|
Inlägg #61: Postat: 2003-08-05 13:28:00
|
|
Frecke |
Jag har sagt det jag ville säga angående prostitution. Hade du fler synpunkter på detta?
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2003-08-05 18:08:00
|
|
tusensköna |
Urban; om du har slavarbetat med att tillverka medicin för någon som sitter och rullar tummarna och tjänar enorma summor pengar på dig, och du blir sjuk av allt hårt arbete, så har du rätt att få medicin av den som gjorde dig sjuk för sin egen vinnings skull.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2003-08-05 19:38:00
|
|
tusensköna |
Frecke, ord betyder olika saker beroende på vem som säger dem och vad den personen menar. Det känns lite löjligt att bråka om orden, det vi kan diskutera är begrepp.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2003-08-05 19:39:00
|
|
tusensköna |
I tredje världen pågår samma våld som i tredje riket. Det är vi som står för det. Och de som påverkas av det har lika lite att säga till om som förr.
Jag bråkar inte om vad läsken kostar, det jag diskuterar är hur förhållandena för den som tillverkar den och felet att den som äger arbetaren tjänar massor på de varor som arbetaren producerar.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2003-08-05 19:39:00
|
|
tusensköna |
Det jag säger är att ingen skall tvingas att arbeta gratis eller nästan gratis.
Att se på en lokal effektk att sverige är ett förhållandevist rikt land i ett globala sammanhang att våra pengar rövats från andra länder är som att endast besöka överdådet i diktatorns palats och därefter dra slutsatsen att samhällssystemet måste vara bra eftersom han har det bra.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2003-08-05 19:40:00
|
|
tusensköna |
Allt är politiskt, även företagen. Du kan inte skilja på politik och ekonomi. Företagsspolnrade lobbygrupper finns till för att påverka politiken. Företag har mycket att vinna på att ge sig in i politiken. Skatteregler är ett exempel.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2003-08-05 19:41:00
|
|
tusensköna |
Om alla kommer att handla egoistiskt borde man ha ett system där man har så liten möjlighet som möjligt att skada andra genom sin egoism. Marknadsekonomi är inget sådant system. Om folk däremot har rätt att säga till när de blir illa behandlade och även har möjlighet att påverka beslut så att de inte kommer i kläm börjar det likna något.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2003-08-07 17:52:00
|
|
Frecke |
Då urban ännu inte svarat, svarar jag i hans ställe. För det första är det nog väldigt få som slavarbetar. Slaveriet är förbjudet i de flesta länder. Så om en individ kommit överens med en arbetsgivare att utföra ett arbete mot betalning och blir sjuk av detta arbete så finns det två bra lösningar. 1. att som i Sverige möjligt att få ersättning för arbetsskada .
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2003-08-07 17:55:00
|
|
Frecke |
2. att som i t.ex USA kräva att försäkring för arbetsskada skrivs in i kontraktet frivilligt eller genom lagstiftning du har även möjlighet att stämma arbetsgivaren. Med de pengar du får har du rätt att köpa vad du vill.
Ords definition är viktig, om du har andra definitioner på ord än Svenskans så pratar du i praktiken ett annat språk. I så fall måste du deklarera att du inte menar vad du säger på Svenska.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2003-08-07 17:56:00
|
|
Frecke |
I tredje världen har vi långt kvar men vi har också kommit en bra bit. Vi har stoppat staternas övergrepp, vii sänder kläder och böcker, vi bygger skolor och gräver brunnar, vi utbildar såväl ekonomer som sjukvårdare. Vi öppnar våra gränser så de kan få igång sina företag, sälja sina produkter och köpa sådant de behöver min inte själva kan producera. De behöver få fortsatt stöd och mer öppna gränser och mindre tullar, men vi är förhoppningsvis på väg åt rätt håll om inte EU stänger portarna.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2003-08-07 17:58:00
|
|
Frecke |
Du pratar som om företagare skulle vara en jätterik grupp som inte gör ett skit och bara tjänar pengar på alla. Du har en fruktansvärt sned syn. Ska jag vända på det?
