Bortskämda medelklassfeminister

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-12-14 13:45:00
Robert W:
Det du säger i inlägg "2004-12-14 13:32" är hårresande. Om vi för diskussionens skull antar att det verkligen finns ett manligt patriarkat som är orsaken till kvinnors alla problem. Menar du att det rättfärdigar att man letar upp en godtycklig man och skjuter honom i könsorganen, för att sedan mörda honom? Är "förtrycket" som du upplever verkligen så illa?
Inlägg #22: Postat: 2004-12-14 13:48:00
Lina
Hold your horses.
Först och främst. Männens våldsfilmer lär ut rättvisa!!!!! Det är alltså skillnad på våld och våld. Mäns rekovåld mot andra män, kvinnor och barn är alltså något vi ska leva med, det är till och med bra!???
Inlägg #23: Postat: 2004-12-14 13:52:00
Lina
Kollektiv skuld när det går ut på att mörda och förnedra är ingen lösning. Vad hade du för förtroende för kvinnors rättvisekänsla innan du såg filmen? Du sket fullständigt i den förmodligen och sen när någon tar i för att visa att det verkligen är på allvar, att det som män gör mot kvinnor faktiskt betyder så mycket att man skulle kunna döda för att få ett slut på det.
Inlägg #24: Postat: 2004-12-14 13:53:00
Lina
Och förvräng inte mina ord nu, jag menar ju inte att man ska ge igen med samma mynt, jag tror inte hämnd, men jag tror att många inte fattar hur förtrycket faktiskt påverkar kvinnor, och män.
Inlägg #25: Postat: 2004-12-14 13:55:00
Lina
Och på den sista frågan, ja, förtrycket är så illa, både för kvinnor och män. kvinnor drabbas oftare rent fysiskt och materiellt, men män skulle ha väldigt mycket psykiska fördelar av att tex sluta tro att Braveheart kan lära oss rättvisa.
Inlägg #26: Postat: 2004-12-14 14:12:00
bubblan
Lina: Ge dig. Allvarligt. Vad är det... en på hundra av män som våldtar? INTE EN CHANS att jag godtar det. INGEN skall våldta. Så är det bara. MEN, att jag, som aldrig gjort en kvinna en fluga förnär, plötsligt skulle bli mördad för att en procent av männen beter sig som svin... Att du försvarar det avskriver dina resonemang som sinnessjuka. Ledsen.
Inlägg #27: Postat: 2004-12-14 14:22:00
Numb
Så då vore det följaktligen helt ok med en film där kvinnor letar upp SKYLDIGA män och mördar dem då? Jag förutsätter att det är ok eftersom det är så vanliga hämndrullar ser ut. Man dödar de skyldiga och onda.
Inlägg #28: Postat: 2004-12-14 14:39:00
bubblan
Jag skulle nog inte ha så mycket emot att dömda väldtäktsmän kastrerades. Civil lagföring är dock inte det bästa sättet. Vi får väl hoppas på att kriminalteknologin utvecklas och blir bättre så att det blir mindre oklarhet i våldtäktsfallen och att de skyldiga verkligen döms medan de oskyldiga de finns med går fria. Har inget med film att göra förreste
Inlägg #29: Postat: 2004-12-14 15:16:00
Lina
Som sagt bubblan så tror jag inte på hämnd och jag försvrar inte våld i något avseende. ingen ska mördas eller kastreras oavsett vad de har gjort. Vi diskuterar en film, ingen har någonsin påst¨ått att den har skapats för att realiseras eller uppmuntra våld.
Inlägg #30: Postat: 2004-12-14 15:18:00
Lina
Alla andra filmer där män och kvinnor mördas på löpande band är visst helt okej och har inget med verkligheten att göra, men oj oj oj, här kommer några kvinnor och ger sig på några män och herre jesus vilken uppståndelse det skapar. Kvinnor kan ju börja tro att det är okej att mörda
Inlägg #31: Postat: 2004-12-14 15:19:00
Lina
Alla män är inte skyldiga till våld och våldtäkt, men alla män har en skyldighet se till att det inte händer. Hur enkelt som helst.
Inlägg #32: Postat: 2004-12-14 15:30:00
Robert W
Lina: Nej jag har från början inte haft något förtroende alls för kvinnors rättvisekänsla, och den blir mindre för varje gång som feminister öppnar munnen. Fattar du inte att det är det som allt handlar om? Ni tror att makt är något man tar, men den riktiga makten är någonting man bara kan få, genom att vara rättvis. Fattar du inte att det är bristande förtroende som gör att kvinnor inte kommer lika långt!?
Inlägg #33: Postat: 2004-12-14 15:32:00
Nartin
Lina, är detta bara mäns ansvar? Eller varför poängteras det just detta hela tiden? Det verkar finnas något slags inneboende antagande i uttalandet om att "Allamän har ett ansvar".
Inlägg #34: Postat: 2004-12-14 15:33:00
Robert W
Lina: Ni kvinnor pratar om att ta makten, och unga tjejer ska lära sig att "ta för sig". Men fattar ni inte att makt som man tar i slutändan blir värdelös? Det är ju vad all manlig kultur försöker förmedla! Om ni nu tycker att man ska ta sig makt så har ni faktiskt mycket att lära ifrån manliga filmer.
Inlägg #35: Postat: 2004-12-14 15:38:00
Robert W
Lina: Kvinnor mördas visserligen i mäns våldsfilmer, men endast av superskurken. Filmskaparen tar tydligt ställning, och förrövaren får sitt heder befläckad i slutändan. Kan du inte se att det är en viss skillnad på det, jämfört med om våldtäktsmannen i filmen skulle hyllas? Fattar du inte att det är skillnad? Nä, jag har verkligen inget förtroende för kvinnors rättvisekänsla, och du bekräftar mina fördomar.
Inlägg #36: Postat: 2004-12-14 15:44:00
Jörgen Öhlund
Ursäkta, men vad har hollywood och en fransk film med saken att göra? Det är juh inte precis verkliga livet, och jag tror inte många människor kan relatera dess vardag till dessa karaktärer.
Inlägg #37: Postat: 2004-12-14 15:46:00
Lina
Hur skulle kvinnor få makt då? hur har män"fått" makt? Hur fick kolonialisterna makt över folken i tredje världen? Jo, genom våld och hot om våld, genom att trycka ner dem och tillskriva dem omänskliga egenskaper. Som tex att kvinnor har bristande rättvisekänsla och inte bör tas på allvar.
Inlägg #38: Postat: 2004-12-14 15:48:00
Lina
Det råkar ju vara så att i dina filmer tar hjälten Rambo makten genom att skjuta ihjäl de som han tycker är skurkar och verkar hyllas för det. Om kinnor vill ha mer makt av män, vad tycker du då de ska göra?
Inlägg #39: Postat: 2004-12-14 15:49:00
Lina
Du bygger dina uppfattningar av kvinnors rättvisekänsla på en film och mina uttalanden?
Inlägg #40: Postat: 2004-12-14 15:52:00
r4
Intressant är att dina politiska fränder på vänsterkanten är de enda som önskar ta makten med våld i vårt land. Huvuddelen av de som röstar på dessa partier är för övrigt kvinnor...
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...