Inlägg #41: Postat: 2004-08-23 23:48:00
|
Tommie Nygren |
Biff, är det inte så att du, liksom alla andra droganvändare, rationaliserar ditt eget användande? Det är fint, kontrollerat, civiliserat, någon annans bruk är okontrollerat en ung omogen person t.ex.. Din kommentar om Kevins syn på alkohol är kanske inte ute och cyklar men resten haltar betänkligt då du inte vill kalla alkohol för drog och menar att de flesta använder det ansvarsfullt. Och överdoser drabbar till 100 bara den som tagit drogen.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2004-08-24 13:44:00
|
Biff |
Tommie, nja... jag har aldrig påstått att jag inte dricker eller röker för att bli full, för det skulle vara en lögn. Men det händer ibland att jag dricker ett glas öl en varm sommardag, enbart för att det är gott. Och vid dessa tillfällen har jag heller aldrig varit ensam på krogen. Tvärtom har det varit fullsatt av folk som, liksom mig, köpt en öl för att svalka sig. Jag försöker inte värdera, utan bara belysa en skillnad mellan alkohol och cannabis. Överdoser drabbar även knarkarens anhöriga.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2004-08-25 22:41:00
|
Tommie Nygren |
Cannabis och öl är inte samma sak, plain and simple. Det ena är ett lösningsmedel som dödar hjärnceller och skadar levern och vars berusningseffekt enklast beskrivs med orden "apstadiet". Det andra är en hallucinogen drog som förändrar din uppfattning av världen. Det smakar gott, men ja, poängen är att bli berusad. Bara om man värderar berusning som nåt dåligt kan man se detta som negativt. Och om man dricker alkohol kan man ju förstå det.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2004-08-26 01:46:00
|
Biff |
Är det du som anser att poängen med alkohol är berusning, eller står det på flasketiketten? Berusning bör för övrigt värderas dialektiskt, och utifrån situationen.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2004-08-29 22:39:00
|
anna |
Biff: Om det nu bara är smaken du är ute efter smaken så varför inte dricka alkoholfria viner i fortsättningen? Smaken på dagens alkoholfria viner är fullt jämförbar med vanliga viner.
|
|