|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-15 10:17:00
|
|
Anna Li |
Det kan vara kul att se en man i en svag position eftersom de brukar vara starka, men inte så kul tvärtom. På samma sätt som det är roligt att parodiera makthavande politiker men inte så kul att parodiera en uteliggare. dethär är alltså en gissning till varför det av samhället anses mer okej
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-15 10:18:00
|
|
Anna Li |
Men självklart ska man reagera när man känner sig förorättad. jag har oxå sett vissa reklamfilmer som framställer män som riktiga puckon och reagerat på det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-15 10:29:00
|
|
Magdalena |
Ja, tänk bara på reklamen för dagen- efter pillret. "inte konstigt att det kan bli fel ibland" eller vad det är de säger... Jag vet inte om jag är humorbefriad men jag ser inget lustigt i det och tycker att det finns tusen andra sätt att visa att möjligheten finns, i stället för att få det till nåt skoj. De par som använder pillret tycker nog inte det är ett dugg skoj...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-15 11:22:00
|
|
Jon B |
Brukar män vara starka? Könsrollskonservatism...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-15 12:25:00
|
|
Michael Lundahl |
Anna Li, Svar 0, Svar 1: Håller med Jon B... skämtet blir könsrollskonserverande eftersom mannen förutsätts vara i en stark position. Och att säga "Det omvända händer inte" är en ren lögn. Män utsätts för våld i minst samma utsträckning som kvinnor. Varför är det då ok att skämta om det?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-15 12:44:00
|
|
Tessan |
Till Magdalena! De par som använder pillret? Mej veterligt är det bara kvinnan som kan ta dagen efter pillret.
Håller med dej för övrigt!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-15 12:48:00
|
|
Magdalena |
Tessan, försöker du göra dig lustig eller är det så att du inte förstod vad jag menade? Även om det är kvinnan som tar pillret så är väl mannen högst inblandad tycker du inte det? Du vet i USA säger man " we are pregnant" Varför tror du de gör det, för att mannen också är gravid?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-15 13:02:00
|
|
Tst |
Män som utsätts för våld, utsätts för det våldet av andra män. I dom allra flesta fall ska jag tillägga innan någon kommer och skriker. Därför är det inte ett alternativ att använda sig av i ironi/parodi. "Tvärtom-effekten" faller så att säga platt till marken. Därmed inte sagt att män som misshandlar män är bättre än de män som misshandlar kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-15 13:16:00
|
|
Viktor |
Svar 7, Magdalena. Just nu känner jag mig förtryckt. Det är jobbigt att läsa svenska texter med engelsk ordbok i handen. Nästan alla Sourzeskribenter och komentatörer använder engelska i sina svenska texter. Är det någon slags behov att höja sig över en vanlig Svensson och känna sig ”Oj vad jag är bra!”
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-15 13:37:00
|
|
Magdalena |
Viktor, nej jag försöker inte "höja mig över en vanlig svensson" Ibland är du riktigt löjlig faktiskt. Det var ett exempel på ett amerikanskt uttryck som speglar att båda parter är lika inblandade i en graviditet. Korrekt översättning "vi är gravida" Men så säger vi oftast inte, färöf använde jag det engelska uttrycket. Fö så kan så gott som alla "vanliga svensson" engelska så ska man höja sig över dem får man hitta på något bättre....
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-15 13:38:00
|
|
Magdalena |
Det ska såklart stå "därför" Vet inte vad det där kom ifrån...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-15 13:41:00
|
|
Nartin |
Du har fattat rätt, Viktor. för övrigt är hela världen en enda stor komplott mot dig.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-08-15 14:34:00
|
|
pUs |
Ja. En kapitalistisk komplott. :
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-08-15 18:43:00
|
|
Viktor |
Svar 10 Magdalena. Tack Magdalena du har placerat mig i rätt klass, underklass, vi som inte kan engelska är inte ens vanliga Svenssons. Tack!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-08-15 18:50:00
|
|
Viktor |
Svar 12 o 13. Fel, fel, fel! Fem myror är flera än fyra elefanter. Både Nartins och pUs kommentarer visar en graverande hjärntvätt från kapitalisternas sida. Värden är inte mot mig, det är 25 som är mot mig, dvs dom rika, 75 håller nog med mig.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-08-15 23:27:00
|
|
mludd |
Viktor: Menar du att det är 75 av de som läser den här tråden som inte kan engelska? Det är trots allt inte ett försök att "höja sig över vanliga Svenssons" att t.ex. prata franska i Frankrike, dvs. att anta att de flesta på en svensk "författarwebsite" ska kunna någotsånär grundläggande engelska är väl inte särskilt absurt? Man lär sig trots allt engelska redan på låg/mellanstadiet i Sverige..
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-08-15 23:53:00
|
|
Mika |
Viktor: Något att glädjas åt; De flesta språk har egna unika konstruktioner eller ord som inte kan översättas till andra språk och behålla sin verkliga mening, eller så låter det helt enkelt inte lika bra. Därav tyskans spridda Weltanschaaung, franskans Déjà vu, spanskans mañana mañana. Ska detta attackeras, förbjudas? För dem som kan engelska låter "we are pregnant" lika bra som carpe diem för dig om du inte är ett extremt undantag.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-08-15 23:54:00
|
|
Mika forts. |
Och är det så att det är något man inte förstår kan man ju alltid fråga och be om att få bli upplyst, lära sig något nytt. För övrigt har jag själv aldrig kunnat översätta finskans vironpottuja poronvitusta på ett tillfredställande sätt, så uttrycket får leva kvar på sitt originalspråk.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-08-16 00:05:00
|
|
Mika |
Och de engelsktalande personer jag lärt att säga "jag orkar inte" är mkt tacksamma för detta nya uttryck, så mkt bättre än "I cant be bothered".
När jag bodde i Skottland önskade jag också ibland att alla talade svenska, så jag kunde få ställa frågan "vart har du hållt hus???" Och min engelska sambo går numer och lägger rabarber på allt vilket också spritt sig till hans vänner. Upprörande, inte sant?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-08-16 10:12:00
|
|
Nartin |
Viktor, istället för att utmåla dig själv som nåt offer, kan du ju vid de få tillfällen som något skrivs på engelska här kanske FRÅGA vad det betyder. Ingen förtrycker dig förutom du själv, i detta sammanhang.
|
| |