|
Inlägg #41: Postat: 2004-09-16 13:20:00
|
|
Sunny |
Hejsan B! Jag har inte så ömma tår som du vet! Nej det nya med internet är ju att allt flera "vanliga" små människor får tillgång till den porr som förr bara florerade i en liten grupp. Böcker var dyrt på de Sades tid. Men barn var tyvärr vanligt förekommande i de vuxnas sexliv: fattiga barn vill säga. Läser du om häxprocceserna så hittar du en provklarta på dåtiden sexliv: Det var så jag menade att det kunde hänga i hop!
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2004-09-16 13:25:00
|
|
Sunny |
Man levde i ett mera öppet våldssamhälle förr." Årstafrun " berättar i sin dagbok att hon gav alla anställda o deras barn ledigt vid avrättningarna vid Skanstull: Det ansågs nyttigt för små barn att se folk styckas o sättas upp på stadsporten! Jämför med kvinnorna o barnen som satt hela dagarna o sladdrade runt giljiotinen under Franska revolutionen. Att våldet kom med TV,video o internet är en skröna.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2004-09-16 13:29:00
|
|
Sunny |
Fast den extrema lättillgängligheten för "gemene man" är ju ganska ny. Att jag kan sitta här o se hur de halshugger folk i Irak.
Men visst tror jag att våld avtrubbar: se bara på hur "vanliga" amerikanska pojkar betedde sig i Vietnam o nu i Irak.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2004-09-16 15:23:00
|
|
Elvy |
Uttalande av August Strindberg "Det är mannen, som lägger äggen och kvinnan är fågelboet. Hon kan ersättas, undanskuffas. Det gäller blott att hålla en konstant temperatur av 37 grader och bereda ett lämpligt näringsfluidum. Och så är mannen enmanciperad. Fullständigt."
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2004-09-16 15:27:00
|
|
Elvy |
Så det är därför inte osannolikt att fler än August Strindbergs första barn lämnades till änglamakerskor
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2004-09-16 15:53:00
|
|
Beckisbarnet |
Tjena Sunny! Jo, jag håller med dig..såklart: Och nog vet även jag tro det eller ej att våldet fanns även förr, till och med mer blodigt närvarande än det är idag. Men jag är heller inte den som påstår att våldet kom först med TV och video..
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2004-09-16 15:54:00
|
|
Beckisbarnet |
Svar 43: Ja, det är..kan man säga.. vad jag reagerar mot. Och bara för att människor alltid har huggut huvudet av varandra så innebär det ju inte att jag fördenskull tycker det är toppen att mina barn sitter och kollar på halshuggningspropgram på TV
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2004-09-16 15:56:00
|
|
Beckisbarnet |
Man kan och bör inte alltid se allt från perspektiv hundratals-tusentals år tillbaks i tiden. Dagens problem vi har måste diskuterar utifrån dess förutsättningar och tidsperiod. Det grövre våldet tenderar till att öka..och det är inte omöjligt att detta beror på en komersiell våldskultur, oberoende av avrättningarna vid Skanstull.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2004-09-16 17:42:00
|
|
Sunny |
Elvy: Under AS:s livstid vågade ingen skriva om den där lilla flickan.Eller snarare: man ansåg at det sköttes helt normalt. Föräldrarna var ju gifta med varandra o inte utfattiga men.. Förresten hade AS ett ännu tidigare barn med en piga som ensam fick upppfostra det: Den store satt väl o skrev på tjänstekvinnans son eller någonting sånt...
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2004-09-16 17:48:00
|
|
Sunny |
B: Våldet dröjde sig kvar länge. När jag gick i skolan fanns skolagan kvar! Eftersom jag var en "horunge" o mobbad så fick jag stryk både av lärare o av barnen. Jag kräktes alltid varje morgon innan jag gick till skolan som barn.Sönderrivna kläder o söndeskurna cyckeldäck gav ännu mera stryk hos fostermamman. På dagarna var jag alltid rädd för våldet: På nätterna låg jag vaken i panik eftersom jag skulle brinna för evigt i helvetet när jag dog.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2004-09-16 17:50:00
|
|
sunny |
Vilket satte stopp för min mest lockande utväg då: självmord. Då kom man nämligen aldrig ur helevetes eld: Det var en dödssynd. Uch det låter sorgligt. ska inte skriva om detta här egentligen men din oro för tv o internet verkar inte relevant för mig som du förstår.*ler*
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2004-09-16 22:50:00
|
|
Inferno > svar 35 |
Så enligt dig så skall alla ha sin EGEN ekonomi. dvs om kvinnan är arbetslös och mannen har ett jobb eller tvärtom så skall personen med jobb inte dela med sig av sina pengar, speciellt inte till sin närmaste familj. Men att dela med sig av sina pengar i skatt till någon helt okänd går bra?
