Inlägg #21: Postat: 2005-02-17 16:37:00
|
Biff |
Är "manlighetsproblem" ett problem med manligheten, eller är manligheten ett problem? Sofia kan förresten ta sina teorier om maktutövande och köra upp dem... nånstans. Hon vet uppenbarligen inte vad hon pratar om på det området. Och till dig Sofia, det som är irriterande med dina åsikter är inte att du konstaterar att en del män, oavsett ras, våldtar, utan att du av dessa konstateranden skapar fördomsfulla, manshatiska och generaliserande teorier om hur män skiljer sig från kvinnor.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-02-17 16:38:00
|
Biff |
Om en man våldtar en kvinna beror det på patriarkalt förtryck, men om en man våldtar en man är det en psykisk störning från en knappt märkbar minoritet, ovärdig att diskutera. Folk som kritiserar dig ifrågasätter helt enkelt denna inkonsekventa teori. Om män som slår kvinnor är misslyckade produkter av manlig dominans, vad är då kvinnor som slår män? För att bygga en vettig teori måste du ta med HELHETEN, och inte bara välja ut en grupp på måfå.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-02-17 16:38:00
|
Biff |
Även om gruppindelningen är könsindelning måste du argumentera för indelningen och inte bara härleda den till de svar du hoppas på att få med teorin. Just nu hävdar du snarast att män som våldtar/slår kvinnor skiljer sig från kvinnor och män som våldtar/slår män eftersom kvinnofridsbrott enligt dig, SOM VÄSEN, är en produkt av patriarkatet. Du har alltså på förhand bestämt dig för att patriarkatet idag i högsta grad lever och frodas, och det enda du gör är att leta bevis för denna åsikt.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-02-17 16:38:00
|
Biff |
Fenomen som motbevisar patriarkatets existens däribland kvinnors våld mot män avvisar du genom påståendet att de tillhör en annan diskussion. Med andra ord, en diskussion av ett icke existerande patriarkat. Du har då inramat patriarkatet till de negativa sidorna av manligheten som du så naivt kallar "manlighetsproblem".
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-02-17 16:38:00
|
Biff |
I samma sekund som detta sker, slutar dock patriarkatet att vara en korrekt samhällsteori och blir istället en fördomsfull och inkonsekvent "Sofiateori" som i första hand används för att analysera dig själv. Så tolkar iaf jag vad du skriver.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-02-17 19:29:00
|
Redliner |
Det stämmer inte, som Franklin påstår, att "en majoritet av alla våldtäkter sker av unga invandrarmän". Franklin har återigen misslyckats med att belägga detta påstående med källor, statistik och fakta.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-02-17 19:38:00
|
Redliner |
Jag håller med dig, Sofia Hadjipetri, och blir varm och glad av ditt stöd. Men jag tycker att du borde ifrågsätta Franklins påståenden lite mer. Om du accepterar att diskutera med någon som ljuger om invandrares brottslighet hamnar du oundvikligen i en försvarsställning, och det ska du inte behöva göra. Vi ska inte behöva försvara oss mot propaganda och kafkalika lögner.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-02-17 19:43:00
|
Redliner |
Franklin är dubbelmoral från topp till tå. Han försvarar svenska män som haft "gruppsex" med en medvetslös kvinna, och han säger att män inte ska behöva känns sig "oskyldigt anklagade" av feminister. Samtidigt fördömer han invandrare och menar att majoriteten av alla våldtäkter begås av unga invandrarmän. En svensk man som försvarar andra svenska män. Hur psykotiskt kan det bli i all sin förljugenhet?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-02-17 21:04:00
|
Calle Z |
Sofia. "Redliner försöker få er att tänka till. Men han når tyvärr inte fram" Nä det skall gudarna veta. Varför når han inte fram med sitt budskap då, enligt dig?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-02-17 21:12:00
|
Calle Z |
Om en svensk eller en invandrare gör sig skyldig till våldtäkt så är det lika förkastligt och avskyvärt. Du skriver om "manlighetsproblem" visst det är din tro. Men jag menar att inom "hederskulturen" så är synen på kvinnan förkastlig och avskyvärd! Att sopa detta under mattan pga PK-mentalitet eller pga något annat, det vore att svika dessa tjejer.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-02-17 21:23:00
|
Inger Olsson |
Biff: Jo, jag tolkar att Sofia har nystat in sig i begrepp som hon inte ens riktigt kan definiera. Men det där med att "tolka" är ju också den metod som feministerna akademikerna använder för att förstärka de redan förutfattade meningarna. Medlet gagnar direkt målet - utan omvägar.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-02-17 21:23:00
|
Inger Olsson |
Det är upplyftande att få se en och annan med en argumentering som är komplex i ett komplext samhälle. Och Readliner: Du förefaller vara extremt affektfull? Varenda gång du diskuterar med Franklin så får man nästan en känsla av att du ska börja gråta också?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-02-17 21:50:00
|
Redliner |
Inger Olsson: Lär känna ditt känsloliv. Det är värre att gråta inombords, som du gör varje dag, än att med emfas ta avstånd från människor som kränker och ljuger. Att du inte kan förstå varför jag reagerar starkt på propaganda säger mer om dig än om mig...