En företagare sliter i år kanske 12-15 timmar om dagen utan lön för att bygga upp sitt bolag. Han tar lån och fruktansvärda risker. Tyvärr lönar det sig inte att vara en person, då går företaget inte runt så han är tvungen att anställa folk för att överleva.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2003-08-07 17:59:00
|
|
Frecke |
Han tvingas mot sin vilja teckna kontrakt med folk som suger ut honom på alla sätt: De kräver höga löner för att bara jobba 8 timmar, betydligt högre än hans egna lön, och då jobbar han ändå nästan dubbelt så mycket. De tar inga risker, de struntar i hur det går för företagaren och ”är bara där tills timmarna gått”. Går det sämre för arbetsgivaren måste han fortfarande punga ut med samma lön så han får ta bort sin egen och låna mer pengar… om han kan.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2003-08-07 18:01:00
|
|
Frecke |
Han får inte själv välja vem han måste skriva kontrakt med eller avbryta det påtvingade samarbetet med, det finns det regler för. Dessutom kommer staten och slår honom i magen med fler regler, moms, arbetsgivaravgifter, punktskatt, egenavgifter m.m. Företaget går knappt runt, han jobbar jämt och lever alltid i skräck för att konkursa. Samtidigt lever arbetarna tryggt och gott med arbetsregler, en fast lön, de kan koppla av efter jobbet och profitera på företagaren så länge det håller.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2003-08-07 18:04:00
|
|
Frecke |
Företagaren däremot får sitt liv slaget i spillror och allt det slit denne lagt ner är inte värt något.
Det finns alltid två sidor av myntet och om du ska inte tro att någon går på den ”slav-bild” som du försöker frammåla. Jag har arbetat med saker du förmodligen inte ens skulle vilja uttala, till löner du inte skulle lyfta foten för. Men jag klagar inte, för jag vet att var och en är ansvarig för sig själv. Vill jag ha mer får jag anstränga mig.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2003-08-07 18:06:00
|
|
Frecke |
Företagarna driver inte politik men de har intresseorganisationer som försöker påverka styret att ordna ett bättre företagarklimat. Att t.ex visa för regeringen att om man inte straffar företagande så kan den blomma, vilket leder till lägre arbetslöshet och mer skatteintäkter vilket tordes tyckas självklart.
Det finns två val för att egoismen inte ska få katastrofala följder. Den ena är att förbjuda alla att vara egoistiska mot varandra.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2003-08-07 18:06:00
|
|
Frecke |
Det innebär är man måste kontrollera allt inklusive folks privatliv. Sen måste regler till. Efter som det inte går att göra en definition för egoism i varje enskilt fall som kan inträffa måste samarbeten förbjudas, sen måste vi förbjuda mänsklig kontakt, brev, e-post, telefoner så att det inte går att vara egoistisk. Vi måste förbjuda folk att vara ute på gatorna så det inte träffar någon etc. Detta var det icke frihetliga alternativet.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2003-08-07 18:07:00
|
|
Frecke |
Det andra alternativet är att välja en samhällsform där egoism gör att samhället fungerar. T.ex köpares och säljares egoism gör att det blir rätt pris på varor och att rätt saker tillverkas. Folks egosim gör att de utbildar sig, och att lönerna blir vettiga. Folks egoism gör att folk som har det sämre får det bättre då de vill döva sitt samvete genom att ge bort pengar, eller genom att de försöker samla på sig pengar och då får betala skatt till staten som bl.a. går till att hjälpa människor.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2003-08-07 18:07:00
|
|
Frecke |
Ett samhälle av hårda, lagar och total statlig eller annan institutionkontroll eller ett frihetssamhälle där det mesta ordnar sig p.g.a. den naturliga balansen. Vilket väljer du?
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2003-08-07 20:29:00
|
|
tusensköna |
Ett tredje sätt är att förändra folks attityder genom att diskutera med dem. När folk delar med sig behövs varken stat eller företag.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2003-08-07 20:30:00
|
|
tusensköna |
Jag tror på dig när du säger att du har slitit med ditt företag och jag tycker att det är synd att du måste ha det så svårt. Men jag pratar inte om ditt företag, jag pratar om den globala situationen där stora företag, stater och andra organisationer tjänar pengar på att plundra svagare grupper och sälja till oss.
|
| |