Inlägg #1: Postat: 2004-01-27 15:42:00
|
Mike |
Sorry! En ofrivillg ryckning i pekfingret....
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-27 15:48:00
|
Sunny |
Har inte tänkt så mycket över det där: iden med konsum lät ju bra. Som bilburen handlade man förstås ofta på de nya lågpriskedjorna: att handla till ett kollektiv blir dyrt.
Det som gör mig ledsen är att vi handlat så enormt länge i den där butiken.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-27 15:52:00
|
Sunny |
Hursomhelst så har vi ingen annan butik vi kan gå till: exet orkar inte längre o jag vågar inte lämna honom ensam hemma även om han tycker att jag är lite larvig med det. Men i höstas fick han en ny stroke när han låg o vilade middag: Då var jag hemma som tur var. Nu har vi det bra genom hjälpsamma barn o medboende i kollektivet: Vi tyckte bara att det var en guldkant på dagen att komma ut o kunna handla själva. Att vara oberoende så mycket det nu går känns bra.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-27 16:56:00
|
Mike |
Min slutsats var att det berodde på att i de icke-kooperativa butikerna hamnade överskottet i ägaren/föreståndarens ficka. Alltså var/är de mer intresserade av att behålla sina kunder.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-27 18:10:00
|
Sunny |
Jag tror inte att kassörskorna får högre lön ifalll de är hjälpsamma eller inte? Själv drev jag en tobaksaffär några år i min ungdom o var väldigt mån om mina stamkunder.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-01-27 18:50:00
|
Mike |
Svar 5 De lär ju ligga bättre till hos chefen för befordran etc om de gör det och det är ju alltid bra. Sen kan ju butikschefen välja vad hon trycker på som viktigt och eftersträvansvärt dvs själva klimatet på arbetsplatsen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-01-27 18:51:00
|
Mike |
Kassörskor som vill ge god service söker sig till butiker där det uppskattas..
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-01-27 19:50:00
|
Sunny |
Det borde vara logiskt: I min lilla butik hade hon inte blivit gammal. men vad skulle du göra i mitt ställe? Livet blir helt annorlunda över natt när någon som exet drabbas så hårt: han var ju den bilburne o kollektivets kassör dessutom. Ändå är det tidens gång: han är ju så mycket äldre än vi andra. Att kunna handla vår mat själva på dagarna har varit vår lilla sporre.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-01-27 19:53:00
|
Sunny |
Det är så mycket de yngre måste hjälpa till med ändå. Sjukhus o tandläkare,logoped o optiker, apotek,bibliotek,systembolag. veterinär. Att kunna sköta de dagliga inköpen gjorde oss lite självständiga. men hur känns det att gå dit utan att ha fått en ursäkt ens? Kanske bli nekad att handla igen? Exet kan när som helst få en ny stroke: jag känner det olustigt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-01-27 22:51:00
|
Mike |
Morsan är i en liknande situation efter att min pappa fick stroke för ca 2 år sen. Så jag känner verkligen med dig. Morsan kör inte heller bil själv och de bor ute på vischan med taskiga bussförbindelser.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-01-27 22:57:00
|
Mike |
Vad jag skulle göra i ditt ställe? Sucka djupt över alltings jävlighet. Kanske åka och handla utan maken och ta med honom ut under mindre stressiga situationer. Inte för att en tur till Konsum borde behöva vara stressig....
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-01-27 22:59:00
|
Mike |
Det finns en bön som heter "Serenity prayer" som börjar så här: God grant me the serenity
to accept the things I cannot change;
courage to change the things I can;
and wisdom to know the difference.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-01-27 23:06:00
|
Mike |
Ungefärlig översättning: Gud skänk mig lugnet att acceptera det jag inte kan förändra; modet att förändra det jag kan; och visdomen att veta skillnaden. Icke troende kan hoppa över ordet "Gud" om de vill ;- Kanske kan det hjälpa som ett mantra när det känns tungt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-01-28 09:27:00
|
Thomas L. Aabo |
Mike, inledande kommentar. Härmed kan vi alltså dra slutsatsen att du fått en dålig uppfostran, som också medfört ovanor.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-01-28 10:12:00
|
Sunny |
Vilket samanträffande: KY lade ut samma bön i sin sista text! Själv lärde jag mig den av pappa pedofil o använder den i bland.
Mike: det är just åka o handla jag inte kan.I så fall måste jag vänta till någon annan kommer hem o är hos R o då år det lättare för vedebörande att få med en lista o handla själv. På helgerna storhandlar jag med något bilburet barn eller medboende.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-01-28 14:08:00
|
Kalle |
Jag såg en travesti på den där bönen en gång. Ursäkta mitt dåliga minne, men slutet var ungefär "... och visdomen att gömma kropparna på dem som jag måste röja ur vägen..." ;-
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-01-28 14:31:00
|
Mike |
Svar 14, Nja just där jag växte upp var faktiskt Konsum butiken mer välskött än ICA handeln. Så det var väl det som grundlade ovanan. Någon riktigt antikapitalistisk uppfostran fick jag inte. Sådana ideer skaffade jag mig själv under några år av ungdomlig förvillelse.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-01-28 14:37:00
|
Sunny |
kalle:
*asgarvar*
Det låter som om man borde använda alla verserna här!
Mike: jag drabbas fortfarande av förvillelser i bland trots 50 så ....
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-01-28 14:41:00
|
Mike |
Svar 15, Kanske bäst att betala med någon typ av kort då och göra sig av med mynten någon annan stans.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-01-28 17:13:00
|
Sunny |
Det låter praktiskt. Men så länge butikschefen inte ens ríngt tillbaka o ingen bett om ursäkt har jag ingen lust att gå dit o kanske bli otrevligt bemött igen. Måste lägga min energi på det viktigaste nu: undommarna får handla på kvällarna så länge.
Är ju lyckligt lottad mde alla desa unga som finns runt oss hela tiden. Hur illa var det med din pappa? Fick han en stor stroke o vilka men fick han?
|
|