Nyliberalism i praktiken

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2003-12-17 15:08:00
KD svar på 37
Menar du på allvar att du är helt ovetande om att förbränningsavgaser har negativa hälsoeffekter? Isåfall förstår jag din indignation.
Inlägg #42: Postat: 2003-12-17 15:11:00
KD Svar på 38
Din förmåga att dra slutsatser är imponerande. Exakt vad får dig att dra den slutsatsen ur mitt resonemang?
Inlägg #43: Postat: 2003-12-17 15:12:00
Hans
Om du ligger bakom min bil och inandas avgaserna, är det inte alls hälsosamt. Men att påstå att min bil skulle försämra din hälsa märkbart för att jag kör den längs Sveriges vägar köper jag inte. Du har uppenbara svårigheter med begreppet "relevans" när det gäller frihetsfrågor, det är hel tydligt...
Inlägg #44: Postat: 2003-12-17 15:18:00
KD svar på 43
Menar du alltså att eftersom just ditt bidrag till just mina hälsoproblem vore så litet så gör det inget? Menar du att mina problem vore mindre för att miljoner bilister har bidragit? Menar du att det faktum att du tvingar 100 000-tals människor att andas in lite av dina avgaser skulle göra det försumbart?
Inlägg #45: Postat: 2003-12-17 15:25:00
Hans
Ja.
Inlägg #46: Postat: 2003-12-17 15:34:00
Mike
I realiteten är det för det mesta inte alls så svårt att avgöra vilka inskränkningar i den personliga friheten som är rimliga pga att de orsakar signifikanta nackdelar för andra. Alternativt vilka inskränkningar som inte är motiverade pga av de nackdelar de orsakar individerna. Hur fort man ska få köra på allmän väg är naturligtvis upp till ägaren av vägen, i detta fallet staten, att bestämma.
Inlägg #47: Postat: 2003-12-17 15:34:00
Mike
När man kör sin bil på allmän väg ingår man en frivillig överenskommelse att följa trafikreglerna i utbyte mot att få utnyttja vägnätet.Är det då absolut nödvändigt att staten står för vägnätet? Kan inte marknaden sköta väggbyggandet och vägunderhållet. Kommer inte glesbyggden att bli lidande då? Jovisst, men de människor som bor i glesbygden gör sitt eget val om de vill stanna kvar och “lida”, bygga vägarna själva, gå ihop och köpa ett flygplan, flytta till tätorten etc etc.
Inlägg #48: Postat: 2003-12-17 15:34:00
Mike
Men även om vi liberaler kompromissar och säger att staten kan anvsvara för viss infrastruktur som det nationella vägnätet är det inte en logisk följd att man inte därför i största möjliga omfattning ska få förfoga över sin egendom, välja sin egen sjukförsäkring, utbildning, sin egen form av barnomsorg, upprätta frivilliga kontrakt med andra individer eller organisatione om utbyte av varor och tjänster, bära “religös klädesdräkt”, ha sex hur när och med vem man vill etc.
Inlägg #49: Postat: 2003-12-17 15:41:00
KD svar på 45
Det var ju bra att vi fick veta att frihet för dig innebär att få påverka 100 000-tals människor med hälsovådliga gaser.
Inlägg #50: Postat: 2003-12-17 15:44:00
Mike
Dessutom angående luftföroreningar och miljöförstöring. Vill man studera hur alternativet till nyliberalismen förvaltar miljön rekommenderas en utflykt till något an Sovjets forna industrikombinat, Polens kolgruvedistrikt eller Kinas 3 Gorges projekt.
Inlägg #51: Postat: 2003-12-17 15:52:00
Mike
Även om det vore som KD säger att hans hälsa påverkas signifikant negativt av utsläppen av avgaserna från förbränningsmotorer, vilket kanske stämmer om han envisas med att bo utmed Essingeleden, så påverkas hans hälsa i mycket större grad positivt av den ekonomiska tillväxt som förbränningsmotorerna till varit med och skapat. Hans och min bilkörning har alltså en positiv nettoeffekt på KDs hälsa.
