|
Inlägg #21: Postat: 2003-08-02 14:23:00
|
|
Frecke |
Med en frihetsberövande lag menar jag en lag som strider mot den för mig självklara "Alla har frihet att göra vad de vill så länge de inte inkräktar på en annan människas frihet eller egendom". Denna mening avgör hur jag ställer mig till alla frågor Min åsikt är vi borde ha en konstitution med detta inskrivet och att inga lagar får strida mot konstutitionen. När det gäller att mörda eller skada någon så inkräktar du på denna personens frihet och det ska därför vara straffbart.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-08-02 14:27:00
|
|
Frecke |
Om prostitution blir helt laglig och accepterad, de prostituerade får samma rättigheter som alla andra, men att det även ställs krav som att de måste ha en fast adress, läkarundersökning minst 1 gång/vecka, psykologisk undersökning 1 gång per vecka, yrkesbevis m.m. så kommer det vara mycket enklare att hjälpa de som har problem och sätta dit de som jobbar med trafficking m.m. När något måste gömmas under jorden som nu blir det okontrollerbart.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-08-02 14:30:00
|
|
Frecke |
"Alla borde få det de behöver". Vad behöver alla då? Ska man inte få något mer än det man behöver? Ska det inte finnas någon morot att utbilda sig, att kämpa för något bättre. I sovjet styrde staten produktionen och producerade det staten ville att invånarna skulle ha. Det fungerade inget vidare. Det har aldrig funnits en större svart marknad än då. Av människans natur kommer de alltid byta med varandra vilket leder till att ett marknadssystem byggs upp.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-08-03 22:19:00
|
|
tusensköna |
I de allra flesta fall inkräktar prostitution på en människas rättigheter eftersom nästan ingen har valt det frivilligt. I länder där prostution är lagligt fortsätter den absolut största marknaden ändå att vara underjordisk på grund av just detta. När du har sex med en person som inte vill det inkräktar du fruktansvärt mycket på dennes frihet.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-08-03 22:20:00
|
|
tusensköna |
Vissa saker behöver alla rent fysiskt för att kunna leva, t.ex. mat, bostad, ren miljö, sjukvård, mm. Utöver det behöver vi fler saker för att kunna utvecklas som människor, t.ex. frihet, kärlek, tillit, livsutrymme, mm. Sen behöver olika individer olika saker för personlig utveckling. Det kan vara allt möjligt. Alla har rätt till det.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-08-03 22:21:00
|
|
tusensköna |
Om du tar det lugnt och känner efter kanske du anar vad just du saknar i ditt liv, vad du vill, vad du har för drömmar o.s.v. Ofta handlar det inte om rent materiella saker. Detta är människans grundbehov och det har alla rätt till.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-08-03 22:21:00
|
|
tusensköna |
Skulle inte du vilja utbilda dig om du fick inte fick en massa pengar för det? Om inte utbildningen är morot i sig är det nog inte så bra att gå den. Jag kämpar för att en massa saker skall bli bättre utan att jag får pengar för det. Tvärtom så förlorar jag pengar på det, även tid och energi. Men jag har en chans att vinna något mycket större.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-08-03 22:22:00
|
|
tusensköna |
Jag har inte sagt ett positivt ord om staten och ännu mindre om sovjet, så den argumentationen kan du överge med en gång.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-08-04 00:54:00
|
|
Frecke |
För det första vet du inte hur många som prostituerar sig frivilligt. "nästan ingen har valt " är en egen uppskattning utan grund. Det jag med säkerhet kan säga är att prostitutionen är förhållandevis hög i studentstäder beroende på att en hel del stundeter tycker att det är värt att sälja sex för att få en levnadsstandard få studerande kan drömma om, och de har ingen ork att ta ett extra jobb.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-08-04 00:54:00
|
|
Frecke |
forts. Detta efter intervjuer med en grupp. Jag säger inte att de är de flesta eller ens hälften. Men jag säger att de finns och att de är många. Dessa gör det frivilligt och ska också få göra det.
