Prostitution ett fritt val?

Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #81: Postat: 2003-08-07 20:31:00
tusensköna
Vi har absolut inte stoppat staternas övergrepp. Det har vi inte ens gjort i sverige. Även om slavarbete inte finns på så många ställen officiellt så finns det slavar i verkligheten. Och det vi gör för tredje världen kompenserar intre det vi tar från dem.
Inlägg #82: Postat: 2003-08-07 20:31:00
tusensköna
När företagen försöker påverka regeringen är det politik.

Alla har sin egen definition på ord. Ords betydelse förändras med tiderna. För några hundra år sedan var mörkhyade inte människor, atomen var odelbar och man kunde inte våldta sin fru.
Inlägg #83: Postat: 2003-08-08 01:25:00
Frecke
ang svar 79. Nu är du ute och cyklar igen. det du pratar om är utopier. visst, det går alltid att förändra vissa åsikter, men du kan inte förändra allas åsikter och definitivt inte när det gäller egoism som nästan är en form av instinkt. Du kanske skulle kunna få en hel del att hålla med dig, men de flesta skulle fortfarande agera egoistiskt i en situation där de har mycket att vinna eller förlora. Du är inte den första med de idéerna. De är dessutom provade och resultatet blev istället motsatt.
Inlägg #84: Postat: 2003-08-08 01:32:00
Frecke
Ang. svar 81. Det är inte synd att jag haft det "svårt". Det är en tillgång. Jag har lärt mig mycket som folk som haft det lättare inte har haft möjlighet till. På så sätt har jag större möjlighet att lyckas. Jag har gjort det som krävdes för och jag hade gjort likadant om jag varit arbetslös, bostadslös och ägolös. Jag hade letat saker på gatan och sålt tills jag fått in pengar att köpa in saker.
Inlägg #85: Postat: 2003-08-08 01:32:00
Frecke
forts. Långsamt blir 10 kronor, 20 kronor som blir 200 , 2000 20000 o.s.v. och jag hade inte varit den första som gått den vägen till ekonomiskt oberoende Obs jag menar inte att man ska kritisera de som inte orkar detta.
Inlägg #86: Postat: 2003-08-08 01:39:00
Frecke
Vad menar du med "plundra svagare grupper"? Vilka är dessa grupper? I sverige anser jag att det absolut inte finns några sådana grupper. Att företag öppnar fabriker i u-länder vilket inte är så vanligt som man kanske tror kan vara både bra och dåligt. Visst har de låga löner, men och andra sidan kostar saker mindre i dessa länder. Dessutom, vad skulle hända om företagen inte fanns där? Då skulle de inte ha någon inkomst alls. Marknadsekonomin visar även i dessa fall att den fungerar.
Inlägg #87: Postat: 2003-08-08 01:44:00
Frecke
forts. För efter ett tag kom företagen på att eftersom den dyraste arbetskraften är den utbildade, så började man utbilda folk och starta skolor. Man kunde då ge dessa människor en för landet väldigt hög lön men ändå tjäna på det eftersom det är dyrare i t.ex Sverige. P.g.a. bl.a. detta är nu en av de största "hjälpgrupperna" privatägda företag. Deras insats leder till mindre arbetslöshet, intäkter för landet, och fler som får utbildning,
Inlägg #88: Postat: 2003-08-08 01:44:00
Frecke
forts. vilket i sin tur leder till att landet kan börja stå på egna fötter, öppna egna företag och börja konkurrera. Deras lägre priser leder till större intäkter och långsamt kan de börja höja löner och levnadsstandard. Marknadsekonomi är den bästa vägen ut ur fattigdom. Att strypa handeln och lägga ner fabrikerna skulle leda till en klart steg bakåt för invånarna.
Inlägg #89: Postat: 2003-08-08 01:48:00
Frecke
Ang första meningen i svar 81 ger jag dig rätt. Men vad jag menar är att vi gällande tredje världen är på rätt väg. Att svenska staten begår övergrepp är jag fullt medveten om , men jag tror inte vi tänker på samma saker.

