Robinson-Robban och feminismen

Den här tråden diskuterar artikeln Robinson-Robban och feminismen.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-11-23 20:05:00
cissi
Varför ska kvinnor alltid vara så elaka och illojala mot varandra? Kan du förklara det?
Inlägg #2: Postat: 2003-11-23 20:16:00
Dessie
Jag gillar Leif.. det är en jävligt soft snubbe..:D
Inlägg #3: Postat: 2003-11-23 20:53:00
Biff
Många associerar nog tävlingen till boken, och den handlar om en man som heter Robinson Crusoe. Robinson är alltså ett manligt förnamn. Därför är det inte konstigt att man ser framför sig en manlig vinnare. Om tävlingen hetat "Frida" eller "Lena" hade nog de flesta förväntat sig en kvinnlig vinnare. Så det där med normer är nog bara verklighetfientlighet.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-23 22:16:00
Urban
Super Anna! Är jättelycklig för att Robinson är igång igen och tycker Robban är helskön. Han säger den bistra sanningen som kvinnor har allt att lära sig av. Extra provocerande när han gör det på det där självklara sättet. Pål är ju helskön och en typ av man som jag ser som förebild. Skulle gärna nojsa med honom lite där på ön faktiskt ;-
Inlägg #5: Postat: 2003-11-23 22:33:00
Magnus
Jag håller inte med om att det är en norm att en kille skall vinna Robinson. Tycker Pål har rätt som ifrågasätter varför det hela tiden skall vara ett killlag eller ett tjejlag, men å andra sidan verkar det fungera iaf för killarna.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-23 23:11:00
Paranoija Jonsson
"varför är det ingen kille som säger att "jag tycker det ska vara en manlig Robinson"? Jo för det är norm, det är självklart att det ska vara en manlig Robinson och därför behöver det inte uttalas, medan det motsatta behöver sägas." Att det kan vara så att männen skiter i om en man eller kvinna vinner skulle aldrig falla Anna Linusson in.
Inlägg #7: Postat: 2003-11-23 23:49:00
Björn
Själv har jag lite svårt att förstå själva poängen med pakter. Alla som åker dit gör ju det för att vinna, och om du som deltagare inte vinner blir du ju inte en enda krona rikare på att den som vann hade samma kön som du.
Inlägg #8: Postat: 2003-11-24 00:34:00
Jan E
Du gör mig besviken. Hur kan du ägna värdefull tid åt att följa när ett gäng mediekåta narcissister gör upp om en urfånig titel? Det är dessutom skandal att krisdrabbade SVT lägger ner såna resurser på ett dylikt program.
Inlägg #9: Postat: 2003-11-24 01:18:00
Greg
Hinderbanan var ju ett skämt.
Där kan vi snacka om att jämställa en tävling till tjejernas fördel dvs extra jämställt?, Robban fick inte ens starta, hehe, kass jävla tävling. Dags att ha separata herr och dam robinsson, bättre än såna där skämt tävlingar.
Inlägg #10: Postat: 2003-11-24 09:05:00
sten
Är jag den ende som inte sett en Robinsson?.Den är väl som knark. Sen måste man se baren, farmen och hela kviddevitten?
Inlägg #11: Postat: 2003-11-24 09:28:00
Niklas
Tyckte Mia var en frisk fläkt som vågade ställa sig utanför alla pakter och istället följde sitt hjärta. Jag skulle inte vilja kalla henne intelligensbefriad för att hon tänker i andra banor. Det borde istället ses som ett tecken på styrka att följa sin övertygelse och gå sin väg. Ibland är inte det viktigaste att komma i mål som nummer ett.
Inlägg #12: Postat: 2003-11-24 09:43:00
Thomas L. Aabo
Själv garvade jag högt framför TVn då Robban sa det där.
Inlägg #13: Postat: 2003-11-24 11:48:00
Charles
KAN det vara så att männen vill se en manlig vinnare eftersom de först och främst vill vinna själva? Och KAN det vara så att om någon gör uttalanden om att just DIG vill han/hon inte se som vinnare så vill man inte ha kvar denne?
Inlägg #14: Postat: 2003-11-24 13:28:00
Thomas L. Aabo
Som det danska ordspråket säger "kvinna är kvinna värst". Kanske ligger något i det?
Inlägg #15: Postat: 2003-11-24 15:16:00
Catherine
Det var riktigt bra skrivet, underhållande läsning! Även om själva ämnet inte är hyper intressant.
Inlägg #16: Postat: 2003-11-24 15:28:00
Frågvis
Vad är det som gör att Anna Lis texter alltid ligger som hetast? De handlar ju alltid om samma sak?
Inlägg #17: Postat: 2003-11-24 17:35:00
Viktor
Är jag helt ute? Jag har aldrig sett ”Robinsson” och vet knappast vad det är! Jag köper varken Aftonbladet eller Expressen. Jag hoppas att jag inte hamnar i helvetet i nästa tillvaro bara för att jag inte har sett ”Robinsson” och inte köpt Aftonbladet och Expressen.
Inlägg #18: Postat: 2003-11-24 19:48:00
Kajsa Kallio
Jag har sett Buy, bye beauty och därför är det med väldigt ambivalenta känslor jag ser första Robinson och bara känner att, Pål is the man.
Inlägg #19: Postat: 2003-11-24 21:01:00
elin
Antar att vad han ville åt var den där löjliga tendensen att alltid gadda ihop sig könsvis. Förstår dock inte vad han väntat sig från en sån skara idioter.. Män som tycker det är kvinnligt att befinna sig i närheten av en eld och brudar som fnissar fram att det är "härligt med män som bejakar sina kvinnliga sidor".
Inlägg #20: Postat: 2003-11-24 21:10:00
Sunny
Bra text. Männen spelar ut kvinnorna mot varandra bara på så sätt att den kvinna som röstar efter sitt hjärta får männens positiva uppmärksamhet för en stund. Hon får känna sig som manniska ett tag. de andra kvinnorna som gör som männen, gaddar ihop sig, ses som okvinnliga och ologiska och får den negativa uppmärksamheten. Inte alltid lätt att vara kvinna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...