Inlägg #1: Postat: 2004-08-19 15:40:00
|
Biff |
Man blir inte full av att dela på en flaska vin till maten, och inte heller har man behov av att bli det. Hur ofta röker du mariujana till maten? Och hur ofta gör du det utan att bli berusad? Självklart är det helt upp till dig om du gillar att vara full, jag tänker inte moralisera, men det skär sig med din antisverige-propaganda när du påstår att alkohol fortfarande i huvudsak är ett berusningsmedel.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-19 15:40:00
|
Biff |
Det märks att du är ung när du tar detta förgivet. Ungdomars osäkerhet resulterar oftast i behov av berusning. Synd bara att du utgår från att ungdomar är den dominerande parten av befolkningen. Bara för att du och din omgivning använder alkohol i berusningssyfte, betyder inte att tex medelålders par i Italien gör det, och dessa är bra många fler, och mycket mer osvenska än du.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-19 15:40:00
|
Biff |
Politiskt korrekt journalistik är kanske inte riktig journalistik, men är en dokumentärfilmare som bara utgår från sina egna ögon en riktig dokumentärfilmare?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-19 15:49:00
|
Kevin |
Inställning till alkohol? Jag har ingen dömande inställning till alkohol eller folk som dricker, såvida inte deras drickande påverkar exempelvis vänner som blivit misshandlade under ruset... Annars accepterar jag denna drog som en bland många. Att jag inte drciker ofta är mitt eget val. Vad menar du med: Min inställning till alkohol? Förstår ej riktigt vart du vill komma...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-19 16:07:00
|
ab till biff |
jag tror de allra flesta dricker för att känna av alkoholens effekter oavsett grad, det samma gäller cannabis. de två har exakt samma syfte, att slappna av eller förändra någon del av medvetandet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-19 16:24:00
|
Biff |
ab, ok då tror vi olika. Jag menar fortfarande att det inte finns något "mellanläge" med cannabis. Antingen röker man, och blir knökfull på studs, eller så röker man inte och förblir nykter. Alkoholrus kommer ju mer gradvis och under flera timmar, man kan nöja sig med "salongsberusad". Kevin, jag förstår att du inte har någon dömmande inställning till alkohol vore ju konstigt annars, det jag syftar på är att du verkar tro att alla som dricker gör det för att bli fulla.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-19 16:27:00
|
Biff |
Du har så att säga en "helsvensk" inställning till alkohol, samtidigt som du flyr landet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-19 16:33:00
|
KevintillBiff |
Jag måste då tyvärr göra dig besviken och meddela att för många vana cannabisanvändare är likheten med en joint och ett två glas vin slående. Man blir lite salongsberusad och inte mer. Man känner sig lite lätt avslappnad. Du skriver att jag tror att alla som dricker gör det för att bli fulla.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-19 16:35:00
|
KevintillBiff |
Det har jag aldrig skrivit eller menat, däremot menar jat att detta kan bli en logisk följd och effekt av att man tvingar in ALLA i ett alkoholbeteende. Och det är detta jag menar är farligt då vi rent genetiskt är olika betingade för olika droger. Och ingen skall diktera, inte staten eller någon vilken drog som skall vara den allena gällande. Detta är DIKTATUR!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-19 16:36:00
|
ab till biff |
jag har själv rökt regelbundet tidigare och känner inte alls igen mig i den beskrivningen. jag använde cannabis som jag nu använder alkohol, det samma gäller för de av mina vänner som röker/har rökt...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-19 16:55:00
|
Biff |
Jag tänker inte hyckla med att jag inte hör till de vana cannabisanvändarna. De få gånger jag provat har det smällt till direkt. Men i övrigt, om man ska mäta den tid det tar att dricka två glas vin i lagom takt, med att röka en joint, kan vi utgå från att berusningshastigheten per sekund är bra mycket högre för rökeriet, för en anständig rök/drickare.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-19 16:56:00
|
Biff |
Den sociala delen av cannabis är vad som kommer efter att ruset slagit till, medan det är alkoholdrickandet i sig hos vuxna konsumenter som har blivit en social och gastronimisk ceremoni. Därför kan alkohol inte heller klassificeras som drog på samma sätt som cannabis.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-19 17:01:00
|
KevintillBiff |
Så den individuella berusninggraden per sekund påverkar din dömande attityd till alla som genetiskt hanterar cannabis bättre än du?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-19 17:04:00
|
KevintillBiff |
Vidare skriver du: för en a n s t ä n d i g rök/drickare. VAD menar du med anständig? Och i vems dömande ögon och från vilket dömande perspektiv?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-19 17:06:00
|
KevintillBiff |
Jag har filmat exempelvis Cannabis Cup tidigare i Amsterdam. En festival med cannabis KONSUMENTER, en social och gastronomisk ceremoni där man fick prova på riktig utsökt delikat cannabis för finsmakare. Vad är skillnaden?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-08-19 17:06:00
|
KevintillBiff |
Jag har filmat exempelvis Cannabis Cup tidigare i Amsterdam. En festival med cannabis KONSUMENTER, en social och gastronomisk ceremoni där man fick prova på riktig utsökt delikat cannabis för finsmakare. Vad är skillnaden?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-08-19 17:07:00
|
Biff |
Men för att återgå till det väsentliga, Kevin. Din svenskfientliga inställning till drogpolitik utmynnar i en väldigt svensk och ungdomlig syn på alkohol. Jämför: "Om man inte blev berusad av cannabis, varför skulle man då använda det?" mot "Om man inte blev full av vin, varför skulle man då dricka det?" Det var vad jag ville säga.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-08-19 17:09:00
|
Biff |
Med anstängig menar jag förstås en som dricker/röker tillräkligt ofta för att inte kallas nykterist, men inte är missbrukare.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-08-19 17:20:00
|
KevintillBiff |
Så var är din syn på svensk drogpolitik inklusive alkoholpolitiken?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-08-19 17:38:00
|
Biff |
Jag har ingen direkt syn på drogpolitik alls, eftersom jag tycker det är så trist att knapra siffror och statistik. Det som intresserar mig är snarare varför så många ungdomar ihärdigt kämpar för sin rätt att bli berusade. Att det är "för principens skull" tror jag inte ett dugg på. Det ligger snarare på ett personligt plan, eftersom i stort sett alla som vill legalisera droger själva använder dem.
|
|