|
Inlägg #41: Postat: 2003-08-04 10:24:00
|
|
tusensköna |
När det finns mängder av tomma hus som står och förfaller för att byggherrarna skall kunna spekulera om tomtpriserna samtidigt som det finns tusentals mindre lyckligt lottade människor utan tak över huvudet så har de rätt att bo där. Det är en intressekonflikt om olika parters frihet, men de hemlösas frihet blir mycket mer beskuren än den redan välbärgade byggherrens.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2003-08-04 10:24:00
|
|
tusensköna |
Jag utbildar mig för att jag tycker att det är intressant och utvecklande. Har du aldrig hjälp en annan människa utan betalning och känt dig nöjd ändå? Om ditt jobb är roligare än industriarbetarens, vore det inte rättvist om denne fick högre lön än dig? Vi blir egoistiska för att vi uppfostras till att bli det.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2003-08-04 10:25:00
|
|
tusensköna |
Genom att flytta ner makten till folket behövs ingen stat. Sovjetunionen var en elitstyrd stat där en liten klick bestämde allt utan att ta hänsyn till folket, faktiskt ganska mycket som i västvärlden. Skillnaden är att här har staten makten officiellt medan de som verkligen styr sitter i företagen.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2003-08-04 12:14:00
|
|
Frecke |
Att de flesta för det mesta agerar egoistiskt är inget nytt eller omstritt. Att det ligger i alla djur och människors natur är bevisat. Det är det som gör att vi överlever och utvecklas. Egoism kanske har en dålig klang, men det finns ändå hos i stort sett alla individer. detta betyder dock inte att vi alltid beter oss egoistiskt.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2003-08-04 12:19:00
|
|
Frecke |
Svar 39. Det hjälper inte att försöka röra till det. Vad som är frihet eller ofrihet är fastslaget sedan tusentals år tillbaka. I det exemplet du nämde skadar, dödar eller fängslades offren, förmodligen uteslutandes mot sin vilja. Hade de dock bett om att bli fängslade utan tvång hade det varit frivilligt oavsett orsak, där går gränsen.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2003-08-04 12:23:00
|
|
Frecke |
forts. Det är minst sagt märkligt att man ska behöva definiera ett vanligt ord vars mening i stort sett alla känner till och vars innehåll varit fastslaget under flera tusen år.
Det finns inget som säger att något levande har rätt att fortsätta leva. I naturen har djur ätit varandra i alla år. När det gäller människor har vi definierat något som kallas frihet och att ingen annan människa får inkräkta på den, något som sällan respekteras.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2003-08-04 12:26:00
|
|
Frecke |
Svar 41. Byggherrar? tips. de finns inte längre. Numera är det byggföretag eller investerarare. Om jag bygger ett hus är det mitt hus och jag får göra vad jag vill med det. Om jag inte själv ska bo där är det väl önskvärt att någon annan gör det, men det är upp till mig, och det är absolut ingens rättighet att ta mitt hus.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2003-08-04 12:52:00
|
|
Frecke |
Svar till 42: Visst har jag hjälpt en annan människa. Det gör jag ofta.
Det som är rättivst är att den som tar studielån, ägnar många år att studera och inte får lön under alla dessa år får en högre lön i arbetslivet för att kompensera detta. Den som inte studerar slipper ju lån, studier och får lön under åren den andra studerar. Det mest rättvisa är att man får lön efter vad folk är berädda att betala, marknadskrafter.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2003-08-04 12:57:00
|
|
Frecke |
Ang svar 43 håller jag med dig utom sista meningen. I sverige har vi inte ens en marknadsekonomi, vi har en blandekonomi. Staten sätter regler, förbud, restriktioner, skatter, bidrag, ger tillstånd, avslag, driver egna företag och har en väldans massa fingrar i syltburken. Även i en marknadsekonomi styr företagen aldrig, eftersom de ALLTID är 100 beroende av konsumenterna. Men marknadsmakt vore det ultimata.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2003-08-04 12:59:00
|
|
Frecke |
Hur intressant denna diskussion än må vara tyker jag vi glider ifrån huvudämnet, prostitution. Denna diskussion kanske vi bör föra under "mitt land".
