Pedofildebatten

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-03-08 22:09:00
elin
eligt min erfarenhet kan nagon som ser ut som en hora helt enkelt vara en tjej som visar naveln. det beror pa ens perspektiv. alla har sitt eget perspektiv som de domer utifran och ratten bestammer om det ar rimligt eller ej. vi reagerar pa vad det ar som anses vara "ormildrande omstandigheter" - ett kulturfenomen etsat i diverse manniskors syn pa tingen. och forkastat just den installningen.
Inlägg #22: Postat: 2004-03-08 22:10:00
forts
alla verkar fatta detta forutom du christer. tycker du inte att det ar en forkasterlig installning? vart ar det du vill komma?
Inlägg #23: Postat: 2004-03-08 22:40:00
Christer H
Jag har läst Kafka, och anser inte att han hade någon speciell "inställning" som kan appliceras på mig... Varför kan du inte bara svara på frågan? Beträffande advokaten, så är det hans jobb att "försöka förminska föräldrarnas skuld" Ingen, utom du, har pratat om att målsägaren skulle vara skyldig till något! Vad får du det ifrån? Dina, eller mina, horbekanta har fortfarande inget med sakfrågan att göra. Mvh CH
Inlägg #24: Postat: 2004-03-08 22:58:00
Christer H
Helt rätt elin, rätten bestämmer, men utifrån lagtexter, förarbeten och praxis. Och detta handlar om ett överklagat fall i hovrätt. Så vi får nog förutsätta att hovrättsråden kan se saken i ett större pespektiv än "sina egna"... Vilket "kulturfenomen och inställning" syftar du på? Och även till dig, flickan har aldrig varit åtalad. Mvh CH
Inlägg #25: Postat: 2004-03-08 23:12:00
Christer H
Dit jag vill komma trodde jag framgick med tydlighet av min 1:a kommentar... Advokat Noreberg sköter sitt jobb. Inte vidare avundsvärt och kanske inte så jättelyckat, men ändå bara sitt jobb. Menar ni "alla som fattar" att han inte skall göra det dvs. försöka finna förmildrande omst. ? Mvh CH
Inlägg #26: Postat: 2004-03-09 11:20:00
Sunny
Jag har svarat på din fråga: Advokaten i fråga har misskött sitt jobb! Förtal är ett brott i sig,liksom en del advokater trampar snett o t.ex hjälper klienten att placera pengar från brott. Till o med advokatsamfundet ska ta upp det här fallet o de brukar värna om de sina i det längsta. Advokater lyder liksom alla medborgare kungen undantagen under samma svenska lag. Är det någonting mera du inte förstår så be om info hos advokatsamfundet.
Inlägg #27: Postat: 2004-03-09 12:09:00
Christer H
Vet svenska advokatsamfundet hur du och elin tänker?? Du/ni har ett märkligt sätt att diskutera... Jag kan räkna upp säkert 10 raka frågor jag ställt i tråden ovan som jag inte fått något svar på. Frågan: "vad är en Kafkalik inställning" besvarade du med att "du trodde jag läst honom..." Är det ett just svar på en rak fråga? Är Noreberg fö. misstänkt för brott? Mvh CH
Inlägg #28: Postat: 2004-03-09 13:16:00
Per W
"Min klient tyckte att offret såg ut som en neger" skulle alltså kunna vara en förmildrande omständighet i brottsmål där den anklagade är rasist??????
Inlägg #29: Postat: 2004-03-09 13:46:00
Christer H
Nä, det skulle det inte PW. Hur kan du tycka det? Tvärtom, "...anses som försvårande om brottet haft motivet att kränka en person, en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer på grund av "ras", hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller annan liknande omständighet." ur brottsblken 29:2. Men vad har detta med vår diskussion här att göra?? Mvh CH
Inlägg #30: Postat: 2004-03-09 14:34:00
Sunny
Christer:Du saknar tydligen förmågan att förstå skriven text. Det kan nog ingen här hjälpa dig med.
Ja advokaten är i nuläget misstänkt för förtal: vi får se hur det går med det. Mitt tipps: Inget åtal.
