Bortskämda medelklassfeminister

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-12-14 01:08:00
Michael Ståhlberg
Som p-vaxkonnässör igenkände jag den Store Max från Canal Plus, som en våldtäktsman, vilket var intressant. Intrigen var dock amatöristisk. Patetisk. Ett orgiastiskt
vältrande i våld, blod, klasshat och pseudo-radikalism. Minns en krönika av Karolina i vilken hon står på en gata på Södermalm och snackar med en tjej, när hon på andra sidan får syn på en manlig bekant som hon vill slå på käften. Oklart varför. Å, feministernas diskreta charm!
Inlägg #2: Postat: 2004-12-14 10:06:00
Lina
Å ni tycker inte att det finns miljarder filmer där kvinnor blir våldtagna, förnedrade, mördade som är minst lika otrevliga? Där finns ingen diskussion om kvinnohat, det är ju bara vanligt hederligt gammalt våld.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-14 10:26:00
Robert W
Lina: Jag har aldrig uppfattat att det skulle finnas normala filmer som går ut på att visa kvinnor som våldtas eller mördas. Det finns självklart våld i film, men våldet är alltid riktat mot både män och kvinnor, och aldrig någonsin framställs mördaren som en hjälte på det sätt som Baise Moi gör. Har du sett filmen så att du vet vad du pratar om?
Inlägg #4: Postat: 2004-12-14 10:35:00
Robert W
Lina: Jag tror altså inte att man kan hitta en enda film som motsvarar Baise Moi men med omvända roller. Visst finns det kvinnohat på olika ställen i samhället, men inte alls på ett sådant utstuderat sätt att någon skulle göra en sådan film.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-14 11:54:00
Lina
Nä, men du missar poängen. Blir du lika upprörd när du ser en film där svarta gör uppror mot det vita förtrycket tillexempel? Skulle du då kräva att det också fanns filmer som var precis tvärt om också? Det är klart att man inte kan hitta en film som baise moi med omvända roller för våldet mot kvinnor av män är normaliserat i alla andra sammanhang.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-14 11:57:00
Lina
Man blir dubbelt så upprörd när kvinnor gör något de inte borde. Thelma och Louise blev ju också uppmärksammad och kritiserad. De hämnades rent fysiskt på sina förövare. Detta beteende premieras oftast hos män, men när kvinnor vill ge igen så är det bara helt sjukt och utstuderat.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-14 12:12:00
Robert W
Lina: Män som våldför sig på kvinnor har alltid betraktats som extremt omanligt. För du har väl noterat att det alltid är superskurken som våldtar och mördar kvinnor, medan hjälten, den som biopubliken förmodas identifiera sig med alltid behandlar kvinnor som en gentleman. Superskurkens kvinnovåld är bara till för att understryka dennes ondska och sjukhet...
Inlägg #8: Postat: 2004-12-14 12:17:00
Robert W
Helt riktigt så finns det många filmer som upphöjer blodig hämnd, men jag har aldrig sett en enda film som urskiljningslöst riktar denna hämnd mot en samhällsgrupp. Det finns många filmer där svarta tar revanch på vita, men då handlar det i slutändan om att ta revanch på enskilda personer som förtjänat det. Jag har aldrig sett en film där svarta skjuter ihjäl vita bara för att de är vita. Hur sjukt skulle inte det vara?
