Därför är det bra med hat

Den här tråden diskuterar artikeln Därför är det bra med hat.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-02-10 21:46:00
Calle Z
Herregud! " Citat "Jag tycker att alla er kvinnor som sitter i vita gubbars knän" Så vita gubbar är värre än andra gubbar? Vita gubbar är det fritt fram att hata och hysa fördomar över? Vidare citat "Och på detta vis dömer era döttrar och dotterdöttrar att även dom leva i ett patriakatiskt förtryck" Du har med de meningarna precis beskrivit hur verkligheten är för många muslimska tjejer i Sverige idag! Vad tycker du om det?
Inlägg #2: Postat: 2005-02-10 22:08:00
AmerikaMike
LOL
Inlägg #3: Postat: 2005-02-10 22:14:00
Krillle
Grejen med hat är att det inte håller i längden. Men tack för att du förstärkte mig i min ur erfarenhet sprungna uppfattning att feminism handlar om att kasta ut gubbjävlarna, som du uttryckte det, och inte alls om jämlikhet som man annars lätt kan tro. Jag hoppas för min egen och resten av befolkningens skull att du aldrig kommer få något att säga till om så länge du har den här inställningen.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-10 22:25:00
thomtom
Schyman kan nämnas för att hon är en skicklig populist, men du är lite för korkad för att ens diskutera med. Om man jämför statarna med kvinnor av idag, typ Gynning, då har man blandat ihop p*ckarna med morötterna.

Hat är en bra drivkraft. Det är det enda du har rätt i, men i övrigt tuggar du snömos.
Inlägg #5: Postat: 2005-02-10 22:33:00
Malin Michea
Hm. Jag skrev en svarsartikel till det här men ärligt talat undrar jag lite om du inte skämtar...
Inlägg #6: Postat: 2005-02-10 23:03:00
thomtom
Emma.
Don´t Get Me Wrong. Jag kommer att besvara varje attack mot min person, psykisk eller fysisk, med nödvändigt motvärn. Jag är ingen genomsnittlig slagpåse, som jag förmodar att du vant dig vid i det feministiska Sverige.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-10 23:10:00
AC Collin
Emma, du borde läsa "Kommunikationsteorier" av John Fiske. Det är något att sätta tänderna i. Kolla gärna in figur 13 på sidan 51 och notera särskilt den "phatiska häpp funktionen" - att upprätthålla en öppen kanal mellan sändare och mottagare. Det brusar lite...
Inlägg #8: Postat: 2005-02-10 23:26:00
Björn_T
Svår text att bedöma kvaliteten på, eftersom det inte framgår vad det är. Det hittils låga snittbetyget tyder på att de flesta tolkat den som ett debattinlägg, och som sådan är texten undermålig eftersom den inte innehåller ett enda konkret argument. Men som predikan betraktad har den ju minst lika stora demagogiska kvalitéer som vilken Livets Ord-predikan som helst. Som sådan skulle den åtminstone förtjäna 4. Så frågan är vad det ska betraktas som?
Inlägg #9: Postat: 2005-02-11 00:06:00
Björn_T
Men frågan är hur mycket åsikterna i artikeln egentligen har gemensamt med de som kämpade för kvinnlig rösträtt? Suffragetterna i början av 1900-talet kämpade ju för att vi skulle ses som de INDIVIDER vi var, och inte bedömas efter vilket kön vi var födda av. Den här texten verkar ju efterlysa motsatsen, vilket snarast skulle skicka oss bakåt i tiden ur jämställdhetssynpunkt än framåt.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-11 00:30:00
Biff
Bör en som inte vet hur suffragett stavas verkligen få kalla sig feminist? Nej, hobbyfeminist eller hormonstinn tonåring skulle jag nog säga istället. För övrigt finns det knappast några feminister som tror på patriarkatet längre. Men Emma får väl hata på bäst hon vill, om hon tycker att det är kul...