Inlägg #31: Postat: 2004-03-09 14:35:00
Sunny
Per W: Där satte du huvudet på spiken.
*skrattar*
Inlägg #32: Postat: 2004-03-09 15:59:00
Christer H
Det har inte framkommit någonstans förrän i svar.26 att Noreberg är "misstänkt för brott" dvs. någon har anmält honom. Detta visste jag därför inte om. Förtal är brott javisst, men en anmälan gör ingen till brottsling, knappast ens till misstänkt om undersökningen snabbt läggs ned. Det sistnämnda tror ju även du blir utgången. Att förstå skriven text är mitt jobb, så det behöver jag ingen hjälp med. En god kommunikation beror på bägge parters förmåga och vilja. Hur är det med era? Mvh CH
Inlägg #33: Postat: 2004-03-09 17:26:00
Sunny
Liksom du tror jag att detta inte går till åtal.Hur advokatsamfundet ställer sig i slutändan vet ingen i dag. Men en vuxen människa borde inneha så mycket av etik o moral att detta inte kunde hända? Omskolning rekomenderas. Hoppas att du sköter ditt jobb bättre än denna dålige advokat trots att du fär kämpa med läsförståelsen.
Inlägg #34: Postat: 2004-03-09 22:44:00
elin
christer, som jag sagt kritiserar vi inte advokaten for att han forsoker hitta formildrande omstandigheter, vilket ar hans uppdrag. vad vi kritiserar ar vad han tar upp som formildrande omstandigheter: att foraldrarna tyckte att hon sag ut som en "hora".
Inlägg #35: Postat: 2004-03-09 22:45:00
forts
vi anser att detta inte bor galla som formildrande omstandigheter och menar att det faktum att han ens kommer pa iden att ta upp det som forsvar kan sattas in i ett storre, kulturellt sammanhang praglat av kvinnofientlighet. DET ar vad sunny ville komma. om du har nagra asikter om det ar detta ratt rum for dem: var sa god.
Inlägg #36: Postat: 2004-03-09 22:56:00
Sunny
Elin: Exakt detta är vad jag vill ha fram o det tror jag nog att de flesta anständiga människor inser?
Inlägg #37: Postat: 2004-03-10 10:59:00
Christer H
Med största sannolikhet kommer inte hovrätten heller att tycka att detta är något förmildrande, inte heller jag anser det. Däremot har advokaten rätt och skyldighet att förska finna sådana omständigheter. Föräldrarnas ev. men missriktade omsorg om sin dotter är en sådan omständighet. Nu blev detta försök misslyckat, pga. mediastormen. Detta bör en duktig advokat kunna förutse och därför formulerat sig annorlunda....
Inlägg #38: Postat: 2004-03-10 11:11:00
CH forts.
Den kvinno och sexual-fientliga kulturen som förmodligen föräldrarna är präglade av är väl uppenbar? Åklagaren tar säkerligen upp den tråden. Dessa "kulturyttringar" är inte något förmildrande, snarare tvärtom i mina ögon. Däremot har jag svårt att tolka Norebergs yttrande som kvinnofientligt. Och ni har inte lyckats övertyga mig om den saken heller. Hans ordval var olyckligt, men debatten är en storm i ett vattenglas. Jag vidhåller den uppfattningen. Mvh CH
Inlägg #39: Postat: 2004-03-10 23:43:00
Jan E
Christer H: Du påstår att Noreberg bara sköter sitt jobb och du har svårt att tolka hans yttrande som kvinnofientligt! Hur fan tänker du? Inser du inte det fullkomligt horribla i att Norebergs egen uppfattning att flickan ser ut som en hora helt och hållet skulle ha stannat i hans ruttna hjärnas innersta vrå och inte ha anförts som en förmildrande omständighet för föräldrarna!
Inlägg #40: Postat: 2004-03-10 23:43:00
Jan E
forts. Han har ägnat sig åt att skuldbelägga offret i stället för att försöka hitta något som kan tala till föräldrarnas fördel. Förmodligen har han inte hittat något annat än att de är illitterata fårskallar och därför tagit till skamgreppet att kommentera flickans utseende. Och du kallar detta en storm i ett vattenglas! Nu får du fan ge dig!
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...