Pedofildebatten

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-03-02 00:32:00
Jan E
Jaha, så om en ung tjej har sett ut som en hora – vilket naturligtvis en advokat av Norbergs typ säkert är den rätte att avgöra – så skulle detta faktum vara en förmildrande omständighet för föräldrarna? Och då måste man också ha förståelse för att föräldrarna i ett säkert välmenande uppfostringssyfte har ägnat sig åt långvarig misshandel av sin dotter? Att jag inte tänkte på det.
Inlägg #2: Postat: 2004-03-02 00:32:00
Jan E
Har man kort kjol och är rejält spacklad i facet så får man naturligtvis skylla sig själv om man får lite stryk. Och fadern kan naturligtvis inte klandras för att dottern till slut blir så rädd för faderns våld att hon hoppar ut genom fönstret på 3:e våningen. Fint tänkt Christer!
Inlägg #3: Postat: 2004-03-02 02:18:00
CH
Det är du som tänker så, inte jag!
Bäste Jan. Mvh CH
Inlägg #4: Postat: 2004-03-02 08:22:00
Sunny
Jan E: Du svarade så bra här att jag slipper. För visst får man misshandla någon som liknar en hora?
Inlägg #5: Postat: 2004-03-04 10:42:00
Christer H
Jag blir lite mörkrädd här.. Jan E och artikelförfattarinnan framför åsikter om att man "får" begå grova brott. Förmodligen menar de tvärtom..?Vem gör inte det? Ingen! förutom svaren 1,2,4 ovan har påstått något annat. Vart vill de komma??
CH
Inlägg #6: Postat: 2004-03-04 11:09:00
Yanni
CH: Nä det är ju känt vid det här laget att ironi inte går fram på internet... Man får skriva: OBS *ironi* för att vissa ska fatta. Alltså klartext: Hur fan hon än ser ut så har ingen rätt att misshandla henne. Klart nog?
Inlägg #7: Postat: 2004-03-04 12:06:00
Jan E
Till Christer: Jag trodde att det skulle framgå med all önskvärd tydlighet att mina formuleringar i svar 1 och 2 var ironiska! De var en reaktion på din överslätande kommentar om advokat Norbergs kränkning av den misshandlade flickan. En advokat beter sig inte så i en svensk rättssal.
Inlägg #8: Postat: 2004-03-04 12:45:00
Sunny
Resten av storyn är ÄNNU värre: det var dommaren som tyckta att Advokaten skulle använt ordet prostituerad i stället. Så de får man misshandla????
Inlägg #9: Postat: 2004-03-04 12:46:00
Sunny
O Jan E: jodå din ironi var övertydlig rentav.
Inlägg #10: Postat: 2004-03-05 17:37:00
Christer H
Jag känner väl igen och till ironi som retoriskt knep. Jag använde det tyvärr själv ovan. Vilket ni inte verkar fatta... Det som skrämmer mig är att ni verkar tro att jag och advokaten anser att horor "får misshandlas". Ingen! "får" misshandla någon oavsett yrke! Ironi som form ger ingen rätten att pådyvla andra åsikter de aldrig hyst eller framfört. Mvh CH
Inlägg #11: Postat: 2004-03-06 23:55:00
Elin
Christer. Poangen ar inte att advokaten forsvarar de han fatt i uppdrag att forsvara, utan vad det ar han ser som ett forsvar.
Inlägg #12: Postat: 2004-03-07 13:24:00
Sunny
Just det Elin!
Inlägg #13: Postat: 2004-03-07 17:42:00
Christer H
När det gäller att bedöma ett brott och dess påföljd, är det upp till rätten att värdera uppsåt och ev. förmildrande omständigheter. Föräldrars rättighet och skyldighet att fostra sina barn för deras eget bästa, är givetvis aspekter som måste beaktas och påtalas. Eftersom "horor"är en sån föraktlig grupp, obs! de flestas inkl. mina antagonisters syn, kan det visst vara förmildrande av föräldrar att inte vilja se sina barn sådana. Mvh CH
Inlägg #14: Postat: 2004-03-07 17:48:00
Christer H
Lägg in ett frågetecken efter "antagonister" ovan. Då har jag inte påstått något felaktigt. Själv anser jag fö. varken "hora" eller "prostituerad" vara något skällsord. Att "se ut som en hora" är en beskrivning av vissa yttre företräden, ingen ned-värdering i sig. Mvh CH
Inlägg #15: Postat: 2004-03-07 20:53:00
Sunny
Även om man ÄR en hora så är det olagligt att misshandla alla människor i det här landet. Det bör en advokat känna till.
Inlägg #16: Postat: 2004-03-08 10:44:00
Christer H
Detta börjar bli Kafkalikt... Driver du med mig Sunny? Ironi?? Jag har tydligt svar5,10 redogjort för att sveriges lagar gäller ALLA, det behöver inte påpekas. Advokat Norberg har mig veterligen aldrig heller påstått något annat. Visa det i så fall med direkta citat! Läser du öht. mina inlägg? Mvh CH
Inlägg #17: Postat: 2004-03-08 19:05:00
Sunny
Visst läser jag dig. Du inser bara inte att det är du som har en Kafkalik inställning som inte kan ta till dig hur kränkande den här mannen uppträdde. Min bästa väninna sedan många år är hora eller prostituerad Hur tror du hon känner sig efter en sådan replik?
Inlägg #18: Postat: 2004-03-08 19:59:00
Christer H
Vad är en "Kafkalik inställning"? Varför svarar du inte på det jag anför? Vad har din väninna med saken att göra? Frågan gäller huruvida det var relevant i målet med påpekandet om att klädsel- och smink-? val påminde om prostituerades. Jag anser det. Och domaren likaså. Mvh CH
Inlägg #19: Postat: 2004-03-08 21:35:00
Sunny
CH: Hur många horor känner du privat? Jag känner ganska många eftersom jag är medlem i Föreningen Rosea. De ser inte ut som i franska filmer förstås du utan som helt vanliga kvinnor. Därmed visar karlen sin okunnighet o sina fördommar om horor. Själv känner jag horor som doktorerat. Proffessor Gail Petersen var en gång hora.
Inlägg #20: Postat: 2004-03-08 21:39:00
Sunny
Men även om det funnits någon särsklid "horkostym" o flickan burit den så ursäktar detta inte en sekund att han försöker förminska föräldrarnas skuld genom att skuldbelägga offret. Hon skulle vara "skyldig" till "ovarsam klädsel"? o det skulle vara förmildrande? Vilken logik?Eftersom du nämnde Kafka så trodde jag du läst hans böcker: därför ref jag till honom.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...