|
Inlägg #61: Postat: 2004-09-18 07:35:00
|
|
Inferno > svar 57 Therese K |
Jag är ledsen men i de familjerna där man skiljer på ekonomin ditt är ditt och mitt ät mitt har jag endast sett bråk och gräl om precis det som du säger skall motverkas. har några sådana familjer i min bekantskapskrets Det som du menar låter säkert bra i dina öron och i din teori, men tyvärr, det funkar inte verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2004-09-18 07:38:00
|
|
Inferno > Sver 58 Therese K |
Hur länge skall den ena parten "låna" ut sina pengar? Det du pratar om är ungdoms-sambo-kompis-kk-ekonomi. där man framför allt ser till sig själv och ingen annan eftersom man närsomhellst kan gå skilda vägar. Det du beskriver är INTE familje ekonomi där man har gemensamt bo och barn.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2004-09-18 07:43:00
|
|
Inferno > svar 59, Sunny |
Du har rätt i att ur en sammanblandad ekonomi så föds ingen samhörighet. Utan det är genom en samhörighet som den sammanblandade ekonomin skapas. Att kalla det "beroende" är hur man vinklar det. På vilket sätt är det ett beroende om den ena parten tjänar mer än den andra? På vilket sätt är det ett tvång om det sker på en frivillig basis för att man vill se till sin familjs bästa?
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2004-09-18 07:49:00
|
|
Inferno > svar 60 Sunny |
Absolut, jag håller med att man även ställer upp för vänner. Men familj och vänner ser inte jag, som samma sak. Att ha mycket nära vänner som är mer som en i familjen är förstås en annan sak . Fast jag måste säga att jag inte "lånar" ut pengar till dem, jag ger dem om de behöver dem. Och jag vet om jag skulle behöva samma hjälp så får jag tillbaka. Det kallas tillit och samhörighet. Något som tyvärr är ovanligt i sverige idag.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2004-09-18 14:14:00
|
|
Sunny |
Tja jag kör oxå på tillit! Därför vågade jag vara ekonomiskt beroende i 5 år! O jag har som sagt bara sett positiva saker av att man behåller sin egen ekonoimi . Mitt ex "lånade ut" pengar i 5 hela år: Det var inget problem för vi visste att min tur skulle komma.Jag o exet vill våra barns bästa men vi kan ha olika prioriteringar om pengar även i dag. Jag tycker att resor o teater får kosta: Han tycker inte så.Han tycker att jag ger dem för mycket : Det tycker inte jag. *ler*
|
| |