Varför allt fokus på tjejerna?

Den här tråden diskuterar artikeln Varför allt fokus på tjejerna?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-08-18 12:58:00
johanna
otroligt bra artikel! jag har själv tänkt i samma banor under en längre tid, är det verkligen så lätt att vara kille som medierna framställer det? jag har faktiskt väldigt svårt att tro det. män har enorma krav på sig, samtidigt som
unga flickors problem är överanalyserade. jag har aldrig känt någon press på mig från porrindustrin eller pinnsmala modeller, däremot har jag blivit väldigt upplyst av feministerna om att jag borde göra det. "för så har unga flickor det idag".
Inlägg #2: Postat: 2004-08-18 13:07:00
martin.
Feministerna har helt missat att det är en ny generation män som växer upp nu. En generation som saknar makt, pengar... allt det där som 40-talisterna använt för att förtrycka kvinnor. Man är dock inte sen med att ändå trycka till de här killarna. Trots att de egentligen är precis lika vilsna och förvirrade som många tjejer. Fegt och otroligt irriternade.
Inlägg #3: Postat: 2004-08-18 13:45:00
baby
Jimmy,lär dig skillnaden mellan de och dem,det ser inte snyggt ut i en annars mycket välformulerad artikel
Inlägg #4: Postat: 2004-08-18 13:47:00
elin
Du har så väldigt rätt.
Inegn pratar om att killarna har MINST lika mycket krav och press på sig i dagens samhälle.Det finns hur många kvinnor och tjejer som helst som för kvinnans talan,men vem för mannens,och framför allt den unge killens?Jimmy,det är bara för dig att ta första steget!kram/
Inlägg #5: Postat: 2004-08-18 14:04:00
Micke
Lite amatörpsykologi: det skulle inte förvåna mig om en del unga tjejer utvecklar problem av olika slag just pga den tunga fokuseringen på unga tjejers problem som därigenom blir självuppfyllande profetior. Det kan ju bli ett sätt att sätta sig själv i ett sammanhang i en osäker ålder.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-18 15:28:00
Anna Drangel
Ju fler killar som du som tar upp denna fråga, desto mer fokus skulle nog media ge.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-18 15:52:00
Thomas L. Aabo
Väldigt bra artikel och ämne.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-18 17:01:00
Lasse P
Mycket bra artikel. Här en sajt som jag tror är något för dig: www.antifeminist.nu De har en förening också man kan gå med i: Antifeministiska samfundet. Deras motto är "Mot feminism - för jämställdhet".
Inlägg #9: Postat: 2004-08-18 17:18:00
László
Mycket bra artikel. Jag skulle vilja lägga till lite som rör ämnet sex. Som kille betraktas man som ett porräckel om man säger att man gillar stora bröst. Tjejer som säger att de vill ha killar med stora kukar är bara coola och vet vad de vill ha. Tjejer som köper en dildo anses vara självständiga: de tar hand om sig och sin sexualitet. Vad säger man om en kille som har en lösfitta? Jo, han är ensam tragisk och kanke lite perverterad...jämställt så in i helvete.
Inlägg #10: Postat: 2004-08-18 17:49:00
Magnus
Skitbra artikel! Five points!
Inlägg #11: Postat: 2004-08-18 19:26:00
Mange
Helt rätt Jimmy, ge igen med samma mynt, gnäll snyft och dravel.
Var en karl och BIT IHOP för f-n!
Inlägg #12: Postat: 2004-08-18 22:27:00
Björn
Jag tror man är lite fel ute om man framställer det som att prata om tjejers ELLER killars problem, eftersom det rör sig om samma typ av problem. Det går inte att enbart lösa det ena könets problem utan att samtidigt lösa det andra könets. Jag tror inte att det egentligen handlar om hur idealen ser ut, utan mer om vårt sätt att förhålla oss till idealen.
Inlägg #13: Postat: 2004-08-19 02:02:00
Inferno
Bra och nyanserat skrivet och formulerat. Kände även igen en hel del i det resonemanget. Har nog kommenterat för mycket i detta ämne. keep up the good work.
Inlägg #14: Postat: 2004-08-19 02:12:00
Inferno
Varför inte vända på steken istället för att belysa alla sk. "problem". Sverige är så tröttsamt fokuserat på att alla har problem. Varför inte istället för att säga "att det inte är mycket bättre att vara man" så säger man "det är inte sämre att vara kvinna", "det är inte sämre att vara smal" " det är inte sämre att ha små tuttar" osv. Problemet i Sverige är att man trycker ner sig själv, till skillnad mot andra som lyfter upp sig själva!
Inlägg #15: Postat: 2004-08-19 03:16:00
jennie
Mycket bra skrivet! Det var precis de här tankarna som dök upp för mig också nu när diverse politiker och feminister manar till kvinnouppror. Vill också kalla mig enbart individualist eller humanist istället för feminist. Bra text!
Inlägg #16: Postat: 2004-08-19 07:44:00
Maria
Det är väl inte tjejerna som har problem med att killar gråter?
Det är ju killarna som inte kan acceptera att en kille vågar visa
känslor.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-19 12:25:00
Lina
Ja, nu har väl tjejerna fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Det tusenåriga patriarkatet och den totala fokseringen på män genom alla tider är hotad. Stackars killar. Det finns verkligen ingen längre som bryr sig om er individer, nu är det bara oss tjejer man bryr sig om.
Inlägg #18: Postat: 2004-08-19 12:33:00
Mange
Det är mycket snack om att visa känslor. Det är ett minst lika stort problem att folk inte kan kontrollera sina känslor. Hat, ilska, hämdbegär, sexuellt begär till barn etc är också känslor. Nä, lär er att bita ihop istället, alla snyftpellar pervon och bråkstakar.
Inlägg #19: Postat: 2004-08-19 22:02:00
Susanne J
Det är bara ett Vänsterfenomen. Ute i den riktiga världen som räknas är det hyfsat jämlikt mellan könen idag.

Men visst, I Sverige har vi tjejer ett priviligierat utgångsläge. Det får jag väl vara ärlig nog att erkänna.
Inlägg #20: Postat: 2004-08-20 00:59:00
Rasmus, medman
Tack for att du delar med dig av det har!
Jag kanner igen mig i dina tankegangar. Men... I slutandan ar det bara DU som kan andra pa din situation.
Dock, en mer valbalanserad debatt, tack!
credit till dig!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...