp sig en pinne som han sedan låtsades var ett gevär. Och när han lekte med sin systers barbiedockor låtsades han att de var bilar.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-17 16:04:00
|
Franklin |
forts: Vart vill jag då komma med detta. Jo att allt kanske inte är konstruerat av samhället som likhetsfeministerna inbillar sig i sin otroliga enfald. Vissa saker går djupare än så...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-17 16:13:00
|
Franklin |
Förresten, herregud vad jag skrattade när Jens Orback sa i TV att han är likhetsfeminist. Stackars sate.
|
|