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-02-17 21:54:00
|
Redliner |
I övrigt vill jag ånyo slå fast att jag mår jag illa av svenskarnas evinnerliga försök att tysta mig genom att angripa min person och inte mina argument. Ni har ingen demokratisk mentalitet, tycks det mig. Ingen demokratisk kultur överhuvudtaget...
|
|
Inlägg #35: Postat: 2005-02-17 22:05:00
|
Calle Z |
Redliner. Ifrån dina svar 26-28. Så skulle jag kunnat bemöta dig. Men du vänder dig till Franklin. Ditt svar 34. Om vi inte har en demokratisk kultur överhuvudtaget? Ifrån vilket land flyttade flydde du ifrån? Hur kan du stanna kvar i detta landet som enligt dig inte har en demokratisk mentalitet eller kultur? Det måste ju vara som att komma ur askan i elden? Eller?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2005-02-17 22:48:00
|
Inger Olsson |
Redliner: Min uppfattning är att du och Franklin i s f har missförstått varandra och då gör du märkliga framför allt känslomässiga personangrepp. Vad jag menar är att jag upplever dig genom dina kommentarer, att du är MYCKET ledsen, men jag vet inte riktigt varför. Vad den svenska "våldtäktskulturen" ÄR/BESTÅR AV tycker jag inte riktigt du förklarar.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2005-02-17 22:49:00
|
Inger Olsson |
Utveckla begreppet, dina funderingar, så att man förstår dig bättre?
Invandrare är ju i o f s i minoritet i Sverige, men hur många generationer "räknar du i" när du pratar om invandrare? Visst, det är ingen hemlighet att svåra brott begås av en och samma person flera gånger om, det gäller invandrare som svenskfödda.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2005-02-17 22:52:00
|
Inger Olsson |
Och du: jag känner mitt känsloliv, delar inte upp mig "i stycken" och behöver därför inga ord för att snabbt läsa av folk. Det här ÄR en instinkt som vi alla har fått, men som alltför många har i kulturens namn tvingats att undertrycka genom fostran. Och då är det lätt att åka dit på en psykopat. Att våga möta någons ögon är inte bara mod utan ett måste.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2005-02-17 22:53:00
|
Inger Olsson |
På krogen, i dämpad belysning, är man alkoholpåverkad och försöker vara kaxig...
Men som Calle Z undrar jag också från vilket land du kommer. Och vari skulle du mena konflikten ligger när du hävdar att vi inte har någon demokratisk kultur alls? Och vad jämför du med? Ditt eget land? Eller?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2005-02-18 16:39:00
|
Franklin |
Redliner: Var det inte du som aldrig mer skulle kommentera mina inlägg? Nåväl, det är roligt att se hur du ännu en gång ljuger och hittar på. Men jag blir knappast förvånad. Som jag skrev ovan spelar det ingen roll vad jag skriver, men nämner jag ordet invandrare bryter du ihop. Istället för att erkänna hur det ligger till och vara öppen för diskussion försöker du sopa problematiken under mattan.
|
|