Vad jag menade med att företagen inte blandar sig i politik, är att de inte skulle stödja något parti eller på annat sätt välja någon sida. Naturligtvis måste de reagera i en sakfråga om de ser att något är fel och ohållbart.
Inlägg #90: Postat: 2003-08-08 01:51:00
Frecke
forts. Det enda de tyvärr kan göra är att gå samman i en intresseorganisation och vädja till regeringen att de inte ska fortsätta döda företagandet. Tyvärr har de aldrig haft någon större makt eller lyckats få regeringen att sluta.
Inlägg #91: Postat: 2003-08-08 11:28:00
tusensköna
Jag tror inte att jag ensam kan förändra hela världen genom att ensam predika en halvtimme på torget och nästa dag är allting rättvist. Men över en större tidsperiod och med en bred upplysning så är det möjligt. Dödsstraffet finns inte i lagboken längre och de flesta människor tycker det är fel att slå sina barn, något som såg annorlunda ut för bara några år sedan.
Inlägg #92: Postat: 2003-08-08 11:31:00
tusensköna
Jag har aldirg sagt att man skall stänga alla företag, jag tycker att man skall ge var och en inflytande över sin egen situation. Ett avtal är inte giltigt om ena parten är i överläge. Jag kan säkert få dig att lova en massa saker om jag håller en pistol mot ditt huvud. Ibland har människor inte så många valmöjligheter som du verkar mena.
Inlägg #93: Postat: 2003-08-08 11:36:00
tusensköna
Det finns många företag som stödjer partier och väljer sidor.

När har mina ideer prövats och på vilket sätt har det blivit tvärtom? Det är tack vare ideer som mina som vi har kommit så långt med demokratin som i sverige.
Inlägg #94: Postat: 2003-08-08 21:12:00
Frecke
Även om 99 av befolkningen i sverige skulle hålla med dig till 100 skullde det ändå aldrig fungera med ett samhälle baserat på att folk inte är egoistiska. de flesta av de som håller med dig skulle ändå vara egoistiska i en situation där de kan vinna eller förlora mycket. Se bara på alla de partier och företrädare som säger att egoism ska utrotas. Själva smiter de från skatten, tar ut dubbla löner, låter staten betala privatsaker, drar nytta av att de är kända m.m. listan kan göras lång.
Inlägg #95: Postat: 2003-08-08 21:16:00
Frecke
forts. Anta ändå att alla 99 aldrig var egoistiska då skulle du ändå ha 90 000 svenskar, inkommande invandrare och alla länder i övriga världen som förstörde ditt samhälle. Det är en sak att försöka påverka, det är en annan att försöka bygga en utopi. Det finns ingen som helst möjlighet att ett system som bygger på att alla människor alltid är oegoistiska kan eller någonsin kommer fungera. Vad gör du med de som beter sig egoistiskt ändå i ditt samhällssystem?
Inlägg #96: Postat: 2003-08-08 21:20:00
Frecke
Ang svar 92. Två personer kan aldrig vara i exakt samma läge eller ha exakt samma förutsättningar så det skulle göra att man aldrig kan skriva ett kontrakt. Det skulle alltså inte gå att sälja ett företag som det går dåligt för eftersom det första företaget "ligger i underläge". Du kan inte ens köpa en smörgås, eftersom du inte klarar av dagen utan att äta något medan säljaren förmodligen inte går i konkurs för att du inte köper hans smörgås.
Inlägg #97: Postat: 2003-08-08 21:23:00
Frecke
Ett avtal är giltigt så länge de som skrivit på det kan anses vara vid sina sinnens fulla bruk och inte med direkt våld eller hot om våld tvingats skriva under. Alla myndiga människor har som rättighet att kunna sluta avtal med varandra. Om jag vill byta en del av min tid mot pengar är det upp till mig och den jag sluter avtalet med. Jag kan inte ta någons bil för att jag känner ett behov av den, det är stöld.
Inlägg #98: Postat: 2003-08-08 21:29:00
Frecke
forts. Jag kan inte heller tvinga någon att ge mig en del av deras företag bara för att vi gjort en överenskommelse om något annat.

Få företag stödjer partier. det är direkt dumdristigt då de på detta sätt gör sig av med många av sina kunder.

Ett exempel är kommunismen. Gemensam äganderätt och ingen stat, folk skulle leva gott var det meningen.
Inlägg #99: Postat: 2003-08-08 21:30:00
Frecke
I alla länder där man provade fick man tvärtom en jättestat, enorma klasskillnader, folk som verkligen skodde sig på andra, maximal frihetsberövande och stor fattigdom. Man glömde den lilla detaljen om att människor i grunden är egoistiska, även om de påstår annat samt att man inte benämner något för en utopi för skojs skull.
Inlägg #100: Postat: 2003-08-08 21:41:00
Frecke
Man "glömde" även naturlagarna.
Det går inte att styra produktionsmedlen centralt och utan vinstintresse. Sovjet hade fasta mål. Ett företag skulle tillverka ett visst antal miljoner skor. resultatet blev bara vänsterskor eftersom det var betydligt jobbigare att ha två olika produktioner. Ett sängföretag skulle tillverka ett visst antal ton sängar. resultatet blev enormt tunga och oanvändbara gjutjärnssängar som ingen ville ha. Ingen brydde sig eftersom de inte vann något på det.
Showing page 5 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...