|
Inlägg #1: Postat: 2004-08-12 22:20:00
|
|
Inger |
Pedofilen. som kan vara hetro, homo elller bisexuell, dras sexuellt till ett barn som inte ens har något sexuellt aktivt liv då bl a aktiva hormoner saknas. Inte ens inom juridik nämns pedofili som en sexuell läggning. Ej heller inom medicin, psykologi alt. psykiatri. Orsaker till pedofili kan däremot delvis vara delade.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-12 22:21:00
|
|
Inger |
Man kan givetvis kalla något för vad man själv vill ha det till, Det är inte så sällan homosexuella blivit anklagade för att även vara pedofiler. Något att tänka på när man talar om sexuell vuxen läggning.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-12 22:44:00
|
|
Lelwani |
I DSM-IV-TR benämns pedofili och alla andra former av parafilier så som sexuella störningar, dvs i folkmun sexuella avikelser. Personligen tycker jag att alla sexuella avikelser bör omfattas av diskrimineringslagar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-13 02:50:00
|
|
Sunny |
L: Ja de bör inte få arbeta på dagis i alla fall. Risken är för stor.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-13 10:51:00
|
|
Anders Svensson |
Och vad tror du att jag kan göra som är så riskfyllt då? Om man väljer att arbeta med barn för att man vill tillfredsställa sin lust så förstår jag vad du menar. Men tänk om man gillar barn på andra sätt då? Man kan inte diskriminera personer hur som helst på grund av deras personlighet. Det är emot de mänskliga rättigheterna: Länk: regeringen.se
"Rättigheterna gäller ALLA - Utan diskriminering på grund av VEM man ÄR"
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-13 12:12:00
|
|
Lelwani |
Det jag skrev kanske kunde feltolkas. Jag menade såklart att folk med sexuella avikelser borde skyddas mot diskriminering som alla andra.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-13 13:52:00
|
|
Sunny |
Anders: Jag yttryckte mig slarvigt här. Jag menar att en pedofil som dömts för övergrepp på barn inte ska få arbeta med barn i någon ålder. Den som inte begått något övergrepp kan naturligtvis arbeta där: Hur skulle vi annars göra?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-14 14:28:00
|
|
Stefan_B |
Anders Svensson: Jag vill minnas att någon tidigare har lyft fram exempel på pedofiler som har trott sig kunna hantera sin läggning men som ändå har kommit att utföra övergrepp. Det behöver inte gälla dig, men varför utsätta sig för risken? Säkerligen kan ett arbete med barn innebära en risk för "frestelse". Varför välja ett yrke där risken ändå är markant högre än ett mer "neutralt" yrke?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-14 15:46:00
|
|
Anders Svensson |
Stefan_B: Det är upp till personen själv att avgöra risken. Det är inget unikt problem att människor har jobb som de är olämpliga för. Jag är övertygad om att övergrepp inte beror på den sexuella dragningen i sig. Man borde oroa sig mer över aggressivitet och empati. Om någon känner en lockelse att begå övergrepp så bör denne söka hjälp, men det ska inte vara skamligt. Det är ingen omöjlighet att jag i framtiden kanske provar att jobba med barn. Jag ser inget problematiskt med det.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-14 18:31:00
|
|
Hans Engnell |
Det finns väl olika sorters pedofiler, om jag inte minns fel. Dels s.k. "self-oriented" som löper störst risk att begå övergrepp, dels s.k. "child-oriented" som ser barnets behov och inte sina sexuella lustars. Typ.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-14 18:50:00
|
|
Anders Svensson |
Hans Engnell: Jag är inte så insatt i de där begreppen. Men om det går att dela in pedofiler i sådana grupper så finns det säkert vissa som hamnar alldeles på gränsen. Själva dragningen till barn kanske är lika, medan förhållningssättet till barn skiljer sig. Det handlar mycket om hur pedofilen är som person, precis som för vem som helst.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-15 12:53:00
|
|
Solen |
Jag fattar i alla fall inte varför - om man vet att man tänder sexuellt på barn - ska utsätta sig för frestelsen på jobbet varje dag. Vad tänker och ser du när du badar en liten tjej? Får du stånd? Jag menar inget illa här, men pedofiler på dagis är inget jag skulle vilja förorda i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-15 14:53:00
|
|
Anders Svensson |
Solen: Det spelar ingen roll vad du anser om pedofili. Kan du tolerera att en pedofil jobbar med barn om han/hon själv anser sig lämplig till det yrket? Enligt de mänskliga rättigheterna så är det DIN skyldighet att tolerera MITT val av arbete oberoende av vem jag är. Jag har RÄTT att jobba med barn om jag anser mig lämplig till det. Men om en person har dömts för brott så ska detta naturligtvis kunna innebära ett hinder i val av arbete. Men det spelar INGEN roll vem man är.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-15 14:54:00
|
|
Hans Engnell |
Detta är ju en jäkligt svår fråga. Jag kan hålla med Solen om att risken kanske är för stor. Men samtidigt vet vi ju inget om hur många, rent statistiskt, som begår övergrepp, hur stor risken verkligen är. Om det är en person som bara bryr sig mycket om barn och är en utmärkt "dagisfröken", borde det väl inte vara några problem.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-15 22:51:00
|
|
Beckisbarnet |
Att ha sexfantasier om barn kan knappast sägas vara olagligt, men en person som är exlusivt pedofil kan heller knappast kallas normal. Den personen är störd! Jag tycker att Anders Svensson resonerar på ett väldigt naivt och egoistiskt sätt.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-08-15 22:55:00
|
|
Beckisbarnet |
Istället för att inse sin störning så ropar Anders Svensson på acceptans och att han skall kunna "vara stolt" äver att vara pedofil. Att vara pedofil är inget man bör eller ska vara stolt över, varför jag tycker att Svensson resonerar helt uppåt väggarna. Inse istället att du är störd & försök att hitta orsakerna. Att tända sexuellt på barn är en sjuklig fixering som måste behandlas av konmpetenta läkare, och det skall fanimej INTE accepteras av samhället!!!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-08-15 22:56:00
|
|
Anders Svensson |
Beckisbarnet: Jag hoppas att du kan motivera din kritik. Jag börjar bli van att få "ogrundade" påhopp och bryr mig inte om folk som inte kan motivera sina påståenden.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-08-15 22:57:00
|
|
Beckisbarnet |
Finns det överhuvudtaget något sunt eller vettigt i att en vuxen tänder sexuellt på ett barn?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-08-15 23:03:00
|
|
Anders Svensson |
Beckisbarnet: Hmm. Sjuklig fixering? För mig är det mycket mer än en fixering. Jag har en identitet där jag upplever nått speciellt när jag är med barn inte bara sexuellt alltså. Att du ser det som sjukligt är bara en åsikt bland många. Du har rätt att ha din åsikt, och jag har rätt att ha min. Det rent sexuella är en privatsak, men min personlighet ska jag inte behöva dölja. Hur kan du ens ifrågasätta detta?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-08-15 23:03:00
|
|
Beckisbarnet |
Jag motiverar mina påståenden med att ifrågasätta hur du överhuvudtaget ska kunna utöva din pedofila "läggning" i praktiken?!
Anser du dig störd eller inte? Om du anser dig störd, varför vill du då vara stolt över att du är psykiskt störd?? Om du inte anser dig störd, hur ska du då kunna förklara det sunda i om du eventuellt skulle ha sex med ett barn?
Du vill att samhället skall ge dig ett erkännande som pedofil, men du förtjänar det inte!!
|
| |