Inlägg #11: Postat: 2005-02-11 00:39:00
Franklin
Du glömde att nämna de manliga strukturerna, annars fick du med nästan allt. Ville bara påpeka det innan jag förtsätter nyttja mina manliga privilegier. Jag undrar bara vilka de är...hmmm...hög lön har jag inte, är inte chef, de flesta kvinnor jag känner har både bättre jobb och högre lön än mig, och så är jag arbetarklass också...ääh, jag får väl våldta någon då!
Inlägg #12: Postat: 2005-02-11 00:49:00
tomster
Jag vill inte ha någon makt över nån, allra minst dig. Den enda makt jag vill ha är över mig, mitt intellekt, min själ och min kropp. Så, du kan få ta all makt du vill, bara du inte vill ha makt över mig. Utöver det: hat är inte alls en positiv drivkraft. Däremot låter det ju bra och det är säkert givande att häva ur sig sitt hat. Ja, vem som helst kan kalla sig feminist, Schyman och Carolina och du, det är ett problem. Så istället för att kalla sig feminist så kan man säga...
Inlägg #13: Postat: 2005-02-11 01:26:00
Jan E
Jag brukar ibland säga att vissa antifeminister tuggar fradga, men Emma är faktiskt några snäpp värre. Men hon kanske driver med oss?
Inlägg #14: Postat: 2005-02-11 02:09:00
Jan E
Läste i författarpresentationen att Emma inte brinner för gubbar. Undrar vad en gubbe är? Emma har också Josefine Alvunger som sin favoritskribent får vi veta. Dock tror jag att Josefine skulle rodna kraftigt om hon läste denna artikel. Vidare uppmanar Emma oss att läsa texten ordentligt innan vi börjar klaga – för att undvika att missförstånd uppstår. Finns något att missförstå i denna text? Knappast. Slutligen kan jag inte låta bli att citera Ulf Lundell: har hon alldeles kissat på sig?
Inlägg #15: Postat: 2005-02-11 04:48:00
linero
Glöm inte av att leva oxå i allt ditt hatande.
Inlägg #16: Postat: 2005-02-11 08:51:00
Michael Lundahl
"För sådan är den sanna feminismen." Och vem är du att enväldigt bestämma vad som är "sann" feminism? Många starka ord. Mycket svordomar, kängor och lite engelska här och där gör detta till ett vackert brandtal. Men när otidigheterna och retoriken är avskalad, vad har du för argument kvar som visar på att du - just du - har rätt att bestämma vem som är "sann feminist"?
Inlägg #17: Postat: 2005-02-11 08:53:00
MickeR
Sällan har väl epitetet "feminazi" varit så passande. Förblindad av hat snubblar Emma fram i samhället och ser äckliga gubbar överallt. Om Emma mot all förmodan är straight så kan det inte vara lätt för henne att ha en relation med en representant för det, oh så hatade, motsatta könet.
Inlägg #18: Postat: 2005-02-11 09:22:00
Uno Hansson
Lysande retorik och rym som vanligt Emma. Men du tycks ha vässt till pennan ytterligare. Småpojkarna samlas som flugor kring dina essäer för att försöka förringa din talang. Du fick i alla fal en femma av mig som vanligt, men det får säkert Malin Michea också även om jag ännu inte hunnit läsa vad hon skriver. Lev väl. Jag är faktiskt lite kär i både dej och Malin fast jag fyllde 73 häromdagen.
Inlägg #19: Postat: 2005-02-11 09:39:00
Anna Drangel
Din text är strålande - som ett rött surkart man satt tänderna i! Ler för mig själv när jag inser hur många upprörda röster som kommer att försöka skriva ner dig. Du låter som en riktigt arg invandrarförortskille kan låta... och...du har all rätt i världen att hata ett orättvist system, men det blir lite knas om folk tror att du hatar män i allmänhet.
Inlägg #20: Postat: 2005-02-11 10:12:00
Shakti
Jävlar, vilken energi! Så uppfriskande i debatten med någon som inte ber om ursäkt för sin ilska, som inte slinker in brasklappar, som inte oroar sig för att klassas som bitter manshatare. För hur många kvinnor går omkring och hatar alla män? Det borde vara försvinnande få. Och ändå ska det hela tiden bedyras att man inte urskillningslöst hatar alla människor med penis.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...