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2003-08-04 14:09:00
|
|
tusensköna |
Begreppet frihet har varit omdiskuterat i tusentals år. Ett flertal krig har förts i frihetens namn. Du menar att fihet för egendom är viktigare än frihet för människor. Jorden har varit platt i tusentals år. I tusentals år har män haft friheten att våldta sina hustrur. Ordet frihet skiftar innebörd och behöver diskuteras. Frihet är ingen naturlag som kan mätas.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2003-08-04 14:09:00
|
|
tusensköna |
När människorna blev fängslade hade de kunnat välja att slåss med vakterna och försöka fly. De gjorde de inte för de såg det inte som en realistisk möjlighet. Fritt val att sitta i läger? Ungefär lika fritt som valet att prostituera sig brukar vara.
Din frihet att äga tusen tomma hus väger inte tyngre än tusen människors rätt att ha skydd över huvudet så att de slipper dö. Du kan aldrig köpa någons frihet.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2003-08-04 14:10:00
|
|
tusensköna |
Du skrev att du inte hade lust att arbeta utan att få lön för det, jag förmodar att du menar pengar. Sen skrev du att du visst hjälpt andra människor. Det är en sorts obetalt arbete, men du får lön för det. Kanske inte pengar men ändå. Du diskuterar också en sorts lön efter behov, om man har studieskulder skall man få högre lön. Det är inte rättvist att få lön efter vad marknadskrafterna är beredda att betala, då de alltid vill betala så lite som möjligt.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2003-08-04 14:10:00
|
|
tusensköna |
Staten har en viss makt men den reella ekonomiska makten som även styr politiken är privatägd. En sak som är lite jobbig är att jag diskuterar globala förhållanden när du ofta pekar på lokala saker som är resultat av ett mycket större spel.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2003-08-04 14:11:00
|
|
tusensköna |
Människan är av naturen till en viss del egoistisk, liksom alla varelser, men även solidarisk, vilket även många andra arter är. I det här samhället lär vi oss att bli mer egoistiska och mindre solidariska. Det är samarbetet och inte tävlan som har utvecklat civilisationen.
Är det något mer du vill säga eller fråga om prostitution?
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2003-08-05 11:36:00
|
|
Urban |
Problemet, tusensköna, är att du inte låter din egoistiska uppfattning om hur samhället ska se ut stanna där din egoism hör hemma, dvs. på individnivå. Du vill flytta in i andra människors hus och du vill roffa åt dig medicin till din sjuka mamma som vi diskuterade under en annan tråd, men hur kan du göra detta utan att ta hänsyn till andra människor och deras uppfattning om dina tilltag? Din egoism känner därmed inga gränser och blir därmed riktigt skrämmande.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2003-08-05 13:15:00
|
|
Frecke |
Svar till Tusensköna: Begreppet frihet är inte omtivistat, däremot har det varit omtvistat vem/vad som ska har rätt till olika friheter samt vilka/vad som ska ha rätt att bryta vissa friheter.
Svar till 52. Eftersom de med våld eller hot om våld spärrar in oskyldiga, är det de som bryter de oskyldigas frihet och de oskyldiga som blir frihetsberövande. Det hjälper inte att vända på ord, jag tror alla normalt funtade männsikor förstår hur det fungerar, dig inkluderad.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2003-08-05 13:19:00
|
|
Frecke |
det är alltid rättvist att få betalt marknadsmässigt. Visst vill köparna alltid ha så lågt pris som möjligt och säljarna så högt som möjligt. Det är ju detta som gör att det fungerar, för inte ser väl du att en cola på Ica kostar 5000 kronor? Om inte marknadskrafterna ska prissätt måste en person, grupp av personer eller organisation göra det, och det blir alltid fel. Se på svenska staten och landstinget.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2003-08-05 13:24:00
|
|
Frecke |
Svar 53: Skillnaden är att om jag gör något gratis ska det vara mitt eget val.
Svar 54. Det är "lokalt" som man verkligen ser effekter av idéer och beslut och det är det som är enklast att greppa. Det finns två maktblock. Den enda är staten, som är mycket stark i Sverige. Den andra är marknaden, d.v.s. vi konsumenter och de vi handlar med. Denna makten är inte den samma som statens utan grundar sig mestadels på lönesättningar, prissättningar och utbud av varor.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2003-08-05 13:27:00
|
|
Frecke |
forts. Den politiska makten är i stort sett obefintlig då marknadsekonomin själv tar död på sådan makt i och med att företag alltid förlorar på att ge sig in i politiken.
Ja, vi har alla solidariska delar, men egoismen är en naturlig del av oss, och trots att ordet har en dålig klang, är det ett nödvändigt ont och något vi inte kan ta bort. När man lägger politiska förslag måste man utgå från "sämsta" tänkbara, att alla kommer handla egoistiskt. Något annat är inte realistiskt.
|
| |