"Svenssons" barn säljer sex!

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2004-09-12 22:33:00
Sunny
Så sent som på 50 talet annonserades små barn ut som kattungar:" Flicka född av friska föräldrar" stod det i min annons. Samtidigt frodades de s.k barnpensionaten som medelklassen de som inte hade råd med barnflicka eller andra tjänstefolkanvände sig av.De funkade som en kennel där man lämnar in hunden eller katten över semestern eller annars. Tidigt 1900tal hade kvar änglamakerskorna. En ansedd o gift man som lämnade bort första dottern till en sådan var Strindberg:
Inlägg #2: Postat: 2004-09-12 22:38:00
forts
Barnet kom olägligt för hans o Siris karriärer! På barnpensionaten tillbringade många barn stora delar av året: en del tog även emot spädbarn. Så aldrig i historien har några barn i någon kultur fått tillbringa så mycket tid med sina föräldrar! som i dagens Sverige.!De fattiga arbetade dygnet runt: De rika lejde bort jobbet. Föräldraledighet.8 tim/arbetsdag,betald semester,lediga lördagar: u nam it.
Inlägg #3: Postat: 2004-09-12 22:45:00
Sunny
I bondesamhället fanns barnen nära föräldrarna rent geografiskt men de sköttes av de gamla eller av större barn: föräldrarna arbetade. Flickorna tjänade piga o var ganska "utsatta" för husets män: Ofta hade de inte en eget rum: utdragssoffan i köket stod sig in på 50 talet den med. Så ifall ungarna numera har det dålig beror det INTE på bristen på tid eller ork.Vi lever i barnets århundrade enligt Ellen key.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-13 00:34:00
Inferno
måste nog invända här. Vi kanske lever i barnets tid, men jag har tyvärr alltför oftast sett att de som passar barnen inte längre är föräldrar, far o morföräldrar utan tvn. Det är bara att inse faktum i dagens sverige har de flesta föräldrarna inte RÅD att ta hand om sina egna barn pga att båda MÅSTE arbeta för att försörja familjen.
Inlägg #5: Postat: 2004-09-13 10:32:00
Sunny
De flesta människor har alltid arbetat för sin försörjning. Relativt kort tid kunde en relativt liten grupp kvinnor leva på sina män. Detta är en historisk parantes i just vår kultur o möjligjordes av att vi gick i från bondesamhället där kvinnor arbetade enormt långa dagar till Den arbetsfria barndommen är ett annat nytt fenomen. När jag gick i klass 6 0 7 fick jag arbete till mina kläder. Höstarnas "potatislov",sommrarnas barnpassning o tidningsutbäring före skolan var det som gällde.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-13 10:38:00
Sunny
I dag får/behöver inte en 12 åring arbeta.Barn/bostads/underhålls bidrag var okänt för att inte tala om en generös föräldraförsäkring . Den är fortfarande den längsta i världen. Eller kan du nämna ett enda land som har lika generös ledighet vid en barnafödsel???? Så i dag har man verkligen råd att satsa på sina barn om man inte prioriterar annat.Det finns altid föräldrar som inte borde ha barn.
Inlägg #7: Postat: 2004-09-13 11:52:00
Karin
HEJA Sunny, jag kan inte annat än hålla med dig här, när jag var i yngre toåren fick jag ta hand om mina småsyskon för att mor skulle jobba..inte hamnade vi på gatan, knarkade eller hade sex med fedofiler för det..vi lekte och höll ihop istället..så helt har väl tiderna förändrats väldigt, dock måste jag säga att min 14 årige
Inlägg #8: Postat: 2004-09-13 11:53:00
Karin
han är med kopisar, röker,dricker inte, snor inte gamla tanters väskor..vi ver han är på kvällarna..och många föräldrar gör som vi...
tack för ordet
Inlägg #9: Postat: 2004-09-13 11:56:00
Karin
ursäkta stavfelen, men jag bråttom..återkommer i frågan...