Inlägg #52: Postat: 2003-12-17 16:04:00
KD svar på 51
Du underkänner alltså min rätt att andas ren luft. Då inställer sig frågan vilka människor som har rätt till frihet?
Inlägg #53: Postat: 2003-12-17 17:17:00
Mike
Vad är "ren luft"? Luft totalt opåverkad av mänsklig aktivitet? Om du vill andas sån luft måste du utplåna mänskligheten inklusive dig själv och det skulle ju inte vara så praktiskt. Måste vi också släcka ut vulkanerna och sätta katalysatorer i röven på alla djuren för att tillgodose ditt krav?
Inlägg #54: Postat: 2003-12-17 17:37:00
KD svar på 53
Det jag inte accepterar vid en stenhård tillämpning av Hans tes "gränsen för den enes frihet går där den inkräktar på den andres" är att min frihet ska vara undantagen från denna regel av s. k. "praktiska" skäl. Det krav jag har på dig är alltså att du inte ska släppa ut gift i luften, som jag ska andas, utan att ingå ett avtal med mig om att jag accepterar det. Om du ändå gör det så hoppas jag att nattväktaren kommer och hämtar dig.
Inlägg #55: Postat: 2003-12-17 18:12:00
Biff
KD, jag försöker följa ditt resonemang här... Och skulle vilja ha ett exempel på någonting som du INTE tycker "inskränker på andras frihet"... Med tanke på vad du hittils skrivit, har du förbrukat en massa miljöfarlig elektricitet som förmodligen nästan orsakade en atombomb vid framställning. Sedan kan ju någon gammal kapitalist bli så upprörd att han får stroke när han läser vad du skriver. Du är alltså en förtryckare.
Inlägg #56: Postat: 2003-12-17 18:50:00
Mike
Tills någon kläcker fram en universalteori för mänsklighetens optimala lycksalighet och välmående gör vi nog klokt i att inte tillämpa några teorier stenhårt. Vi får ta den bästa teorin hittills: "liberalismen" och tillämpa den med en gnutta förnuft.
Inlägg #57: Postat: 2003-12-17 18:58:00
Mike
Mänskligt liv utan giftutsläpp är en omöjlighet. Nattväktarstaten ska ju innehålla ett rättsväsende och inget hindrar att ett liberalt samhälle stiftar lagar mot miljöförstöring av de skäl du anger. Naturligtvis kommer vi aldrig att få total konsensus om exakt var gränsen för det acceptabla ska ligga men det gäller ju även andra lagar. Så varken den mest extreme naturtalibanen eller den samvetslösaste förorenaren kommer att bli nöjd.
Inlägg #58: Postat: 2003-12-17 23:48:00
KD svar på 55
Vi påverkar alltså ofta andra männsiksors frihet. Alltså fungerar inte Hans tes om man tillämpar den stenhårt.
Inlägg #59: Postat: 2003-12-17 23:59:00
KD svar på 57 o 58
57: Bra, säg det till Hans när han klagar över inskränkningar i sina "vardagsval". 58: Jag vet inte vad du menar med "liberalt samhälle" men det torde vara uppenbart att sådana lagar visst hindras om alla har oinskränkt rättighet att förfoga över sin egendom.
Inlägg #60: Postat: 2003-12-18 02:32:00
Biff
KD, Försök att inte se allt så binärt. Man kan sträva efter en "nästan fri vilja", om du hellre använder det uttrycket. Nästan fri vilja är bättre än ingen fri vilja. Sedan vill jag veta vad som är viktigare än valet mellan Felix och Heins ketchup. Att få utbildning om man vill? Kanske det... så man har råd att välja den dyrare ketchupen om man vill... Kanske valet att hjälpa de fattiga... så att de har råd med ketchup om de vill? Är fri vilja bara värt något om andra har det sämre?
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...