Om du säljer sex och ingen annan säger att du måste just sälja sex så är det en handling du utför frivilligt. Du kanske hellre skulle titta på TV eller göra något annat, men oavsett orsak är det frivilligt.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-08-04 00:55:00
|
|
Frecke |
forts. Om du säljer sex för att få ihop pengar till någon du är skyldig en viss summa är det olyckligt, men frivilligt. Om den du är skyldig pengar däremot säger att du måste betala tillbaka skulden genom att sälja sex så är det ofrivilligt. Förstår du skillnaden? Bara för att du tycker att andra alternativ är sämre betyder det itne att det är ofrivilligt.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-08-04 01:03:00
|
|
Frecke |
Ang svar 25-27. Du har inte rätt till allt det där, men du har rätt till möjligheten att skaffa dig det. Det är en stor skillnad. Du kan t.ex inte ta någons hus för att du behöver en bostad. Vidare så krävs det att vi har saker vi ännu inte kan få för att utvecklas och vilja kämpa. Det skulle inte fungera att alla får det de vill. Jag vill ha tio sportbilar, en rymdfärja, ett flygplan, 3 datorer, två plasmaTV och en villa i närheten av Sergils torg. Får jag det?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-08-04 01:11:00
|
|
Frecke |
forts. P.S. När jag fått det vill jag ha mer... mycket mer. Hur får jag den kärlek jag vill ha, kan du ändra det också så man får de som hittils sagt nej? Är mina grundbehov mina drömmar? Har jag rätt till allt jag vill ha alltså? Jag kanske ska utöka min lista.
Nej. Jag skulle inte gå en 6 års högskoleutbildning om jag inte fick betalt för det. Jag har påbörjat en civilingenjörsutbildning och det är inget jag gör för skojs skull. TV är bra mycket roligare.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-08-04 01:12:00
|
|
Frecke |
forts. Jag tror få skulle gå igenom en så omfattande utbildning utan högre lön i slutändan. Detta även om du nu skulle föreslå att man fick lön under hela utbildningstiden så det slipper ta 20 år innan man har samma lön som en industriarbetare utan utbildning, efter alla avbetalningar. tänk på det när man pratar om löneskillnader
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-08-04 01:18:00
|
|
Frecke |
Jag gör också saker jag förlorar pengar på, sådant jag tycker är roligt eller viktigt som att gå på bio respektive engagera mig politiskt eller skänka pengar till statsmissionen. Jag har däremot ingen större lust att arbeta om jag inte får lön för det, och jag tror få har det. Jag har heller ingen större lust att gå igenom en fruktansvärt jobbig utbildning om jag inte får något alls för det.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-08-04 01:19:00
|
|
Frecke |
forts. Många har drömmar om hur vackert samhället skulle kunna bli om man gjorde än det ena än det andra. Tyvärr leder det ofta till det motsatta. det räcker inte att tänka ett steg, man måste tänka alla. Folk är egoistiska av naturen. Inte alla, inte alltid men de allra flesta. Att försöka bygga ett samhälle på något annat är och förblir en ogenomförbar dröm.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-08-04 01:22:00
|
|
Frecke |
Ang Svar 28: Det har jag heller inte sagt att du gjort. Jag drog däremot en parallel till gamla Sovjetunionen, då ditt uttalande var i stort sett identisk med deras inställning, och vidare kan du inte genomföra en sådan sak utan en enormt stark styrande stat.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-08-04 10:22:00
|
|
tusensköna |
Jag tycker att det är intressant att du hävdar att samhället måste bygga på grundtesen att människor i första hand är egoistiska och att enda sättet att förändra samhället är genom en stark aktoritär stat, men jag tycker det mer visar hur du är än hur människor är i alllmänhet.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-08-04 10:23:00
|
|
tusensköna |
Det finns alltid teoretiska val, men om du inte har något val i praktiken är det inte frivilligt. Även om ingen har tvingat dig att göra något kan du känna dig tvingad ändå, eftersom du inte ser några andra realistiska möjligheter. Med din logik kan man hävda att offren för nazismen hade valt det eftersom de inte passade på att fly när de hade möjlighet.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-08-04 10:23:00
|
|
tusensköna |
Alla in i egenskap av att vara levande har rätt till att leva. I praktiken betyder det vissa konkreta saker, de skrev jag innan. Det har alla rätt till. Jag har rätt till mat även om jag är född fattig. En rymdfärja är inte en grundförutsättning för att kunna leva, men om du känner att du verkligen vill ha en kan du försöka att skaffa en sådan, så länge ingen annan får lida av det.
|
| |