Inlägg #9: Postat: 2004-12-14 12:20:00
Robert W
Lina: Baise Moi gör därmot allt detta. Två kvinnor blir våldtagna av män, och därför så går hela fimen ut på hur de hämnas mot män i största allmänhet. De åker runt, letar upp och mördar godtyckliga män på ett groteskt och förnedrande sätt, och tittaren förväntas symaptisera med dessa sjuka jävlar som gör det.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-14 12:24:00
Robert W
Lina: Och försök inte med det där skitsnacket om att kvinnor inte förväntas göra si eller så. Detta handlar inte om det. Jag gillar visst kvinnliga hjältar som på olika sätt ger igen på skurkar, även manliga sådana. . Men det måste finnas rättvisa i hämnden, och en hämnare får inte döma en hel grupp och ge sig på oskyldiga. Base Moi är altså ett försök att göra könsrassism rumsren, och skulle det lyckas så ligger jämställdhetsarbetet verkligen illa till i samhället.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-14 12:29:00
Robert W
Lina: Eller för att säga så här. Den manlige hämnaren är rättvis och mördar bara de som mördar, och bekämpar endast den som förtjänat det. Även Rambo uttrycker till sist bara en önskan om att leva ett stillsamt liv. Men till skillnad ifrån Rambo har psykopaterskorna i Baise Moi ingen rättvisa, de mördar urskiljninslöst alla män de stöter på. Vad är det för positivt budskap i det? Är det den moral man vill lära ut till kvinnor? förresten så skjuter Rambo bara män i filmerna
Inlägg #12: Postat: 2004-12-14 12:33:00
Robert W
Förresten. Thelma & Louise har ju fått bra recensioner på IMDB och blev ju bra mottagen. Men de hämnas ju också vad jag förstår bara på de personer som skadat dem, INTE på män i allmänhet. Så är det inte i Baise Moie, och att du jämför dessa filmer med varandra understryker bara att du inte vet vad du pratar om.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-14 13:05:00
Stefan_B
Som alltid med film så är ju tolkningen öppen, men ur min synvinkel så handlar inte Baise-Moi om hämnd utan om reaktioner på förtryck. Den kan kanske kallas feministisk i den meningen att historien baseras på våld mot kvinnor utav män, och hur detta kan påverka kvinnor, men handlingarna i filmen är definitivt inget som feminister i allmänhet jublar över eller önskar genomföra.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-14 13:25:00
Lina
Jag säger inte att ag sympatiserar med filmen. Jag jämför inte thelma o louise med baise moi. Jag ville bara understryka att reaktioner alltid blir enorma när kvinnor gör något utanför normen.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-14 13:27:00
Lina
Och som du själv påpekar så verkar ju normen vara att män kan hämnas och mörda men kvinnor kan det inte.
Inlägg #16: Postat: 2004-12-14 13:31:00
Robert W
Stefan B: Inte? Jag trodde att det var det som var hela syftet med filmen. Omslaget på filmen har de i samanhanget osmakliga orden "man har rätt att vara förbannad". Så förbannad att man skjuter ihjäl och fönedrar oskyldiga män? Till och med filmer som verkligen handlar om förtryck brukar förespråka någon form av rättvisa. Inte ens i filmer som Braveheart eller Rob Roy är dödandet urskiljningslöst. Om Baise Moi är förebild för unga kvinnor så är samhället riktigt illa ute.
Inlägg #17: Postat: 2004-12-14 13:32:00
Lina
I fallet med baise moi kan man inte bara urskilja de händelser som de kvinnorna råkade ut för utan måste se hela den förtryckande strukturen. Må hända att kollektiv skuld inte är en bra lösning, men man kanske måste försöka förstå det som ger upphov till den.
Inlägg #18: Postat: 2004-12-14 13:37:00
Lina:
Du läser inte vad jag skriver i så fall. Kvinnor kan visst hämnas, och Thelma & Louise är just ett mycket bra exempel på att de kan göra det och vinna allmänhetens sympati. Hur många är det inte som jublar när The Bride hackar sig igenom alla hitman-kollegior i Kill Bill? Lt Ripley i Aliens var beundrad av många tonnårspojkar. Det finns massvis med exempel som motbevisar ditt påstående.
Inlägg #19: Postat: 2004-12-14 13:37:00
Robert W
Oj, föregående var skrivet av mig. Det blev visst lite fel.
Inlägg #20: Postat: 2004-12-14 13:41:00
Robert W:
Lina: Att kollektiv skuld inte är en bra lösning är dagens under-statement. Männens våldsfilmer lär ut rättvisa, men filmer som Baise Moi lär bara ut orättvisa och kollektiv skuldbeläggning. Vilket förtroende får man då för kvinnors rättvisekänsla om man vet att många kvinnor beundrar mörderskorna i Baise Moi? Fattar du inte att det skapar misstro som kommer att slå tillbaka på kvinnorna i slutändan?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...