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2004-09-17 00:27:00
|
|
Sunny |
Självklar ska varje vuxen människa ha en egen ekonomi. Hur nära vi än lever så prioriterar vi olika saker i livet. Att ha en egen ekonomi innebär inte att inte kunna hjälpa någon:tvärtom kan jag besluta det själv. Men viss saker kan göra mig förbryllad. Jag har alltid haft egen ekonomi o eget rum men när min dotter efter 15 års samboskap ville ha eget kylskåp blev jag paff!Den varianten var ny även för mig.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2004-09-17 05:02:00
|
|
Inferno |
Sunny, ser du inte poängen? Therese K menar att om den som tjänar mest pengar i familjen bara förlorar själv på att stanna hemma och inte familjen. hur i h-e går den ekvationen ihop? ja, jag vet att begreppet familj är helt okänt för många svenskar, Inte så konstigt då att de känner en rotlöshet och ensamhet. svensken har dragit singeln till absurdum
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2004-09-17 05:07:00
|
|
Inferno forts. |
Samtidigt tycker man "konstigt" att svenssons barn säljer sex? Ingen familj, inget ansvar, ingen samhörighet, vad konstigt att människor i detta självmords land gör ena dumheten efter varandra.
Personligen anser jag att min och min frus inkomst är familjens. Om det går bra för min fru eller mig, så går det bra för oss båda. Fler kanske borde pröva på det istället för att säga; jag köpte middagen igår -Ja men jag betalade bensinen i förrgår...osv
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2004-09-17 05:14:00
|
|
Inferno |
Ansvaret för barnen är föräldrarnas, ingen annans. Varken dagis, skolan eller Staten har detta ansvaret. Om det är dåligt inom familjen vilket pengar ofta kan vara en orsak till skapar det bråk, gräl, disharmoni osv. Den person som inte tror att familjeläget påverkar barnen eller att barnen inte ser detta skall helst avstå att skaffa några till att börja med.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2004-09-17 18:22:00
|
|
Therese Klaar |
Inferno, om var och en betalar lika mycket till barnen. Och köper och använder sina egna saker undviker man just de problem du talar om, nämligen att man bråkar om att den ena betalar mer eller mindre. Och samhörighet kan i högsta grad finnas i familjen även om de vuxna har varsinn ekonomi.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2004-09-17 18:32:00
|
|
Therese Klaar svar 2 till Inferno |
Om den ena föräldern blir arbetslös finns det väll inget som hindrar den andra parten att låna den arbetslöse pengar under tiden denne jobbar hårt på att hitta ett nytt jobb. Och visserligen betalar man för mycket skatt i Sverige, men skatten finansierar mycket av de saker man använder i samhället t.ex. infrastrukturen. Sedan att en del av skattepengarna används till mer tvivelaktiga saker är beklagligt.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2004-09-17 23:15:00
|
|
Sunny |
Ur en sammanblandad ekonomi föds ingen samhörighet utan snarast ett beroende.Man kan leva i en stor familj o ändå ha sin egen ekonomi. Ska man leva i hop i många år är detta nog nödvändigt eftersom man annars måste debattera prioriteringar hela tiden. Men jag o min man o senare ex hade en form av gemensma ekonomi så länge barnen var under 20 år. har man inga barn finns ju inget sådant behov: min man 2 o jag har aldrig haft ekonomi ihop fast vi levt samman i 25 år.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2004-09-17 23:19:00
|
|
Sunny |
Självklart ställer hela familjen upp när någon är sjuk,arbetslös eller vill plugga men det gäller ju inte bara den närmaste familjen utan även kompisarna o deras barn?
Min förste man försörjde mig i 5 år: jag födde 3 barn.Sedan arbetade han 6 tim/dag i nästan 10 år: då sköt jag till pengar.OK för oss. Alla måste hitta sin lösning.
|
| |