Pedofildebatten

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2004-03-11 00:24:00
Jan E
Ett rejält syftningsfel smög sig in i mitt svar 39. Ber om ursäkt. Får skylla på trötthet.
Inlägg #42: Postat: 2004-03-11 13:17:00
Sunny
Tack gode gud tat det finnns män med en normal kvinnosyn.De leve!
Inlägg #43: Postat: 2004-03-11 16:18:00
Christer H
En argumentation blir inte bättre av att man upprepar den i skräniga ordalag. Man kan inte "skuldbelägga" offer, i en svensk domstol! Endast de tilltalade kan dömas skyldiga. Beroende på brottets rubricering, grovhet och uppsåt, kan påföljden variera. Föräldrarnas ev. omsorg om sin dotter kan vara förmildrande i uppsåtsvärderingen. Vad är en "normal kvinnosyn" Sunny? MVh CH
Inlägg #44: Postat: 2004-03-11 19:51:00
Jan E
Svar 43: Nu talade jag inte om att skuldbelägga i rent juridisk mening, men inte ens det fattade du. Man får tydligen vara övertydlig när man diskuterar med dig.
Inlägg #45: Postat: 2004-03-11 20:57:00
Sunny
CH: Du har nog missat hela debatten denna veckan oxå? DN var bäst förstås. Att hela 95 av de som anmäler våldtäkt inte ens får sin sak prövat är inget problem för dig eller? I många fall hålls inte ens ett första förhör med känd gärningsman. I fallet jag följer nu flicka 9 år tog det över 1 år! att höra mannen,o ett halvår till för att lägga ner åtalet. Ändå erkände han stora delar i de första förhöret.
Jag hoppas det aldrig händer någon du älskar.
Inlägg #46: Postat: 2004-03-11 23:46:00
elin
CH: detta blir min sista kommentar till dig. for tredje gangen upprepar jag som svar pa37 & 38: att advokatenhar ratt och skyldighet att forska efter formildrande omstandigheter har ingenting att gora med vad vi diskuterar. om du inte forstar hur vad vi faktiskt diskuterar vilket jag inte tanker upprepa har att gora med kvinnofientlighet far du val lasa "flickan och skulden" eller nagot. tyvarr betalar jag 6 for internet, sa nu drar jag.
Inlägg #47: Postat: 2004-03-12 08:27:00
Sunny
Elin: Right! Debatten har startat om igen i pressen så det lär bli turbulent.
kram på dig.
Inlägg #48: Postat: 2004-03-12 16:06:00
Christer H
JE, i domstolar sysslar man med juridik, inget annat. Om du vill kalla försök till mildrat uppsåt hos de tilltalade för "skuldbeläggande av offret" så är det upp till dig. Men det är inte normalt språkbruk, bara tendensiöst. Skuld"ansvar för ett fel el. brott" -Bonniers sv. ordbok. Och varför skulle en advokat ägna sig åt någonting ovidkommande och meningslöst? Så vad menar du? Mvh CH
Inlägg #49: Postat: 2004-03-12 16:18:00
CH
Sunny, jag ställde ytterligare en rak fråga, om "normal kvinnosyn", du väljer återigen att inte svara.... Vad har våldtäktsutredandet med det vi diskuterar här att göra?? Den debatten handlar om poliser och åklagares jobb inte advokaters. Om vi inte kan hålla oss till saken lär aldrig denna tråd sluta... Puh. Mvh CH
Inlägg #50: Postat: 2004-03-12 16:29:00
CH
Elin, ni anser att det är kvinnoförnedrande och ovidkommande det Noreberg sagt, det har jag fattat. Jag delar emmellertid inte denna uppfattning. Och ni lär inte övertyga mig om ni så upprepar er 3, 5 eller 100ggr. Vi bedömer det inträffade olika, jag kan nöja mig med det. Kan ni?
Jag HAR läst Wennstams bok. Mvh CH
Inlägg #51: Postat: 2004-03-13 00:01:00
Jan E
Christer: Vill du påstå att det är juridik som N sysslar med när han kränker ett misshandelsoffer?! Och du frågar varför en advokat skulle ägna sig åt nåt så ovidkommande? Ja, du kan ju fråga Noreberg varför han de fakto har gjort det! Typer som N har ö h t inte i en rättssal att göra?! Det kanske har undgått dig att N t o m har fått allvarlig kritik av ordföranden i domarkollegiet? Vi behöver kunniga, fördomsfria och ansvarsfulla försvarare, inte grottmänniskor som N.
Inlägg #52: Postat: 2004-03-13 09:41:00
Sunny
Jan E: grottmänniskor: Så adekvat! Jag borde kommi på det först*ler*
Inlägg #53: Postat: 2004-03-13 11:08:00
Jan E
Sunny: Jag läste i tidningen i dag att föräldrarna har fått sänkt straff med ett år. Flickan lär ha lämnat en oriktig uppgift för att skydda – inte sig själv, utan modern! Detta gjorde att rätten misstänker att hon kan ljuga om annat också. Så går det alltså till. Det är för sorgligt. Och vem vet vilken roll Norebergs famösa uttalande har spelat.
Inlägg #54: Postat: 2004-03-14 05:57:00
Elin
nu ar jag har igen!
christer - ingen har kallat forsok till formildrat uppsat for skuldbelaggande av offret, utan advokatens motivering till varfor just det borde galla som formildrande omstandigheter. det har ingenting med juridik att gora. mycket enkelt.
Inlägg #55: Postat: 2004-03-14 12:01:00
Sunny
Jan o Elin: det fungerar mycket dåligt i dag. "Mitt " fall: En då 8 årig flicka berättar o namnger mamamns sambo. Efter 6 månader ung hörs barnet. Efter ytterligare ett halvår hörs mannen verfter det hela läggs ner delvis motiverat att det gått för lång tid! När pappan ringde sade den frustrerade polisen att han ensam 40 likadana utredninger!
Inlägg #56: Postat: 2004-03-14 23:43:00
elin
ofattbart. men jag tror att freden inte ar langt borta. om det betyder nagot
kram, elin
e.adlerzworg.com
Inlägg #57: Postat: 2004-03-16 21:14:00
Christer H
JE fortsätter med sina tendensiösa överdrifter. Att ljuga i rätten är allså ok? Sunny debatterar andra frågor och vägrar svara på mina... Elin, jo JE har gjort det i svar.39,40. Detta var mitt sista inlägg i denna tråd. Mvh CH
Inlägg #58: Postat: 2004-03-17 22:04:00
elin
christer: jan syftar pa att det advokaten tar upp som formildrande omstandigheter skuldbelagger flickan.INTE att han skuldbelagger offret genom att forsoka finna formildrande omstandigheter.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...