Inlägg #10: Postat: 2004-09-13 12:47:00
Elvy
Bra Sunny. Jag har sparat dessa dina kommentarer i mina favoriter, skriv gärna en egen artikel här i sourze angående samma ämne, det skulle bli en lärorik historielexion för nutidens ungdomar
Inlägg #11: Postat: 2004-09-13 13:55:00
Niklas J
Mycket bra, Sunny. Alltid nyttigt att bli påmind om att det är över medel- och överklassens historia vi läser före 1920, ungefär.
Inlägg #12: Postat: 2004-09-14 03:51:00
Inferno > sunny svar 6
Går det bra informera dig att österrike har 2 års föräldraförsäkring? jämfört med sveriges 1 även tyskland har längre än sverige, dessa är de som jag vet med säkerhet det finns fler men jag kan dem inte i detalj. Tyvärr har du gått på S skitsnack om "fantastiska sverige" som vid en jämförelse med övriga västerländska länder står sig rätt slätt idag.
Inlägg #13: Postat: 2004-09-14 08:21:00
Therese Klaar
Jag är väldigt väl medveten om kvinnors vilkor för över hundra år sedan. Jag tar i artikeln överhuvud taget inte upp något sådant exempel. Det jag frågar i artikeln är om barn för t.ex. femtio år sedan frivilligt skulle ha utsatt sig för liknande saker som barn gör idag trots att de lever under relativt bra förhållanden materiellt, och inte gör det för överlevnad alltså?
Inlägg #14: Postat: 2004-09-14 08:24:00
Therese Klaar
Du verkar även ha missat det jag skrivit om medias inverkan. En sak är att bli uppfostrad av en barnflicka eller en släkting, en helt annan att bli uppfostrad av TV och annan media.
Inlägg #15: Postat: 2004-09-14 12:56:00
Sunny
Inferno: Kolla uppp vilka länder som låter mammor OCH PAPPOR ta ut en lika lång ledighet. Där är vi nämligen ensamma.
Inlägg #16: Postat: 2004-09-14 13:02:00
Sunny
Therese: För 50 år sedan fanns jag o mina syskon på barnhem eller i fosterhem. Min stora syster kom hem som 5 åring o utnytjades sedan sexuellt med mammans goda minne. De behövde mat förstår du. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort ifall någon vuxen närmat sig mig med kärleksfulla kramar tidigare men jag misstänker att jag varit ett lika lätt o frivilligt offer då som när jag var 15. Barn var inte så viktiga ens för 50 år sedan: Vi fick p-piller på 60 talet o inte fri abort förrän -75
Inlägg #17: Postat: 2004-09-14 13:06:00
forts
Det innebar att väldigt många barn var oönskade. Av min pappas 10 barn var ett!planerat o önskat: Den lillasyster ha sedan förgrep sig på under hela hennes barndom.Man visste väldig lite om barns behov: Min fostermamma gödde mig med grädde o annan fet kost: Ett runt barn var i henns värld ett friskt barn! I min värld var frikyrkan det som Tv är för många barn i dag.
Inlägg #18: Postat: 2004-09-14 13:08:00
Sunny
jag läste de raffladen berättelserna om Daniel i lejongropen,Josef o hans bröder etc. Det var dramatik det! Men jag håller med dig om att TV visar en jävla massa skit o att vi bör skona ungarna när de är små. Själv avstod jag helt ifrån att ha tv till barnen skulle börja skolan.
Inlägg #19: Postat: 2004-09-14 13:10:00
forts
men jag kan lova dig att förvissningen om att bli levande bränd i helvetet för min "arvsssynd "gav mig svåra sömnproblem som följt mig genom livet; barn tror gärna på de vuxna.
Inlägg #20: Postat: 2004-09-14 21:27:00
Hans
Hellre rädd för att brinna i "låtsashelvetet" än att brinna i något av alla de jordiska helveten som verkligen finns.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...