|
Inlägg #61: Postat: 2003-11-14 14:18:00
|
|
Alvunger |
att ställa villkor på hur och vad andra skall besvara, och sedan hota med att om de inte gör det, är de inte intresserade av en seriös debatt, säger betydligt mer om uppmanaren än den som undanbeder sig ett sådant fattigt och ofullkomligt debattklimat.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2003-11-14 14:20:00
|
|
Katarina |
våldäktsmän begår ett allvarligt brott,kränker och skadar en annan människa och begränsar alla kvinnors livsutrymme. Varför är ni inte jävligt upprörda över detta istället ? Var fan är proportionerna?
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2003-11-14 14:21:00
|
|
Alvunger |
och biff och nix. jag talar om män som våldtar. inte om män som påstås ha våldtagit. män som våldtar finns det all anledning att "demonisera" om demonisering innebär att man anser att de är sjuka. vilket jag gör.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2003-11-14 14:22:00
|
|
forts |
Och jox. Nyanser är svårt att uppfatta då en människa hamnar i chock. Hade anna lindhs mördare kamouflagejacka på sig? nej, se det hade han inte. Mördade han Anna Lindh? Ja, se det gjorde han.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2003-11-14 14:28:00
|
|
Mike |
Svar 56, Ok, men om våldtäktsmän liksom nekrofiler etc är sjuka individer varför dillar du då om våldtäkt som ett resultat av en "universell maktstruktur" svar 18 som underförstått alla män är delaktiga i. Dessa sjuka individer lär ju knappast bli friskare av att "friska" killar går ut och manifesterar på gatorna eller skriver på feministiska upprop.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2003-11-14 14:31:00
|
|
Mike forts |
Inte för att jag köper din sjukdomsteori med hull och hår även om det flesta män som våldtar naturligtvis har mer eller mindre allvarliga psykiska störningar.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2003-11-14 16:28:00
|
|
Biff |
Josefin, självklart ställer jag villkor på vad du ska besvara: Jag vill att du ska besvara mina frågor. Ett vanligt beteende i debatter är dock tyvärr härledningsprincipen, som även du verkar använda dig av. Du har skapat svaret redan innan frågan ställs och försöker bara härleda frågan dit du vill.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2003-11-14 16:29:00
|
|
Biff |
Det finns absolut ingen anledning att demonisera våldtäktsmän, och när du gör det får jag bara en intryck av omogenhet. Faktum är att du är beroende av våldtäktsmännen, beroende av ditt hat till dem. De är ingången till feminismen i artikeln och skulle de inte finnas, skulle det inte heller existera något feministiskt med din text.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2003-11-14 16:29:00
|
|
Biff |
Du menar att de visar det yttersta av manlig makt. Men när du sedan avfärdar dem som sjuka undantag i samhället, vart står du då? Du har rykt upp dina stöttepelare och din grund för feminismen. När du inser detta, blir det sista försöket att blanda in feminism det gamla vanliga: Patriarkatet.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2003-11-14 16:29:00
|
|
Biff |
Du ersätter våldtäktsmännen med gubbarna i domstolen för att skapa en ny fiende. En som inte kan bortförklaras lika lätt. Detta ser jag som ett ganska smart retoriskt grepp och jag frågar mig: Vad var syftet med texten? I grunden är den bara en vädjan efter medlidande.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2003-11-14 18:54:00
|
|
Alvunger |
bra jobbat biff. men du besvarar din egen fråga. Syftet var naturligtvis att skapa en ny fiende, en som inte kan bortförklaras lika lätt. En ny fiende, den verkliga fienden: vilken är synen på kvinnlig sexualitet som exploaterbar och skyldig för vad som händer med den. Den kvinnliga kroppen som exponerad för "manlig djurisk okontrollerbar sexualitet" så ser jag den inte och således den kvinnliga kroppen som den verkliga skurken vad gäller våldtäkter.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2003-11-14 18:54:00
|
|
forts |
Det var syftet. Hade jag velat ha medlidande hade jag inte förklarat mig själv skyldig. Ingen behöver tycka synd om mig. Jag är smärtsamt medveten att jag skapade det som hände mig. Dock är enda chansen att undkomma det som hände mig att sätta sig på en öde ö, eftersom våldtäkter långt ifrån bara sker fr en främling. Oftast är det en närstående man,
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2003-11-14 18:55:00
|
|
forts |
och eftersom kvinnor absolut inte bör distansiera sig från män alla män är tack o lov inte Ralle så finns det bara en sak kvar att göra: förändra synen på kvinnlig sexualitet. Således: jag ändrar inte min sexualitet, jag slutar inte gå hem med män om jag vill. Felet är inte mitt, men du o resten av kommenterande, visar på att jag har rätt i att skulden ligger på kvinnan.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2003-11-14 18:55:00
|
|
forts |
De flesta har sagt att jag får skylla mig själv. O att sedan bortförklara min artikel med martyrskap, sökande efter medlidande, el ett uttryck för hat, det är bara en försvarsmekanism från individer som kände artikelns budskap rakt i solar plexus... och skämdes för att de höll med mig då jag skuldbelade mig själv.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2003-11-14 19:47:00
|
|
Biff |
Den kvinnliga sexualiteten är förtryckt, och du skriver en text som fungerar som "lockbete", för att bevisa detta. Hade ingen reagerat, skulle kvinnans sexualitet med andra ord varit frigjord. Det finns dock en stor brist i detta: Formen. Texten är liksom Åsas formulerad till att skapa reaktioner, med sitt snabba språk och sina fördomsfulla antaganden. .
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2003-11-14 19:47:00
|
|
Biff |
Ingen text berättar Sanningen, och många kommentarer kanske snarare pekar på ditt sätt att agera allmänt än ditt sätt att agera sexuellt. Texten är dessutom svindlande nära alkohol- och drogdebatten och dess moraliserande. När du slutligen nämner rättsväsendet för att symbolisera synen på kvinnors sexualitet?, blir texten alldeles oerhört laddad. Din idé var god, men den sträcker sig bara inom litteraturen, och skillnaden mellan litteratur och verklighet är oändlig
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2003-11-14 21:41:00
|
|
Mike |
Alvunger: När, var och hur har jag sagt att du får skylla dig själv? Sen vore det kul med ett bemötande av Svar 65 & 69 ang din inkonsekvens. Är det ett mindre antal sjuka individer eller en "universell maktstruktur" som bär ansvaret för orsakar våldtäkterna?
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2003-11-14 22:58:00
|
|
Sunny |
Vad då demonisera? pappa var en våldtäktsman: det är sant,men han var oxå en människa,en underbar musiker,en bra debattör.....
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2003-11-15 16:34:00
|
|
Cloudy |
Och mamman utnyttjade sina barn sexuellt, men hon var alltid en mycket rar och trevlig kvinna.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2003-11-15 17:07:00
|
|
Sunny |
79mamma känner jag inte. Jag bara vill påpeka att sexualbrottslingar inte tillhör en särskild sorts män utan finns mitt i bland oss.
Biff tror att det handlar om fylleövergrepp: sådana finns det nog,men för att ta mitt eget fall så planerade han noga i över 6 mån. hur han skulle lura mig.Ett par uppmärksammade övergrepp på två gamla damer den ena 90
|
| |